stand gekomen. Pratend over de kwaliteit van de dienstverle
ning is het nieuwe Stadskantoor met de centrale baliefuncties
misschien wel de belangrijkste vooruitgang. Het is van groot
belang dat burgers merken dat met deze nieuwe huisvesting
niet alleen de ambtenaren maar ook de burgers zelf veel beter
af zijn. Vanwege de betere ligging verwachten we ook een veel
grotere toeloop op het informatiecentrum dan voorheen. De
ruimtelijke voorwaarden voor een goede dienstverlening zijn
daarmee vervuld. De dienstverlening zelf moet natuurlijk ook
optimaal zijn. Om te kunnen peilen hoe die door de burgers
wordt ervaren zijn verschillende instrumenten denkbaar. Wij
zullen als fractie daar zeker over meedenken en suggesties
doen als we verder praten over de organisatieverandering van
de komende jaren. Een hele simpele mogelijkheid, die ook nu
al gerealiseerd kan worden, is er voor te zorgen dat bij elke
balie formulieren zichtbaar aanwezig zijn waarop burgers
kunnen aangeven hoe ze behandeld zijn dan wel of er klachten
zijn. Zet in de grote hal een opvallende bus waarin men het
formulier kwijt kan. Je maakt daarmee de filosofie van de
gemeente zichtbaar dat de gemeente er is voor de mensen in
plaats van andersom. Zo kunnen we ook een ideeënbus plaatsen
waarmee de bewoners worden opgeroepen suggesties te leveren
voor het gemeentelijk beleid en zo duidelijk maken dat we het
meedenken van de burgers bewust willen activeren. Bij klant
vriendelijkheid hoort - we hebben er al vaker op gehamerd -
ook absoluut een snelle beantwoording van brieven. We werden
laatst opgeschrikt door berichten over de uitkomst van een
onderzoek van de Consumentenbond over antwoordtermijnen van
brieven, waarbij Leeuwarden in negatieve zin afweek. U heeft
toegezegd dat onderzoek zo snel mogelijk met uw preadvies te
zullen toesturen. We willen het belang van die toezegging in
dit kader nog eens onderstrepen.
Bestuurlijke vernieuwing houdt meer in dan klantvriendelijk
heid alleen. In het landelijke PvdA-programma pleiten we
bijvoorbeeld voor fundamentele democratisering, maar ook voor
vergroting van de armslag van het lokale bestuur. Lokaal
voegen wij daaraan toe de noodzaak van een open en zorgvuldi
ge stijl van besturen. Ik zei zoeven al dat de Partij van de
Arbeid in haar eigen communicatie voortdurend de bewoners van
onze gemeente heeft opgezocht. Zo is in de afgelopen 4 jaar
niet alleen veel gepraat met mensen, maar is hierdoor ook
daadwerkelijk meer rekening gehouden met wat er leeft. De
Partij van de Arbeid is eigenlijk steeds meer een samenwer-
kingspartij geworden. Wat heel belangrijk is in die nieuwe
werkwijze is dat duidelijk gemaakt wordt waar ieders verant
woordelijkheid ligt; ook eerlijk en open zijn over datgene
wat de gemeente niet op eigen kracht kan realiseren. Binnen
het ambtelijk apparaat zou het draagvlak vergroot kunnen
5
worden om die houding ook meer en meer te gaan uitstralen.
Dat geldt ook voor politieke partijen, politieke partijen die
de kiezer met onvervulbare beloften tegemoet treden tasten in
feite het gezag van het politieke bestuur aan.
Sociale vernieuwing
Bestuurlijke vernieuwing zou bij uitstek tot uiting moeten
komen in sociale vernieuwing. We moeten aan die relatie
vooral vasthouden; sterker nog het succes van sociale ver
nieuwing hangt daar in sterke mate van af.
Leeuwarden is in het begin van deze periode met veel elan aan
de sociale vernieuwing begonnen. Er zijn resultaten geboekt.
De banenpool, de inspanningen voor trajectbemiddeling, het
verbeterd wijkbeheer met behulp van onderhoudsploegen zijn
daar voorbeelden van. Dat onderhoudsaf delingen nu in de
wijken meer decentraal werken vinden wij een goede ontwikke
ling. Het is wat dat betreft van het grootste belang dat
burgers weten wie en waar het aanspreekpunt is voor vragen,
suggesties en klachten. Op deze weg moeten we met sociale
vernieuwing absoluut verder gaan, waarbij het van belang is
dat het accent nog verder wordt verlegd van beleidsvoorberei
ding naar concrete uitvoering. Er komt straks een nieuwe
doeluitkering in de vorm van het fonds sociale vernieuwing,
die gemeenten een grotere beleidsvrijheid geeft. Hoewel
enkele grote budgetten uit dat fonds in de praktijk toch nog
vastliggen is deze wetswijziging niettemin winst. Wij zijn
van mening dat de rijksoverheid het hier niet bij mag laten.
Zolang er lokaal nog zoveel problemen spelen die het rijksbe
leid raken, behoort het rijk voorlopig haar eigen verant
woordelijkheid te houden en te nemen. Concreet betekent dit
dat naast verdere decentralisatie en deregulering extra
financiële inspanningen van het rijk nodig zijn om een verder
tweedeling in de samenleving te voorkomen. Wij zouden graag
willen dat dit standpunt van de PvdA door de raad ondersteund
wordt en kenbaar gemaakt wordt in Den Haag. Om die reden
hebben wij dit verwoord in een motie die wij bij deze indie
nen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 15 en 15 november 1993,
constaterende dat:
- de tijdelijke Wet sociale vernieuwing door het par
lement is aanvaard;
- daarmee de beleidsruimte voor de gemeente is toege
nomen;
overwegende dat:
sociale vernieuwing hoog op de politieke agenda moet
blijven staan;
naast de gemeente ook het rijk een belangrijke ver-
6