ook in Rijnmond. Verwerkingsbedrijven die zich hier vestigen
zullen moeten voldoen aan hoge eisen. Bij tijdelijke opslag
moet de verdere verwerking in financieel opzicht zijn gega
randeerd.
Het milieu-uitvoeringsprogramma (MUP) van de gemeente dreigt
te verschralen. Door de beperkte financiële ruimte wordt
opnieuw de uitvoering van het oorspronkelijke plan vermin
derd. Dat betreuren wij ten zeerste. Graag willen wij, met
name als het gaat om saneringsprojecten, de vaart erin bren
gen en stellen daarom voor om in 1994 f 450.000,extra
beschikbaar te stellen.
Ik heb daarover een motie.
"De Raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 15/16 november 1993;
overwegende
- dat de Raad prioriteit toekent aan duurzame ont
wikkeling van ons milieu;
- dat het Milieu-Uitvoeringsprogramma (MUP) voor het
tweede achtereenvolgende jaar dreigt te worden ge
kort, waardoor de uitvoering van het programma en
daarmee de schoonmaak van ons milieu opnieuw en
verder wordt vertraagd;
besluit
- met ingang van 1994 f 450.000 beschikbaar te
stellen ter uitvoering van het MUP;
- het college op te dragen plannen voor te leggen
aan de Commissie Stadsbeheer en Milieu voor de
besteding van deze middelen;
en gaat over tot de orde van de dag."
(De Voorzitter: Motie nr. 2 van de GPV/RPF/SGP-fractie maakt
deel uit van de beraadslagingen.)
Bestuurlijke aangelegenheden
De reorganisatie van 1990 lijkt te zijn mislukt. De doelen
zijn ondanks de inzet van alle betrokkenen niet gehaald. Voor
een cultuurverandering in de organisatie is kennelijk heel
veel nodig. Het klantgericht en met korte lijnen opereren van
de diensten kan wellicht in het stadskantoor nog tot verdere
ontwikkeling komen. De plaats en functie van de directieraad
ten opzichte van de gemeentesecretaris lijkt nog niet opti
maal. Meer dan 30 tussentijdse kleine aanpassingen in de
organisatie bleken reeds nodig te zijn, waarvan een aantal
omdat de reorganisatie niet tot het gewenste effect leidde.
Wat hebben die kleinere reorganisaties ons al niet gekost?
Bij de concept-rapportage over de evaluatie van de reorgani
satie is nog niet meegenomen hoe de ambtelijke organisatie en
57
met name het middenkader nu tegen de resultaten aankijkt.
Ook nu als gevolg van de grote bezuinigingsoperatie in de
loop van 1994 de "gatenkaas" zich gaat ontwikkelen is het
zaak een compleet beeld te krijgen alvorens verdere stappen
tot aanpassing worden ondernomen. Willen we toe naar privati
sering van onderdelen van het apparaat dan hebben we op z'n
minst een beschrijving van een produktenpakket vergezeld van
een produktbegroting nodig. Privatisering gaat nog aanzien
lijk veel verder dan budgetfinanciering en contractmanage
ment. Voor privatiseringen is tevens ook een goed onderne
mingsplan nodig, wil de nieuwe onderneming niet op voorhand
gedoemd zijn te mislukken.
Daarom wil ik voorstellen de planontwikkeling voort te zet
ten, maar besluitvorming te doen plaatsvinden na de verkie
zingen onder verantwoordelijkheid van een nieuwe raad en een
nieuw college. Dat geldt zowel voor de onderwijsondersteuning
als voor de verzelfstandiging van Stadsbeheer en aanhangsels.
Een herverkaveling van taken voor de verschillende raadsad-
viescommissies in de periode ,94->98 zou zijn te overwegen.
Het aantal commissies zou daarbij kunnen worden teruggebracht
tot vijf rond de portefeuilles van burgemeester en vier
wethouders, aangenomen dat er straks één wethouder minder zal
zijn.
Met minder raadsadviescommissies kunnen de kosten van ver
slaglegging automatisch dalen en de oorspronkelijke taakstel
ling van januari 1993 worden gehaald met beknopte notulering.
Vandaar dat ik samen met andere fracties een motie hiertoe
heb ingediend. Notulering acht ik noodzakelijk om het demo
cratisch bestuur controleerbaar te houden.
Om de werkbelasting van de raadsleden van kleine fracties te
verminderen, pleit ik samen met andere fracties voor het
openstellen van raadsadviescommissies voor leden van steun-
fracties. In andere gemeenten zijn in dit verband creatieve
oplossingen gevonden. De Gemeentewet biedt zelfs de mogelijk
heid van een volledig lidmaatschap, zodat ook besloten com
missievergaderingen kunnen worden bijgewoond; maar zover gaat
onze motie niet.
Financieel beleid
De financiële positie van de gemeente is in 1993 dramatisch
verslechterd. Gingen we in januari 1993 nog uit van een
gering tekort voor 1994, nu blijkt dat dit tekort bij onge
wijzigd beleid zou uitkomen op f 9,1 miljoen. Hebben we dit
wel zien aankomen?
In januari 1993 werd al gesproken over de 20 miljoen-herwaar
deringsoperatie en werd daarvan f 8 miljoen ingevuld. Het
weerhield de raad er niet van om tegelijk te besluiten tot
het vaststellen van f 2,7 miljoen aan nieuw beleid. Hoe kon
58