stand gekomen. Pratend over de kwaliteit van de dienstverle ning is het nieuwe Stadskantoor met de centrale baliefuncties misschien wel de belangrijkste vooruitgang. Het is van groot belang dat burgers merken dat met deze nieuwe huisvesting niet alleen de ambtenaren maar ook de burgers zelf veel beter af zijn. Vanwege de betere ligging verwachten we ook een veel grotere toeloop op het informatiecentrum dan voorheen. De ruimtelijke voorwaarden voor een goede dienstverlening zijn daarmee vervuld. De dienstverlening zelf moet natuurlijk ook optimaal zijn. Om te kunnen peilen hoe die door de burgers wordt ervaren zijn verschillende instrumenten denkbaar. Wij zullen als fractie daar zeker over meedenken en suggesties doen als we verder praten over de organisatieverandering van de komende jaren. Een hele simpele mogelijkheid, die ook nu al gerealiseerd kan worden, is er voor te zorgen dat bij elke balie formulieren zichtbaar aanwezig zijn waarop burgers kunnen aangeven hoe ze behandeld zijn dan wel of er klachten zijn. Zet in de grote hal een opvallende bus waarin men het formulier kwijt kan. Je maakt daarmee de filosofie van de gemeente zichtbaar dat de gemeente er is voor de mensen in plaats van andersom. Zo kunnen we ook een ideeënbus plaatsen waarmee de bewoners worden opgeroepen suggesties te leveren voor het gemeentelijk beleid en zo duidelijk maken dat we het meedenken van de burgers bewust willen activeren. Bij klant vriendelijkheid hoort - we hebben er al vaker op gehamerd - ook absoluut een snelle beantwoording van brieven. We werden laatst opgeschrikt door berichten over de uitkomst van een onderzoek van de Consumentenbond over antwoordtermijnen van brieven, waarbij Leeuwarden in negatieve zin afweek. U heeft toegezegd dat onderzoek zo snel mogelijk met uw preadvies te zullen toesturen. We willen het belang van die toezegging in dit kader nog eens onderstrepen. Bestuurlijke vernieuwing houdt meer in dan klantvriendelijk heid alleen. In het landelijke PvdA-programma pleiten we bijvoorbeeld voor fundamentele democratisering, maar ook voor vergroting van de armslag van het lokale bestuur. Lokaal voegen wij daaraan toe de noodzaak van een open en zorgvuldi ge stijl van besturen. Ik zei zoeven al dat de Partij van de Arbeid in haar eigen communicatie voortdurend de bewoners van onze gemeente heeft opgezocht. Zo is in de afgelopen 4 jaar niet alleen veel gepraat met mensen, maar is hierdoor ook daadwerkelijk meer rekening gehouden met wat er leeft. De Partij van de Arbeid is eigenlijk steeds meer een samenwer- kingspartij geworden. Wat heel belangrijk is in die nieuwe werkwijze is dat duidelijk gemaakt wordt waar ieders verant woordelijkheid ligt; ook eerlijk en open zijn over datgene wat de gemeente niet op eigen kracht kan realiseren. Binnen het ambtelijk apparaat zou het draagvlak vergroot kunnen 5 worden om die houding ook meer en meer te gaan uitstralen. Dat geldt ook voor politieke partijen, politieke partijen die de kiezer met onvervulbare beloften tegemoet treden tasten in feite het gezag van het politieke bestuur aan. Sociale vernieuwing Bestuurlijke vernieuwing zou bij uitstek tot uiting moeten komen in sociale vernieuwing. We moeten aan die relatie vooral vasthouden; sterker nog het succes van sociale ver nieuwing hangt daar in sterke mate van af. Leeuwarden is in het begin van deze periode met veel elan aan de sociale vernieuwing begonnen. Er zijn resultaten geboekt. De banenpool, de inspanningen voor trajectbemiddeling, het verbeterd wijkbeheer met behulp van onderhoudsploegen zijn daar voorbeelden van. Dat onderhoudsaf delingen nu in de wijken meer decentraal werken vinden wij een goede ontwikke ling. Het is wat dat betreft van het grootste belang dat burgers weten wie en waar het aanspreekpunt is voor vragen, suggesties en klachten. Op deze weg moeten we met sociale vernieuwing absoluut verder gaan, waarbij het van belang is dat het accent nog verder wordt verlegd van beleidsvoorberei ding naar concrete uitvoering. Er komt straks een nieuwe doeluitkering in de vorm van het fonds sociale vernieuwing, die gemeenten een grotere beleidsvrijheid geeft. Hoewel enkele grote budgetten uit dat fonds in de praktijk toch nog vastliggen is deze wetswijziging niettemin winst. Wij zijn van mening dat de rijksoverheid het hier niet bij mag laten. Zolang er lokaal nog zoveel problemen spelen die het rijksbe leid raken, behoort het rijk voorlopig haar eigen verant woordelijkheid te houden en te nemen. Concreet betekent dit dat naast verdere decentralisatie en deregulering extra financiële inspanningen van het rijk nodig zijn om een verder tweedeling in de samenleving te voorkomen. Wij zouden graag willen dat dit standpunt van de PvdA door de raad ondersteund wordt en kenbaar gemaakt wordt in Den Haag. Om die reden hebben wij dit verwoord in een motie die wij bij deze indie nen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 en 15 november 1993, constaterende dat: - de tijdelijke Wet sociale vernieuwing door het par lement is aanvaard; - daarmee de beleidsruimte voor de gemeente is toege nomen; overwegende dat: sociale vernieuwing hoog op de politieke agenda moet blijven staan; naast de gemeente ook het rijk een belangrijke ver- 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 4