ook mevrouw De Haan over het een en ander heeft gezegd, gaan in die richting. Het spanningsveld tussen de verwachtingen van de bevolking en het besturen op hoofdlijnen wordt steeds sterker. Losliggende stoeptegels, een kapotte lantaarnpaal, een illegaal gebouwde garage, een oude boom die gekapt moet worden: het lijken de tails maar worden vaak politieke agendapunten. Overigens is pas voor ons als raad besturen op hoofdlijnen echt verant woord, als er produktbegrotingen worden gemaakt en de MARAP's regelmatig en snel in de commissies komen: maar het moet kennelijk nog jaren duren, voordat het apparaat bedrijfsmatig kan werken. En dat terwijl het al in het vorige college programma was aangekondigd. Voorlopig zijn de agenda's van de raadsadviescommissies overladen en kan er niet echt op hoofd lijnen worden gestuurd. Om de druk op de raadsleden met name van de kleine fracties in de komende jaren iets te verlichten hebben wij de volgende motie opgesteld. "De raad van de gemeente Leeuwarden in vergadering bijeen op 15 november 1993 overweegt dat: - het van belang is dat de inhoudelijke inbreng van alle fracties in de raadsadviescommissies tot zijn recht dient kunnen komen; - de werkdruk voor de raadsleden in het algemeen en voor de kleine fracties in het bijzonder, toe neemt besluit de fracties die slechts één lid in een raadsadvies- commissie hebben, de mogelijkheid te geven een plaatsvervanger, niet zijnde een raadslid, aan te wijzen, die in geval van absentie het raadslid mag vervangen. De motie is behalve door mij ook door de heer Greving en de heer De Jong ondertekend. (De Voorzitter: Motie nr. 1 van de PAL/GL-fractie maakt deel uit van de beraadslagingen. De financiën en de reorganisatie Vier en een half jaar geleden, in juni 1989 was er in deze raad een discussie over de financiën toen de Voorjaarsnota op de agenda stond. Onze fractie heeft toen bij monde van Piet Meerdink gewaarschuwd voor al te optimistische ramingen. Maar Leeuwarden zou en moest groeien, meedoen in de vaart der volkeren. Een optimisme van het college, gedeeld door uit sluitend de collegepartijen. De climax kwam in april 1990, 47 vlak na de verkiezingen, toen de oude raad besluiten goed keurde ter waarde van 90 miljoen ten behoeve van de Wester- kerk, het subtropisch zwembad en de Nieuwe Harmonie: het kon niet op. Als we kijken naar de financiële problemen waar Leeuwarden nu mee te maken heeft, dan is dit optimisme niet realistisch gebleken en krijgen we morgen de rekening gepre senteerd. In die raad van juni 1989 is ook de reorganisatie besproken en binnenkort staat de evaluatie daarvan op de agenda. "De wereld heeft de afgelopen jaren niet stil gestaan" is een zin die in de nota staat en al die ambtenaren die de afgelopen jaren de veranderingen hebben besproken, uitgevoerd en ver werkt zullen dat beamen. De vraag die straks op tafel ligt is of Leeuwarden er zoveel mee is op geschoten: mooier gezegd, zijn de doelstellingen gehaald? Is de cultuur in de organisa tie nu werkelijk veranderd? Hoe staat het met de politieke sturing? Worden de capaciteiten van de ambtenaren volledig benut? En de meest cruciale vraag: is de organisatie er echt klantvriendelijker op geworden? Deze laatste vraag wordt in de evaluatienota niet beantwoord. Bovendien moet er nog een nieuw plan van aanpak komen om alle knelpunten op te lossen, en dat zijn er vele. Plannen liggen al weer klaar om de organisatie over de kop te gooien: de oude secretarie komt weer terug en er komt weer meer structuur, lees hiërarchie, in. Je zou de conclusie kunnen trekken dat de reorganisatie mislukt is, maar dat durf ik bijna niet te zeggen. Net als het bedrijfsleven wordt de overheid niet op de inter ne organisatie beoordeeld, maar op resultaten en prestaties. Bovendien verwacht de bevolking ook dat de overheid recht vaardig en betrouwbaar is bij het oplossen van moeilijke vraagstukken in de samenleving: en dat is fundamenteel onder scheid tussen de overheid en het bedrijfsleven. En daarmee ben ik terug naar mijn centrale vraag: "Wat heeft dit gemeentebestuur er van terecht gebracht?" Aan de hand van 4 thema's zal ik deze vraag proberen te beantwoorden: de kerntakendiscussie, de bestuurlijke vernieu wing, de sociale vernieuwing en het milieubeleid. Kernthema's zou je dit kunnen noemen. Een echte kerntakendiscussie is er in deze raadsperiode niet geweest. De in januari door de raad vastgestelde lijst van prioriteiten is niets meer dan een soort van gemiddelde tussen de politieke programma's van CDA en PvdA: een uitwer king van het samenwerkingscontract tussen deze partijen. Op 18 januari heeft wethouder Koopmans namens het college 48

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 25