afspraken over gemaakt, om te beginnen in de Verkenningenno ta, vervolgens hebben wij een Knelpuntenanalyse gehad, die is ook uitvoerig in de Commissie Middelen aan de orde geweest. Uit die Knelpuntenanalyse bleek in feite dat er bij alle diensten grote en soms ook iets minder grote problemen zijn op dit terrein. De Dienst Welzijn vormt daar geen uitzonde ring op, in tegendeel ook daar valt veel te verbeteren. In de Commissie Middelen is afgesproken dat er op basis van de knelpuntenanalyse een plan van aanpak ontwikkeld wordt, waarin aangegeven staat hoe de problemen binnen de verschil lende diensten aangepakt moeten worden. Daar zal een traject op uitgezet worden waar vervolgens onder verantwoordelijkheid van de wethouder Middelen voortvarend aan gewerkt zal gaan worden. Daar zal ook de Commissie Middelen uitdrukkelijk bij worden betrokken. Het orde op zaken stellen van de Dienst Welzijn past naar mijn idee in dat totale verhaal, in die totale aanpak die met de Commissie Middelen afgesproken is. Ongetwijfeld zullen de wonderlijke ontdekkingen die de CDA-fractie gedaan heeft ook in dat kader betrokken kunnen worden. Overigens lijkt het mij verstandig om morgen, als wij het hebben over de bezuinigingsvoorstellen en mogelijke alterna tieve dekkingen en ook over het voorstel nieuw beleid dat de heer Krol ingediend heeft, de concrete mogelijkheden die bijvoorbeeld de overschrijdingsregeling voortgezet onderwijs wel of niet biedt aan de orde te stellen. Ik denk dat het te ver voert om daar op dit moment heel uitvoerig op in te gaan. Ten slotte, voorzitter, kan ik het toch niet laten om nog één opmerking te maken in de richting van de PAL/GL-fractieDat betreft ons veel besproken zwembad, waarvan de heer Heins zegt dat dat een van de projecten is waar miljoenen voor beschikbaar zouden zijn gesteld. Ik heb de indruk dat het historisch besef hier toch wat tekort schiet. Wat was de situatie? Wij hadden sterk oplopende tekorten in onze zwemba den. Dat had te maken met aan de ene kant een heel verouderd zwembad op het Catsplein en aan de andere kant het gegeven dat er steeds minder mensen zin hadden om in de buitenbaden te zwemmen. Om die sterk oplopende tekorten tegen te gaan, heeft de raad vervolgens gekozen voor het sluiten van drie baden en het bouwen van één nieuw bad. Niet als een project waarin wij miljoenen nieuw geld willen stoppen, maar juist als een poging om de tekorten die wij hadden binnen de zwem badsector terug te dringen. Dit voorstel is ooit ingediend als een herwaarderingsvoorstelDe heer Heins heeft gelijk als hij zegt dat hij daar tegen gestemd heeft. Als ik mij goed herinner had dat te maken met de hoogte van de tarieven. Ik hoor mijnheer Brinks nog zeggen dat hij vond dat de kaart jes voor de mensen die dat zwembad zouden gaan bezoeken 88 zodanig duur waren dat dat voor hem de reden was om niet voor de bouw van dat zwembad te stemmen. Ik denk dat het iets te gemakkelijk is om alles op één hoop te vegen en te roepen dat wij miljoenen geïnvesteerd hebben in allemaal dure projecten. Je moet toch even de werkelijkheid op een juiste manier weergeven. Ik wou het hier bij laten. De heer Bilker (weth.): Voorzitter, met hetgeen de fractie van de Partij van de Arbeid, maar ook andere fracties, heeft gezegd over het asielzoekersbeleid, kan het college volledig instemmen. Leeuwarden neemt zijn verantwoordelijkheid meer dan serieus om asielzoekers niet alleen op te vangen, maar ook in het verdere proces van bijvoorbeeld huisvesting en onderwijs het nodige te doen. Zo past ook het voorstel om de omzetting van het tijdelijk opvangcentrum voor voormalig Joegoslaven in een asielzoekerscentrum in dat beleid. Waar mevrouw De Haan spreekt over mogelijke spanningen die het een en ander in de Leeuwarder samenleving kan veroorzaken, dat die voorkomen moeten worden, daarvan kan gezegd worden dat onder andere door zorgvuldige informatie aan omwonenden daar inhoud aan wordt gegeven. De CDA- en D66-fractie hebben gesproken over het manifest dat in januari j.l. door de raad is vastgesteld en ondertekend. Zij spraken over vervolgacties in het voorgezet onderwijs. Dat lijkt ons, zoals mevrouw Vlietstra al zei, een goede zaak. De heer De Beer heeft namens de WD-fractie gesproken over de toenemende onverdraagzaamheid ten opzichte van allochtonen. Wij moeten er voor oppassen dat er geen maatregelen worden genomen die stigmatiserend en isolerend tegenover buitenlan ders kunnen werken. B. en w. is het daar uiteraard volledig mee eens. Dat is ook een belangrijk element waar wij in ons beleid rekening mee houden. Ten aanzien van onderdeel Stadsbeheer in mijn portefeuil le is door de fracties het een en ander opgemerkt. Wijkbeheer. De PvdA-fractie spreekt over het verbeterd wijkbeheer, dat met de buurtonderhoudsploegen een goede ontwikkeling is ingezet De PAL/GL-fractie is van oordeel dat er niet voldoende sprake is van een coördinatiepunt tussen wijken en gemeentelijk apparaat en zij pleit voor een nieuwe rolverdeling. De achterliggende filosofie van stadsdeelcoördinatie wordt met de voorgestelde maatregelen niet verlaten. Het doel is 89

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 46