vaker verwoorde noodzaak van een goed bereikbare binnenstad. Knelpunten die naar voren komen in het verkeersmilieuplan en die in nadrukkelijke samenhang met het parkeersbeleidsplan zullen worden behandeld, moeten dan ook zorgvuldig worden bekeken en in goed overleg met en met goede voorlichting naar ondernemers en individuele burgers worden aangepakt. Voor wat betreft de 'reiniging' is een groot compliment op zijn plaats voor de wijze waarop in de laatste en moeilijkste stadswijk, de binnenstad, is overgegaan op het gescheiden inzamelen van GFT-afval. Daarmee is gescheiden inzameling voor de gehele stad een feit. Dit zou in de tarieven tot uiting moeten komen, ware het niet dat het OLAF nogal wat extra's in rekening blijkt te brengen voor andere kosten dan het vervoeren en verwerken van afval alleen. Wanneer kan bij het OLAF zelf eens 'gescheiden' worden? Het opgaan van het OLAF in een Nuts-BV onder supervisie van bijvoorbeeld de Frigem lijkt ons een uitstekende oplossing om uit een impasse te komen, die anders alleen maar steeds meer geld zou gaan kosten voor de deelnemende gemeenten. De aangekondigde, en in het Milieu Uitvoeringsplan begrote, uitbreiding van het aantal milieu-parkjes om de gescheiden inzameling van diverse componenten nog verder op te voeren, lijkt ons de beste manier om de burgers zo actief mogelijk bij de milieuproblematiek te betrekken en heeft dan ook onze volledige steun. Sociale Vernieuwing Sociale vernieuwing is door de rijksoverheid geruime tijd als een paradepaard gehanteerd. Helaas keert ook hier de financiële wal het schip. Wanneer wij lezen over het voornemen van de rijksoverheid om een brede doeluitkering te vormen met het doel om een aantal geldstromen te koppelen, waarbij met behulp van een verdeel sleutel de financiële middelen vanuit het fonds over de gemeente worden verdeeld, gaan bij ons al de alarmlichten knipperen. Als je dit soort zinnen leest, komt het er altijd op neer dat er minder geld te verdelen valt dan voorheen. Een dergelijke decentralisatie blijkt altijd uit oogpunt van efficiency (lees: bezuinigingen) te worden ingegeven, met alle gevolgen vandien. Nu ook de gemeente zelf met de sociale vernieuwing 'pas op de plaats' moet maken, wordt het steeds belangrijker om de partners en instellingen waarmee gepro beerd wordt om achterstandssituaties terug te dringen en te bestrijden, gemotiveerd te houden. We moeten voorkomen dat we dezelfde fout maken als de rijksoverheid en op onze beurt op 43 dit terrein niet gaan decentraliseren uit bezuiningsover- weging. Economische Zaken Het terugdringen van de werkloosheid heeft nog altijd bij de WD-fractie een hoge prioriteit. Leeuwarden alléén kan geen oplossing bieden. Samenwerking met andere gemeenten, het bedrijfsleven, de provinciale en landelijke overheid is noodzakelijk. We zullen meer gebruik moeten maken van de kennis die aanwezig is bij de HBO-instellingen en de TU Twente in verband met de ontwikkelingen van spin-off-activi- teiten. Het Tos-Peet project en het samenwerkingsverband met Harlingen en Franeker zijn daarvan goede voorbeelden. Bij de vorige algemene beschouwingen hebben wij de suggestie gedaan te kijken of wij kunnen komen tot een Fries Keurmerk. De wethouder heeft toen gezegd dat hij daar aandacht aan zou besteden. Wij zijn erg benieuwd waaruit dat bestaat. Wat is er met deze suggestie gebeurd? Ook het afgelopen jaar heeft Leeuwarden weer gezorgd voor de nodige - of beter gezegd onnodige - opwinding voor wat be treft de doorstroming van het verkeer. Meerdere delen van de stad waren dit jaar weer op hetzelfde moment zeer moeilijk (of helemaal niet) bereikbaar. De negatieve aandacht die Leeuwarden hierdoor weer heeft gekregen van eigen inwoners maar ook van mensen van buiten de stad, is een gevolg van een slechte planning. Op de schriftelijke vragen die de WD- fractie hierover heeft gesteld, is nog steeds geen antwoord gekomen. Deze negatieve aandacht kunnen wij ons niet permitteren en ook nu wil de WD-fractie benadrukken, dat een goede bereik baarheid en bewegwijzering essentieel is voor het goed func tioneren van onze stad. Voor de WD-fractie is de binnenstad, samen met het stations kwartier, het economisch hart van Leeuwarden en van Frie sland. Dat moet zo blijven. Ook ondernemers hebben in de binnenstad voor miljarden ge ïnvesteerd maar wel met de intentie om goed bereikbaar te zijn en om bezocht te worden. Er moet goed en betaalbaar geparkeerd kunnen worden in de directe omgeving van de bin nenstad en er moet een diversiteit aan mogelijkheden zijn. Betaald parkeren en een vergunningenstelsel in de schil rondom is goed, maar dan ook de betaalbare mogelijkheden uitbreiden voor die langparkeerders die nu naar de schil uitwijken. Zo zou een parkeergarage in de omgeving 44

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 23