al heeft ingeboekt aan bezuiniging bij het facilitair bedrijf
van f 578.000, Resteert een dekking van f 1.597.000,die
te boeken is aan extra bezuinigingen waarvan voor 1994
f 993.000,minus f 220.000 f 773.000 kan worden inge
boekt. Ik zal dit voorstel morgen bij motie indien en bij de
behandeling van de herwaarderingsvoorstellen toelichten.
De voorstellen van mijn fractie, zoals hier aangegeven, bete
kenen een totale extra bezuiniging van f 3.547.000,die
geheel uit eigen zak wordt opgebracht, terwijl aan extra
uitgaven voor werkgelegenheid en milieu f 950.000,worden
opgevoerd. Hiermee is tevens enige ruimte geschapen om niet
met alle bezuinigingsvoorstellen van het college akkoord te
gaan
Mijnheer de voorzitter, eerst even genoeg over de cijfers,
die overigens op dit moment wel alle aandacht van de raad
opeisen. Het is voor raadsleden en ambtenaren geen plezierige
tijd om zo diep te moeten snijden in eigen vlees. Ik wil de
ambtenaren bedanken voor hun inzet in deze gemeente een goed
beleid te ontwikkelen en uit te voeren.
Aan het einde van mijn bijdrage aan deze eerste termijn van
de Algemene Beschouwingen, waarin ik dit jaar nogal grote
aandacht heb gegeven aan de financiën, wil ik eindigen met de
spreuk die op iedere gulden en rijksdaalder staat: "God zij
met ons".
De Voorzitter: Hiermee is de eerste termijn van de algemene
beschouwingen vanuit de diverse fracties gepleegd. Het colle
ge wil graag tot de reacties overgaan en zal dat doen in de
volgorde ondergetekende als voorzitter eerst, daarna de
wethouder Middelen, loco-burgemeester mevrouw Vlietstra zal
als derde namens het college het woord voeren en daarna de
andere collegeleden. Mag ik in algemene zin als voorzitter
van het college een aantal, ik heb ze in een drietal clusters
verdeeld, reacties geven.
In de eerste plaats hebben bijna alle fracties opmerkingen
gemaakt rondom het brede begrip bestuurlijke vernieuwing.
In de tweede plaats is door de raad gelukkig en goed gespro
ken over de positie van de raad als algemeen bestuursorgaan
in termen van de discussie die wij hier recentelijk voeding
hebben gegeven.
In de derde plaats zal ik uiteraard als beheerder van de
gemeentepolitie Leeuwarden, vanaf 1 januari 1994 onderdeel
Midden Friesland van Regio politie Friesland, ingaan op een
aantal opmerkingen ter zake van criminaliteit en politiebe
leid.
63
In de eerste plaats - toch wel het belangrijkste, dat mag u
ook van mij verwachten - een reactie op een aantal opmerkin
gen die zijn gedaan rondom het functioneren van de raad als
hoofd- en bestuursorgaan en ook uitmondende in een aantal
moties ter zake.
Als ik mag beginnen met de opmerkingen van mevrouw De Haan
ter zake van het opvoeren van de sturende en vooral ook
controlerende en evaluerende kracht van de gemeenteraad, dan
denk ik dat dit goed past bij de discussie die het college
heeft getracht op te starten vorige week nog door de eerste
toelichting in dit forum te brengen rondom Leeuwarden in
Stelling. Het zou ook goed aan kunnen sluiten bij het ver
sterken van het instrument rekeningencommissie, hoewel van
iets ander karakter, maar het hoort toch bij het versterken
van een controlerende en daarmee toch ook wat diepgravender
werkzaamheden van de raad als orgaan thuis.
Als eerste reactie namens het college zou ik dan ook willen
zeggen dat het ons toelijkt deze motie uitvoerbaar te achten.
Daarbij nog wel de vraag stellend, en daarbij ook een beetje
suggererend dat wij het op prijs stellen dat het college dan
aan zet zou kunnen zijn bij het uitwerken van deze motie en
dat vervolgens in de Commissie Algemene Zaken zou kunnen
voorleggen. Daarna zouden goede en duidelijke afspraken
kunnen worden gemaakt over de aard van de onderzoeksmethodiek
en de wijze waarop de externe adviseurs er wel of niet bij
zouden kunnen worden betrokken. Kortom het college een uit
werking te laten maken van deze gedachtengang en dat aan de
Commissie Algemene Zaken voor te leggen, die commissie kan
dan een aparte status krijgen, waarna de zogenaamde evalua
tie
Het principe signaal wordt door ons graag onderschreven.
Dan wil ik graag ingaan op de motie van de heer Krol die gaat
over de eisen die hij namens zijn fractie graag in generieke
zin aan raadsvoorstellen zou willen stellen en met name ook
zijn voorstel om een risicoparagraaf als vast item en een
voorblad bij ieder raadsvoorstel op te nemen. Een van de uit
springende punten in zijn voorstel.
Als hiermee wordt bedoeld dat het goed is, en het college
heeft toch een beetje de overtuiging dat zij daar sowieso al
aan werkt, om een aantal vaste ijkpunten op te nemen, kwali
teitscriteria in feite en aandachtspunten, bij het voorberei
den van raadsvoorstellen, dan kan ik u namens het college
zeggen dat wij die gedachte graag overnemen. Wel willen wij
er op wijzen dat een uitwerking van het begrip risico in
termen van financieën, techniek, tijdpad en dergelijke dan
noodzakelijk is en dat wij daar ook graag nader met u als
raad in commissieverband over zouden willen spreken. Ook in
acht willen nemende dat het college natuurlijk altijd ge-
64