vaker verwoorde noodzaak van een goed bereikbare binnenstad.
Knelpunten die naar voren komen in het verkeersmilieuplan en
die in nadrukkelijke samenhang met het parkeersbeleidsplan
zullen worden behandeld, moeten dan ook zorgvuldig worden
bekeken en in goed overleg met en met goede voorlichting naar
ondernemers en individuele burgers worden aangepakt.
Voor wat betreft de 'reiniging' is een groot compliment op
zijn plaats voor de wijze waarop in de laatste en moeilijkste
stadswijk, de binnenstad, is overgegaan op het gescheiden
inzamelen van GFT-afval. Daarmee is gescheiden inzameling
voor de gehele stad een feit. Dit zou in de tarieven tot
uiting moeten komen, ware het niet dat het OLAF nogal wat
extra's in rekening blijkt te brengen voor andere kosten dan
het vervoeren en verwerken van afval alleen. Wanneer kan bij
het OLAF zelf eens 'gescheiden' worden? Het opgaan van het
OLAF in een Nuts-BV onder supervisie van bijvoorbeeld de
Frigem lijkt ons een uitstekende oplossing om uit een impasse
te komen, die anders alleen maar steeds meer geld zou gaan
kosten voor de deelnemende gemeenten.
De aangekondigde, en in het Milieu Uitvoeringsplan begrote,
uitbreiding van het aantal milieu-parkjes om de gescheiden
inzameling van diverse componenten nog verder op te voeren,
lijkt ons de beste manier om de burgers zo actief mogelijk
bij de milieuproblematiek te betrekken en heeft dan ook onze
volledige steun.
Sociale Vernieuwing
Sociale vernieuwing is door de rijksoverheid geruime tijd als
een paradepaard gehanteerd. Helaas keert ook hier de
financiële wal het schip.
Wanneer wij lezen over het voornemen van de rijksoverheid om
een brede doeluitkering te vormen met het doel om een aantal
geldstromen te koppelen, waarbij met behulp van een verdeel
sleutel de financiële middelen vanuit het fonds over de
gemeente worden verdeeld, gaan bij ons al de alarmlichten
knipperen. Als je dit soort zinnen leest, komt het er altijd
op neer dat er minder geld te verdelen valt dan voorheen. Een
dergelijke decentralisatie blijkt altijd uit oogpunt van
efficiency (lees: bezuinigingen) te worden ingegeven, met
alle gevolgen vandien. Nu ook de gemeente zelf met de sociale
vernieuwing 'pas op de plaats' moet maken, wordt het steeds
belangrijker om de partners en instellingen waarmee gepro
beerd wordt om achterstandssituaties terug te dringen en te
bestrijden, gemotiveerd te houden. We moeten voorkomen dat we
dezelfde fout maken als de rijksoverheid en op onze beurt op
43
dit terrein niet gaan decentraliseren uit bezuiningsover-
weging.
Economische Zaken
Het terugdringen van de werkloosheid heeft nog altijd bij de
WD-fractie een hoge prioriteit. Leeuwarden alléén kan geen
oplossing bieden. Samenwerking met andere gemeenten, het
bedrijfsleven, de provinciale en landelijke overheid is
noodzakelijk. We zullen meer gebruik moeten maken van de
kennis die aanwezig is bij de HBO-instellingen en de TU
Twente in verband met de ontwikkelingen van spin-off-activi-
teiten. Het Tos-Peet project en het samenwerkingsverband met
Harlingen en Franeker zijn daarvan goede voorbeelden.
Bij de vorige algemene beschouwingen hebben wij de suggestie
gedaan te kijken of wij kunnen komen tot een Fries Keurmerk.
De wethouder heeft toen gezegd dat hij daar aandacht aan zou
besteden. Wij zijn erg benieuwd waaruit dat bestaat. Wat is
er met deze suggestie gebeurd?
Ook het afgelopen jaar heeft Leeuwarden weer gezorgd voor de
nodige - of beter gezegd onnodige - opwinding voor wat be
treft de doorstroming van het verkeer. Meerdere delen van de
stad waren dit jaar weer op hetzelfde moment zeer moeilijk
(of helemaal niet) bereikbaar. De negatieve aandacht die
Leeuwarden hierdoor weer heeft gekregen van eigen inwoners
maar ook van mensen van buiten de stad, is een gevolg van een
slechte planning. Op de schriftelijke vragen die de WD-
fractie hierover heeft gesteld, is nog steeds geen antwoord
gekomen.
Deze negatieve aandacht kunnen wij ons niet permitteren en
ook nu wil de WD-fractie benadrukken, dat een goede bereik
baarheid en bewegwijzering essentieel is voor het goed func
tioneren van onze stad.
Voor de WD-fractie is de binnenstad, samen met het stations
kwartier, het economisch hart van Leeuwarden en van Frie
sland. Dat moet zo blijven.
Ook ondernemers hebben in de binnenstad voor miljarden ge
ïnvesteerd maar wel met de intentie om goed bereikbaar te
zijn en om bezocht te worden. Er moet goed en betaalbaar
geparkeerd kunnen worden in de directe omgeving van de bin
nenstad en er moet een diversiteit aan mogelijkheden zijn.
Betaald parkeren en een vergunningenstelsel in de schil
rondom is goed, maar dan ook de betaalbare mogelijkheden
uitbreiden voor die langparkeerders die nu naar de schil
uitwijken. Zo zou een parkeergarage in de omgeving
44