antwoordelijkheid heeft; verdergaande deregulering en decentralisatie noodza kelijk zijn; - inperking van de gemeentelijke beleidsvrijheid (banenpool) ongewenst is; extra financiële middelen, ook van de kant van het rijk, nodig zijn; besluit er bij het rijk op aan te dringen een hoge prioriteit te blijven geven aan sociale vernieuwing en daarvoor de noodzakelijke (financiële) middelen beschikbaar te stel len en gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: Motie nr. 1 van de PvdA-fractie maakt deel uit van de beraadslagingen.) Mijn opmerkingen over sociale vernieuwing wil ik afsluiten met een opmerking over ons azielzoekersbeleid. Niet alleen nu, in een tijd dat de groep mensen die in Nederland asiel vragen groeit, neemt Leeuwarden zijn verantwoordelijkheid en vangt deze mensen op. Leeuwarden doet dat al vele jaren. Wij vinden dat een goede zaak. Spanningen die dat mogelijk ver oorzaakt in onze Leeuwarder samenleving moeten serieus geno men worden. Wij voelen het als onze verantwoordelijkheid om samen met alle betrokkenen te zoeken naar wegen die deze spanningen kunnen verminderen en zelfs wegnemen. Met het college onderschrijven wij de stelling dat Leeuwarden de Culturele hoofdstad van Friesland moet blijven. Bij de bezuinigingen komen we daar op terug. De discussies over de bezuinigingen overschaduwen het gegeven dat het culturele leven in Leeuwarden een bloei doormaakt. Daarbij doelen we niet alleen op de nieuwe stadsschouwburg en andere gebouwen. Als we het over het culturele leven hebben zijn de activitei ten zeker zo belangrijk. Ook wat dat betreft bruist het in Leeuwarden. Als het college opmerkt dat de taak van de over heid zich met name richt op het voorzieningenniveau, dan willen wij dat toch wat nuanceren. Wij denken de gemeente ook de rol van inspirerend meedenker en makelaar toe. De gemeente houdt daarnaast een belangrijke taak om de jaarlijks terugke rende evenementen te blijven ondersteunen. Die grote publiekstrekkers moeten absoluut blijven. De ruimte om initi atieven op het terrein van de podiumkunsten en amateuris tische kunstbeoefening te ondersteunen zal afnemen. Dat betekent dat subsidiëring minder vaak automatisch zal plaats vinden, maar sterker zal worden gekoppeld aan de kwaliteit van de activiteiten en de effectiviteit van de organisatie daarvan 7 Hoewel wij in deze raad al eens gepleit hebben voor beeldkwa liteitsplannen, wordt hier eigenlijk zelden gesproken over architectuur" in Leeuwarden. De directeur van het landelijk stimuleringsfonds voor de architectuur liet zich laatst ontvallen dat volgens hem negentig procent van wat in Neder land gebouwd wordt van slechte architectonisch kwaliteit is. Dat is misschien wel wat overdreven, maar dat woningcorpora ties, projectontwikkelaars en andere opdrachtgevers hier meer aandacht aan kunnen geven staat vast, dat de gemeente daar een stimulerende rol heeft te vervullen ook. Een voorbeeld daarvan is het Troelstrapark dat nu wordt ontwikkeld. De PvdA zou graag zien dat dit type projecten, waarbij stedebouwkun- dige en architectonisch visie hand in hand gaan, vaker zouden worden ontwikkeld. Ziet het college daartoe mogelijkheden? We moeten niet te bang zijn voor een controversieel plan, gebouw of kunstwerk. Als er een visie achter steekt dragen ze bij aan de meningsvorming en wekken ze interesse voor de bebouwde omgeving. Net zo als dat bij de kleuren van het stadskantoor het geval was. Wat ons betreft is dat prima. Stedelijke vernieuwing. Versterking van de positie van Leeuwarden moet een continu hoofdpunt van beleid zijn. We zijn dan ook heel erg benieuwd naar de strategische visie op de toekomst van de stad, die het college binnenkort wil uitbrengen. Terugblikkend op de laatste jaren zijn we van mening dat Leeuwarden op het ter rein van de stedelijke vernieuwing op de goede weg is. Minis ter Alders hield onlangs de Tweede Kamer zelfs Leeuwarden voor als "een van de betere voorbeelden van ruimtelijke ordeningsbeleid" en prees de dynamiek in deze stad. Ik wil dat ook wel eens hardop zeggen. We zijn het ermee eens en vinden dat het college deze complimenten dan ook absoluut verdient. We tekenen hierbij onmiddellijk aan dat wij op onze beurt minister Alders zullen houden aan zijn eigen stedelijk knooppuntenbeleidHij is akkoord gegaan met het Leeuwarder profiel van het knooppunt, waarbij versterking van de nutri- functie een belangrijke rol vervult. Zijn nadrukkelijke instemming met dat specifieke profiel maakt dat wij op zijn steun rekenen bij de keuze waar de noordelijke rijksdienst van het Ministerie van Landbouw moet worden gevestigd. Ste delijk knooppuntenbeleid is immers regeringsbeleid. Een zelfde feitelijke ondersteuning is nodig waar het de verdere verstedelijking van Leeuwarden betreft. De in het kader van VINEX door het rijk bepleite stedelijke uitbreiding kan alleen dan gerealiseerd worden als het rijk een substantiële lokatiesubsidie verstrekt. De huidige door het rijk gehan teerde normen voorzien daar in onvoldoende mate in. Vandaar de volgende motie:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 5