is een term uit de tijd van het eerste kabinet Lubbers, dat
zeer drastisch de gemeenten dwong bezuinigingen door te
voeren. Eigenlijk is optimistisch ramen een term geweest om
protest te laten horen richting dat kabinet. Er zat naast een
financiële aspect ook een politiek aspect aan, een politiek
aspect dat hier in de raad - hoewel de WD- en CDA-fracties
daar wat moeite mee hadden - toch door de CDA-fractie mee
ondertekend is. Maar ook zeker een club als de PAL koos heel
duidelijk die weg. Nu doen wij dat niet meer. (Mevrouw Van
Olzen: Nu maakt mevrouw De Haan het toch wel een beetje bont.
Ik wil haar helpen herinnerenals zij het toch over politie
ke aspecten heeft van een bepaald kabinet, wat zij in 1989
heeft gezegd bij de algemene beschouwingen. Zij heeft toen
gezegd: er is nu een frisse ploeg van een andere signatuur;
er komt een socialer beleid; de koppeling wordt hersteld; er
is meer aandacht voor de kwaliteit van de samenleving; meer
geld voor milieu, infrastructuur en onderwijsprioriteit
voor bestrijding van de werkloosheidteirwijl gemeenten een
ruime armslag krijgen bij de uitvoering van de Bijstandswet.
Dat is in 1989 door mevrouw De Haan gezegd toen er een Kabi
net was van haar signatuur. Dus het lijkt mij toch wel wat
raar dat zij nu terug grijpt op het eerste kabinet Lubbers.)
Ik reageer op de term optimistisch ramen. (Mevrouw Van Olzen:
Volgens mij komt die uit de partij van mevrouw De Haan, want
het is door de raming van de partij van mevrouw De Haan,
zowel landelijk als gemeentelijk dat het hier nog altijd in
de soep loopt.) (De Voorzitter: Ik hoop niet dat dat met de
discussie gebeurtIk wou vragen ons te beperken tot de
gemeentelijke hoofdbeleidsterreinen.Ik wil wel uitspreken
dat ik van mening ben dat wij op dit ogenblik absoluut niet
meer optimistisch ramen. Het kan best zijn dat er zo nu en
dan bepaalde ramingen zijn waarvan je achteraf zegt dat het
verkeerd is ingeschat op een aantal deelterreinen, maar
optimistisch ramen als doel doen wij absoluut niet meer. Wat
dat betreft denk ik dat wij ook niet die indruk moeten wek
ken. Dat is ook naar buiten toe een heel scheef beeld cre-
eren. Ik ben daar niet voor.
Ik ga door naar de moties.
Onze eigen drie moties wou ik straks graag in stemming bren
gen.
De motie van de CDA-fractie die inmiddels is ingetrokken, het
college heeft die overgenomen, waarbij het gaat om elk raads
voorstel te voorzien van Wij wilden aan het college
vragen om daar ook bij te betrekken of er al of niet lasten
verzwaring voor burgers aan verbonden zijn.
Ik begrijp dat de motie over de besteding van gelden uit het
stimuleringsfonds nog aangepast wordt. Wij moeten die tekst
nog even afwachten. Ik kan wel meedelen namens onze fractie
110
dat de reactie die wethouder Heere daarop gegeven heeft ons
aanspreekt. Dat wil zeggen in principe overleg over het
werkgelegenheidsfonds met het bedrijfsleven. Dat betekent
niet dat zij ook wat te zeggen hebben over de uitgifte van
gelden. Dat is pas aan de orde op het moment dat het be
drijfsleven ook zelf financieel gaat bijdragen. Als de motie
op die manier wordt ingevuld, hebben wij daar geen moeite mee
en zullen hem steunen.
Het structuurfonds f 250.000,gaat naar morgen.
De motie van de CDA-fractie waarbij zij vragen aan het colle
ge initiatief te nemen tot een ondernemingsstructuurvisie op
provinciaal niveau, is wethouder Heere vrij uitvoerig op
ingegaan. Hij heeft laten doorschemeren dat zelf het initia
tief nemen en een groot plan maken niet de bedoeling is. Het
overleg en de bedoeling die er achter zit is op zichzelf iets
dat het college wel wil overnemen. De lijn die wethouder
Heere daarover afgesproken heeft willen wij graag ondersteu
nen
De motie over de DSW, overgaan tot budgetfinanciering, heeft
wethouder Bilker afgewezen. Wij zijn het daarmee eens. Ik
denk dat het goed is om de DSW te blijven beschouwen als een
gemeentelijke dienst en niet te vergelijken met gesubsidieer
de instellingen waarmee je contracten afsluit enz. In die zin
zijn wij het eens met wethouder Bilker en zullen wij die
motie niet overnemen.
De motie van PAL/GL-, GPV/RPF/SGP- en D66 fracties over
partijen die één lid hebben in een raadsadviescommissie toe
te staan dat een lid van de schaduwfractie een evenwaardige
plaats krijgt in die commissie, daar willen wij in ieder
geval uithalen dat als het gaat om besloten commissievergade
ringen alleen leden van de raad daarbij aanwezig mogen zijn.
Dat heeft te maken met het feit dat leden van de raad benoemd
zijn, een verantwoordelijkheid hebben en je hen ook op die
verantwoordelijkheid mag aanspreken. Leden van schaduwfrac-
ties kan je nooit op die verantwoordelijkheid aanspreken. Dus
wij halen in ieder geval de besloten commissievergaderingen
er uit. Verder zitten er naar ons idee een aantal uitwer
kingskwesties aan. Ik noem één voorbeeldje. Leden van scha-
duwfracties staan die ergens oenoteerd of is een lid van een
schaduwfractie in principe iedere willekeurige burger? Ik
denk dat er in die zin wat meer uitwerkingskwesties aan vast
zitten waar wij eens over zouden moeten praten. Wat mij
betreft zou die discussie plaats kunnen vinden als wij het
commiBsiestelsel gaan evalueren, daar passen dit soort zaken
in. Het zou wat onze partij betreft de voorkeur hebben, dat
wij deze motie verschuiven naar die discussie. Ik weet niet
of de partijen daarmee kunnen leven. (De heer Heins: Al die
problemen zijn er, wij kunnen er nog wel een aantal noemen.
Het besluit zegt daar verder niets over. Als wij nu met
111