is een term uit de tijd van het eerste kabinet Lubbers, dat zeer drastisch de gemeenten dwong bezuinigingen door te voeren. Eigenlijk is optimistisch ramen een term geweest om protest te laten horen richting dat kabinet. Er zat naast een financiële aspect ook een politiek aspect aan, een politiek aspect dat hier in de raad - hoewel de WD- en CDA-fracties daar wat moeite mee hadden - toch door de CDA-fractie mee ondertekend is. Maar ook zeker een club als de PAL koos heel duidelijk die weg. Nu doen wij dat niet meer. (Mevrouw Van Olzen: Nu maakt mevrouw De Haan het toch wel een beetje bont. Ik wil haar helpen herinnerenals zij het toch over politie ke aspecten heeft van een bepaald kabinet, wat zij in 1989 heeft gezegd bij de algemene beschouwingen. Zij heeft toen gezegd: er is nu een frisse ploeg van een andere signatuur; er komt een socialer beleid; de koppeling wordt hersteld; er is meer aandacht voor de kwaliteit van de samenleving; meer geld voor milieu, infrastructuur en onderwijsprioriteit voor bestrijding van de werkloosheidteirwijl gemeenten een ruime armslag krijgen bij de uitvoering van de Bijstandswet. Dat is in 1989 door mevrouw De Haan gezegd toen er een Kabi net was van haar signatuur. Dus het lijkt mij toch wel wat raar dat zij nu terug grijpt op het eerste kabinet Lubbers.) Ik reageer op de term optimistisch ramen. (Mevrouw Van Olzen: Volgens mij komt die uit de partij van mevrouw De Haan, want het is door de raming van de partij van mevrouw De Haan, zowel landelijk als gemeentelijk dat het hier nog altijd in de soep loopt.) (De Voorzitter: Ik hoop niet dat dat met de discussie gebeurtIk wou vragen ons te beperken tot de gemeentelijke hoofdbeleidsterreinen.Ik wil wel uitspreken dat ik van mening ben dat wij op dit ogenblik absoluut niet meer optimistisch ramen. Het kan best zijn dat er zo nu en dan bepaalde ramingen zijn waarvan je achteraf zegt dat het verkeerd is ingeschat op een aantal deelterreinen, maar optimistisch ramen als doel doen wij absoluut niet meer. Wat dat betreft denk ik dat wij ook niet die indruk moeten wek ken. Dat is ook naar buiten toe een heel scheef beeld cre- eren. Ik ben daar niet voor. Ik ga door naar de moties. Onze eigen drie moties wou ik straks graag in stemming bren gen. De motie van de CDA-fractie die inmiddels is ingetrokken, het college heeft die overgenomen, waarbij het gaat om elk raads voorstel te voorzien van Wij wilden aan het college vragen om daar ook bij te betrekken of er al of niet lasten verzwaring voor burgers aan verbonden zijn. Ik begrijp dat de motie over de besteding van gelden uit het stimuleringsfonds nog aangepast wordt. Wij moeten die tekst nog even afwachten. Ik kan wel meedelen namens onze fractie 110 dat de reactie die wethouder Heere daarop gegeven heeft ons aanspreekt. Dat wil zeggen in principe overleg over het werkgelegenheidsfonds met het bedrijfsleven. Dat betekent niet dat zij ook wat te zeggen hebben over de uitgifte van gelden. Dat is pas aan de orde op het moment dat het be drijfsleven ook zelf financieel gaat bijdragen. Als de motie op die manier wordt ingevuld, hebben wij daar geen moeite mee en zullen hem steunen. Het structuurfonds f 250.000,gaat naar morgen. De motie van de CDA-fractie waarbij zij vragen aan het colle ge initiatief te nemen tot een ondernemingsstructuurvisie op provinciaal niveau, is wethouder Heere vrij uitvoerig op ingegaan. Hij heeft laten doorschemeren dat zelf het initia tief nemen en een groot plan maken niet de bedoeling is. Het overleg en de bedoeling die er achter zit is op zichzelf iets dat het college wel wil overnemen. De lijn die wethouder Heere daarover afgesproken heeft willen wij graag ondersteu nen De motie over de DSW, overgaan tot budgetfinanciering, heeft wethouder Bilker afgewezen. Wij zijn het daarmee eens. Ik denk dat het goed is om de DSW te blijven beschouwen als een gemeentelijke dienst en niet te vergelijken met gesubsidieer de instellingen waarmee je contracten afsluit enz. In die zin zijn wij het eens met wethouder Bilker en zullen wij die motie niet overnemen. De motie van PAL/GL-, GPV/RPF/SGP- en D66 fracties over partijen die één lid hebben in een raadsadviescommissie toe te staan dat een lid van de schaduwfractie een evenwaardige plaats krijgt in die commissie, daar willen wij in ieder geval uithalen dat als het gaat om besloten commissievergade ringen alleen leden van de raad daarbij aanwezig mogen zijn. Dat heeft te maken met het feit dat leden van de raad benoemd zijn, een verantwoordelijkheid hebben en je hen ook op die verantwoordelijkheid mag aanspreken. Leden van schaduwfrac- ties kan je nooit op die verantwoordelijkheid aanspreken. Dus wij halen in ieder geval de besloten commissievergaderingen er uit. Verder zitten er naar ons idee een aantal uitwer kingskwesties aan. Ik noem één voorbeeldje. Leden van scha- duwfracties staan die ergens oenoteerd of is een lid van een schaduwfractie in principe iedere willekeurige burger? Ik denk dat er in die zin wat meer uitwerkingskwesties aan vast zitten waar wij eens over zouden moeten praten. Wat mij betreft zou die discussie plaats kunnen vinden als wij het commiBsiestelsel gaan evalueren, daar passen dit soort zaken in. Het zou wat onze partij betreft de voorkeur hebben, dat wij deze motie verschuiven naar die discussie. Ik weet niet of de partijen daarmee kunnen leven. (De heer Heins: Al die problemen zijn er, wij kunnen er nog wel een aantal noemen. Het besluit zegt daar verder niets over. Als wij nu met 111

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 57