ook in Rijnmond. Verwerkingsbedrijven die zich hier vestigen zullen moeten voldoen aan hoge eisen. Bij tijdelijke opslag moet de verdere verwerking in financieel opzicht zijn gega randeerd. Het milieu-uitvoeringsprogramma (MUP) van de gemeente dreigt te verschralen. Door de beperkte financiële ruimte wordt opnieuw de uitvoering van het oorspronkelijke plan vermin derd. Dat betreuren wij ten zeerste. Graag willen wij, met name als het gaat om saneringsprojecten, de vaart erin bren gen en stellen daarom voor om in 1994 f 450.000,extra beschikbaar te stellen. Ik heb daarover een motie. "De Raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15/16 november 1993; overwegende - dat de Raad prioriteit toekent aan duurzame ont wikkeling van ons milieu; - dat het Milieu-Uitvoeringsprogramma (MUP) voor het tweede achtereenvolgende jaar dreigt te worden ge kort, waardoor de uitvoering van het programma en daarmee de schoonmaak van ons milieu opnieuw en verder wordt vertraagd; besluit - met ingang van 1994 f 450.000 beschikbaar te stellen ter uitvoering van het MUP; - het college op te dragen plannen voor te leggen aan de Commissie Stadsbeheer en Milieu voor de besteding van deze middelen; en gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: Motie nr. 2 van de GPV/RPF/SGP-fractie maakt deel uit van de beraadslagingen.) Bestuurlijke aangelegenheden De reorganisatie van 1990 lijkt te zijn mislukt. De doelen zijn ondanks de inzet van alle betrokkenen niet gehaald. Voor een cultuurverandering in de organisatie is kennelijk heel veel nodig. Het klantgericht en met korte lijnen opereren van de diensten kan wellicht in het stadskantoor nog tot verdere ontwikkeling komen. De plaats en functie van de directieraad ten opzichte van de gemeentesecretaris lijkt nog niet opti maal. Meer dan 30 tussentijdse kleine aanpassingen in de organisatie bleken reeds nodig te zijn, waarvan een aantal omdat de reorganisatie niet tot het gewenste effect leidde. Wat hebben die kleinere reorganisaties ons al niet gekost? Bij de concept-rapportage over de evaluatie van de reorgani satie is nog niet meegenomen hoe de ambtelijke organisatie en 57 met name het middenkader nu tegen de resultaten aankijkt. Ook nu als gevolg van de grote bezuinigingsoperatie in de loop van 1994 de "gatenkaas" zich gaat ontwikkelen is het zaak een compleet beeld te krijgen alvorens verdere stappen tot aanpassing worden ondernomen. Willen we toe naar privati sering van onderdelen van het apparaat dan hebben we op z'n minst een beschrijving van een produktenpakket vergezeld van een produktbegroting nodig. Privatisering gaat nog aanzien lijk veel verder dan budgetfinanciering en contractmanage ment. Voor privatiseringen is tevens ook een goed onderne mingsplan nodig, wil de nieuwe onderneming niet op voorhand gedoemd zijn te mislukken. Daarom wil ik voorstellen de planontwikkeling voort te zet ten, maar besluitvorming te doen plaatsvinden na de verkie zingen onder verantwoordelijkheid van een nieuwe raad en een nieuw college. Dat geldt zowel voor de onderwijsondersteuning als voor de verzelfstandiging van Stadsbeheer en aanhangsels. Een herverkaveling van taken voor de verschillende raadsad- viescommissies in de periode ,94->98 zou zijn te overwegen. Het aantal commissies zou daarbij kunnen worden teruggebracht tot vijf rond de portefeuilles van burgemeester en vier wethouders, aangenomen dat er straks één wethouder minder zal zijn. Met minder raadsadviescommissies kunnen de kosten van ver slaglegging automatisch dalen en de oorspronkelijke taakstel ling van januari 1993 worden gehaald met beknopte notulering. Vandaar dat ik samen met andere fracties een motie hiertoe heb ingediend. Notulering acht ik noodzakelijk om het demo cratisch bestuur controleerbaar te houden. Om de werkbelasting van de raadsleden van kleine fracties te verminderen, pleit ik samen met andere fracties voor het openstellen van raadsadviescommissies voor leden van steun- fracties. In andere gemeenten zijn in dit verband creatieve oplossingen gevonden. De Gemeentewet biedt zelfs de mogelijk heid van een volledig lidmaatschap, zodat ook besloten com missievergaderingen kunnen worden bijgewoond; maar zover gaat onze motie niet. Financieel beleid De financiële positie van de gemeente is in 1993 dramatisch verslechterd. Gingen we in januari 1993 nog uit van een gering tekort voor 1994, nu blijkt dat dit tekort bij onge wijzigd beleid zou uitkomen op f 9,1 miljoen. Hebben we dit wel zien aankomen? In januari 1993 werd al gesproken over de 20 miljoen-herwaar deringsoperatie en werd daarvan f 8 miljoen ingevuld. Het weerhield de raad er niet van om tegelijk te besluiten tot het vaststellen van f 2,7 miljoen aan nieuw beleid. Hoe kon 58

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 30