al heeft ingeboekt aan bezuiniging bij het facilitair bedrijf van f 578.000, Resteert een dekking van f 1.597.000,die te boeken is aan extra bezuinigingen waarvan voor 1994 f 993.000,minus f 220.000 f 773.000 kan worden inge boekt. Ik zal dit voorstel morgen bij motie indien en bij de behandeling van de herwaarderingsvoorstellen toelichten. De voorstellen van mijn fractie, zoals hier aangegeven, bete kenen een totale extra bezuiniging van f 3.547.000,die geheel uit eigen zak wordt opgebracht, terwijl aan extra uitgaven voor werkgelegenheid en milieu f 950.000,worden opgevoerd. Hiermee is tevens enige ruimte geschapen om niet met alle bezuinigingsvoorstellen van het college akkoord te gaan Mijnheer de voorzitter, eerst even genoeg over de cijfers, die overigens op dit moment wel alle aandacht van de raad opeisen. Het is voor raadsleden en ambtenaren geen plezierige tijd om zo diep te moeten snijden in eigen vlees. Ik wil de ambtenaren bedanken voor hun inzet in deze gemeente een goed beleid te ontwikkelen en uit te voeren. Aan het einde van mijn bijdrage aan deze eerste termijn van de Algemene Beschouwingen, waarin ik dit jaar nogal grote aandacht heb gegeven aan de financiën, wil ik eindigen met de spreuk die op iedere gulden en rijksdaalder staat: "God zij met ons". De Voorzitter: Hiermee is de eerste termijn van de algemene beschouwingen vanuit de diverse fracties gepleegd. Het colle ge wil graag tot de reacties overgaan en zal dat doen in de volgorde ondergetekende als voorzitter eerst, daarna de wethouder Middelen, loco-burgemeester mevrouw Vlietstra zal als derde namens het college het woord voeren en daarna de andere collegeleden. Mag ik in algemene zin als voorzitter van het college een aantal, ik heb ze in een drietal clusters verdeeld, reacties geven. In de eerste plaats hebben bijna alle fracties opmerkingen gemaakt rondom het brede begrip bestuurlijke vernieuwing. In de tweede plaats is door de raad gelukkig en goed gespro ken over de positie van de raad als algemeen bestuursorgaan in termen van de discussie die wij hier recentelijk voeding hebben gegeven. In de derde plaats zal ik uiteraard als beheerder van de gemeentepolitie Leeuwarden, vanaf 1 januari 1994 onderdeel Midden Friesland van Regio politie Friesland, ingaan op een aantal opmerkingen ter zake van criminaliteit en politiebe leid. 63 In de eerste plaats - toch wel het belangrijkste, dat mag u ook van mij verwachten - een reactie op een aantal opmerkin gen die zijn gedaan rondom het functioneren van de raad als hoofd- en bestuursorgaan en ook uitmondende in een aantal moties ter zake. Als ik mag beginnen met de opmerkingen van mevrouw De Haan ter zake van het opvoeren van de sturende en vooral ook controlerende en evaluerende kracht van de gemeenteraad, dan denk ik dat dit goed past bij de discussie die het college heeft getracht op te starten vorige week nog door de eerste toelichting in dit forum te brengen rondom Leeuwarden in Stelling. Het zou ook goed aan kunnen sluiten bij het ver sterken van het instrument rekeningencommissie, hoewel van iets ander karakter, maar het hoort toch bij het versterken van een controlerende en daarmee toch ook wat diepgravender werkzaamheden van de raad als orgaan thuis. Als eerste reactie namens het college zou ik dan ook willen zeggen dat het ons toelijkt deze motie uitvoerbaar te achten. Daarbij nog wel de vraag stellend, en daarbij ook een beetje suggererend dat wij het op prijs stellen dat het college dan aan zet zou kunnen zijn bij het uitwerken van deze motie en dat vervolgens in de Commissie Algemene Zaken zou kunnen voorleggen. Daarna zouden goede en duidelijke afspraken kunnen worden gemaakt over de aard van de onderzoeksmethodiek en de wijze waarop de externe adviseurs er wel of niet bij zouden kunnen worden betrokken. Kortom het college een uit werking te laten maken van deze gedachtengang en dat aan de Commissie Algemene Zaken voor te leggen, die commissie kan dan een aparte status krijgen, waarna de zogenaamde evalua tie Het principe signaal wordt door ons graag onderschreven. Dan wil ik graag ingaan op de motie van de heer Krol die gaat over de eisen die hij namens zijn fractie graag in generieke zin aan raadsvoorstellen zou willen stellen en met name ook zijn voorstel om een risicoparagraaf als vast item en een voorblad bij ieder raadsvoorstel op te nemen. Een van de uit springende punten in zijn voorstel. Als hiermee wordt bedoeld dat het goed is, en het college heeft toch een beetje de overtuiging dat zij daar sowieso al aan werkt, om een aantal vaste ijkpunten op te nemen, kwali teitscriteria in feite en aandachtspunten, bij het voorberei den van raadsvoorstellen, dan kan ik u namens het college zeggen dat wij die gedachte graag overnemen. Wel willen wij er op wijzen dat een uitwerking van het begrip risico in termen van financieën, techniek, tijdpad en dergelijke dan noodzakelijk is en dat wij daar ook graag nader met u als raad in commissieverband over zouden willen spreken. Ook in acht willen nemende dat het college natuurlijk altijd ge- 64

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 33