antwoordelijkheid heeft;
verdergaande deregulering en decentralisatie noodza
kelijk zijn;
- inperking van de gemeentelijke beleidsvrijheid
(banenpool) ongewenst is;
extra financiële middelen, ook van de kant van het
rijk, nodig zijn;
besluit
er bij het rijk op aan te dringen een hoge prioriteit te
blijven geven aan sociale vernieuwing en daarvoor de
noodzakelijke (financiële) middelen beschikbaar te stel
len
en gaat over tot de orde van de dag."
(De Voorzitter: Motie nr. 1 van de PvdA-fractie maakt deel
uit van de beraadslagingen.)
Mijn opmerkingen over sociale vernieuwing wil ik afsluiten
met een opmerking over ons azielzoekersbeleid. Niet alleen
nu, in een tijd dat de groep mensen die in Nederland asiel
vragen groeit, neemt Leeuwarden zijn verantwoordelijkheid en
vangt deze mensen op. Leeuwarden doet dat al vele jaren. Wij
vinden dat een goede zaak. Spanningen die dat mogelijk ver
oorzaakt in onze Leeuwarder samenleving moeten serieus geno
men worden. Wij voelen het als onze verantwoordelijkheid om
samen met alle betrokkenen te zoeken naar wegen die deze
spanningen kunnen verminderen en zelfs wegnemen.
Met het college onderschrijven wij de stelling dat Leeuwarden
de Culturele hoofdstad van Friesland moet blijven. Bij de
bezuinigingen komen we daar op terug. De discussies over de
bezuinigingen overschaduwen het gegeven dat het culturele
leven in Leeuwarden een bloei doormaakt. Daarbij doelen we
niet alleen op de nieuwe stadsschouwburg en andere gebouwen.
Als we het over het culturele leven hebben zijn de activitei
ten zeker zo belangrijk. Ook wat dat betreft bruist het in
Leeuwarden. Als het college opmerkt dat de taak van de over
heid zich met name richt op het voorzieningenniveau, dan
willen wij dat toch wat nuanceren. Wij denken de gemeente ook
de rol van inspirerend meedenker en makelaar toe. De gemeente
houdt daarnaast een belangrijke taak om de jaarlijks terugke
rende evenementen te blijven ondersteunen. Die grote
publiekstrekkers moeten absoluut blijven. De ruimte om initi
atieven op het terrein van de podiumkunsten en amateuris
tische kunstbeoefening te ondersteunen zal afnemen. Dat
betekent dat subsidiëring minder vaak automatisch zal plaats
vinden, maar sterker zal worden gekoppeld aan de kwaliteit
van de activiteiten en de effectiviteit van de organisatie
daarvan
7
Hoewel wij in deze raad al eens gepleit hebben voor beeldkwa
liteitsplannen, wordt hier eigenlijk zelden gesproken over
architectuur" in Leeuwarden. De directeur van het landelijk
stimuleringsfonds voor de architectuur liet zich laatst
ontvallen dat volgens hem negentig procent van wat in Neder
land gebouwd wordt van slechte architectonisch kwaliteit is.
Dat is misschien wel wat overdreven, maar dat woningcorpora
ties, projectontwikkelaars en andere opdrachtgevers hier meer
aandacht aan kunnen geven staat vast, dat de gemeente daar
een stimulerende rol heeft te vervullen ook. Een voorbeeld
daarvan is het Troelstrapark dat nu wordt ontwikkeld. De PvdA
zou graag zien dat dit type projecten, waarbij stedebouwkun-
dige en architectonisch visie hand in hand gaan, vaker zouden
worden ontwikkeld. Ziet het college daartoe mogelijkheden? We
moeten niet te bang zijn voor een controversieel plan, gebouw
of kunstwerk. Als er een visie achter steekt dragen ze bij
aan de meningsvorming en wekken ze interesse voor de bebouwde
omgeving. Net zo als dat bij de kleuren van het stadskantoor
het geval was. Wat ons betreft is dat prima.
Stedelijke vernieuwing.
Versterking van de positie van Leeuwarden moet een continu
hoofdpunt van beleid zijn. We zijn dan ook heel erg benieuwd
naar de strategische visie op de toekomst van de stad, die
het college binnenkort wil uitbrengen. Terugblikkend op de
laatste jaren zijn we van mening dat Leeuwarden op het ter
rein van de stedelijke vernieuwing op de goede weg is. Minis
ter Alders hield onlangs de Tweede Kamer zelfs Leeuwarden
voor als "een van de betere voorbeelden van ruimtelijke
ordeningsbeleid" en prees de dynamiek in deze stad. Ik wil
dat ook wel eens hardop zeggen. We zijn het ermee eens en
vinden dat het college deze complimenten dan ook absoluut
verdient. We tekenen hierbij onmiddellijk aan dat wij op onze
beurt minister Alders zullen houden aan zijn eigen stedelijk
knooppuntenbeleidHij is akkoord gegaan met het Leeuwarder
profiel van het knooppunt, waarbij versterking van de nutri-
functie een belangrijke rol vervult. Zijn nadrukkelijke
instemming met dat specifieke profiel maakt dat wij op zijn
steun rekenen bij de keuze waar de noordelijke rijksdienst
van het Ministerie van Landbouw moet worden gevestigd. Ste
delijk knooppuntenbeleid is immers regeringsbeleid. Een
zelfde feitelijke ondersteuning is nodig waar het de verdere
verstedelijking van Leeuwarden betreft. De in het kader van
VINEX door het rijk bepleite stedelijke uitbreiding kan
alleen dan gerealiseerd worden als het rijk een substantiële
lokatiesubsidie verstrekt. De huidige door het rijk gehan
teerde normen voorzien daar in onvoldoende mate in. Vandaar
de volgende motie: