bevolking is voor uitbreiding van het aantal voetgangersge bieden. We hopen dat deze oude wens van de PvdA de komende periode kan worden gerealiseerd, waarbij wij ons ervan bewust zijn dat herinrichting en flankerende maatregelen geld kos ten. De PvdA is van mening dat het redelijk is dat onderne mers, die immers rechtstreeks gebaat zijn bij de verhoging van de attractiviteit van de binnenstad, daaraan naast de gemeente ook hun bijdrage verlenen. Gemeenten als Den Bosch en Enschede hebben voor dit doel een mobiliteits- of bereik baarheidsfonds ingesteld. Dat komt neer op een verruimde bestemming van de parkeergelden, zodat ook de automobilisten hun steentje aan deze voorzieningen bijdragen. Is dat niet wat voor Leeuwarden? Naast werkgelegenheid was de aanpak van de criminaliteit vorig jaar hoofdpunt van mijn algemene beschouwingen. We hebben met genoegen geconstateerd dat enkele van de door ons gedane suggesties zijn opgepakt. Ik denk bijvoorbeeld aan de extra prioriteit voor jongeren. Ook in de particuliere sfeer komen preventieprojekten van de grond. Bijvoorbeeld rond het MCL en het bedrijventerrein de Hemrik. Het gaat om een combi natie van maatregelen: consequente rechtshandhaving zowel bij politie als justitie, bevestiging van sociale normen en waarden, sociale vernieuwing, meer preventief toezicht (stadswachten, huismeesters, en conciërges) en technische preventie. Met de plannen de aangiftebereidheid te vergroten kunnen wij instemmen. Overigens is er een kamermeerderheid die er voor pleit om de democratische controle van de politie over te brengen naar de provincie-nieuwe stijl. Wij kunnen ons daar bij de nieuwe provincie Rijnmond wat bij voorstel len, maar in de Friese situatie niet. Wat dat betreft is maatwerk nodig. Volgens ons zit de geregionaliseerde politie in Friesland niet op een nieuwe reorganisatie te wachten en wij ook niet. Wij willen ook op dit terrein integraal beleid voeren en realiseren ons dat de gemeente veel meer ondersteu nende taken op dit terrein heeft dan de provincie. Nu ik het toch over de bestuurlijke organisatie heb, nog een enkele kanttekening daarbij Het ziet er naar uit dat de huidige regio's op basis van de WGR hun langste tijd in Friesland gehad hebben en dat veel van die taken te zijner tijd naar de provincie-nieuwe stijl zullen gaan. Er zal een herverdeling van taken tussen gemeen te en provincie komen. De PvdA wil nog eens benadrukken dat de gemeente een absoluut volwaardige bestuurslaag moet blij ven. We zullen dit proces dan ook heel kritisch volgen. De schaal en de positie van het stadsgewest vergt onzes inziens een specifieke oplossing. Oplossingen op maat en differentia tie bij taakoverdracht vormen wat ons betreft dan ook sleu telwoorden. 11 Mijnheer de voorzitter, als we terugkijken op de afgelopen jaren is zeker ook in het onderwijs heel veel veranderd. We zijn ronduit tevreden met het feit dat de basis is gelegd voor enkele grote structuurwijzigingen binnen het onderwijs. Allen noodzakelijk om het proces van onderwijsvernieuwing mogelijk te maken. De besluitvorming rond de moeilijke schaalvergrotingsoperatie voor het basisonderwijs is met veel minder problemen gepaard gegaan dan velen dachten. Ook de aangepaste bestuursstructuur bij het voortgezet onderwijs en de uitbesteding van alle schoolbestuurlijke werkzaamheden zijn fundamentele structuurwijzigingen die zeer voortvarend ter hand zijn genomen. Het zou voor de stad goed zijn wanneer we in staat zouden zijn het hier nu beperkt aanwezige univer sitaire onderwijs verder uit te bouwen. Nu weten we heel goed dat de mogelijkheden daartoe in een tijd van schaalvergroting heel beperkt zijn. Een universiteit zoals Maastricht die nog niet eens zo lang geleden wist binnen te halen lijkt nu kansloos. Maar bij een specialistische universitaire oplei ding, al of niet deel uitmakend van een bestaande universi teit, liggen de kaarten anders. Het Tweede Kamerlid Vermeend heeft eens gepleit voor de vestiging van een milieu-universi teit. Een dergelijke hoogwaardige opleiding zou prima passen bij de Milieukunde, die straks als voortzetting van het gerenommeerde Van Hall-instituut in Leeuwarden wordt gedo ceerd. Het past ook prima bij de milieu-technologische speci alisatie, waar Leeuwarden met het MTC op mikt. Is het college bereid met vernieuwende initiatieven te komen? Mijnheer de voorzitter, ik had bij de bespreking van bestuur lijke vernieuwing opmerkingen kunnen maken over de positie van de raad maar wij vinden dit een zo belangrijk item dat ik er voor kies het een aparte plaats te geven in deze algemene beschouwingen. De positie van de raad kan worden versterkt als we er in slagen vanuit een meer integrale visie te wer ken. De verkokering binnen ambtelijke apparaten zie je ook in bestuursorganen. We moeten dan ook de verkokering in onze eigen raad proberen tegen te gaan. Een zeer belangrijke voorwaarde voor integraal en op hoofdlijnen sturen is de informatievoorziening naar de raad en de bereidheid van het college van B. en W. de raad tijdig te betrekken bij de beleidsontwikkeling. De fractie van de PvdA heeft kortgeleden voorstellen gedaan die zonder meer bijdragen aan de versterking van de positie van de raad. Het betrof in de eerste plaats een voorstel om als raad een of meerdere keren per jaar een commissie uit ons midden te benoemen die een onderwerp van gemeentelijk beleid aan een evaluatie-onderzoek onderwerpt. Sommige fracties reageerden daarop positief, anderen zeiden eerst wat nadere informatie te willen hebben alvorens zich daarover uit te 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 7