bevolking is voor uitbreiding van het aantal voetgangersge
bieden. We hopen dat deze oude wens van de PvdA de komende
periode kan worden gerealiseerd, waarbij wij ons ervan bewust
zijn dat herinrichting en flankerende maatregelen geld kos
ten. De PvdA is van mening dat het redelijk is dat onderne
mers, die immers rechtstreeks gebaat zijn bij de verhoging
van de attractiviteit van de binnenstad, daaraan naast de
gemeente ook hun bijdrage verlenen. Gemeenten als Den Bosch
en Enschede hebben voor dit doel een mobiliteits- of bereik
baarheidsfonds ingesteld. Dat komt neer op een verruimde
bestemming van de parkeergelden, zodat ook de automobilisten
hun steentje aan deze voorzieningen bijdragen. Is dat niet
wat voor Leeuwarden?
Naast werkgelegenheid was de aanpak van de criminaliteit
vorig jaar hoofdpunt van mijn algemene beschouwingen. We
hebben met genoegen geconstateerd dat enkele van de door ons
gedane suggesties zijn opgepakt. Ik denk bijvoorbeeld aan de
extra prioriteit voor jongeren. Ook in de particuliere sfeer
komen preventieprojekten van de grond. Bijvoorbeeld rond het
MCL en het bedrijventerrein de Hemrik. Het gaat om een combi
natie van maatregelen: consequente rechtshandhaving zowel bij
politie als justitie, bevestiging van sociale normen en
waarden, sociale vernieuwing, meer preventief toezicht
(stadswachten, huismeesters, en conciërges) en technische
preventie. Met de plannen de aangiftebereidheid te vergroten
kunnen wij instemmen. Overigens is er een kamermeerderheid
die er voor pleit om de democratische controle van de politie
over te brengen naar de provincie-nieuwe stijl. Wij kunnen
ons daar bij de nieuwe provincie Rijnmond wat bij voorstel
len, maar in de Friese situatie niet. Wat dat betreft is
maatwerk nodig. Volgens ons zit de geregionaliseerde politie
in Friesland niet op een nieuwe reorganisatie te wachten en
wij ook niet. Wij willen ook op dit terrein integraal beleid
voeren en realiseren ons dat de gemeente veel meer ondersteu
nende taken op dit terrein heeft dan de provincie.
Nu ik het toch over de bestuurlijke organisatie heb, nog een
enkele kanttekening daarbij
Het ziet er naar uit dat de huidige regio's op basis van de
WGR hun langste tijd in Friesland gehad hebben en dat veel
van die taken te zijner tijd naar de provincie-nieuwe stijl
zullen gaan. Er zal een herverdeling van taken tussen gemeen
te en provincie komen. De PvdA wil nog eens benadrukken dat
de gemeente een absoluut volwaardige bestuurslaag moet blij
ven. We zullen dit proces dan ook heel kritisch volgen. De
schaal en de positie van het stadsgewest vergt onzes inziens
een specifieke oplossing. Oplossingen op maat en differentia
tie bij taakoverdracht vormen wat ons betreft dan ook sleu
telwoorden.
11
Mijnheer de voorzitter, als we terugkijken op de afgelopen
jaren is zeker ook in het onderwijs heel veel veranderd. We
zijn ronduit tevreden met het feit dat de basis is gelegd
voor enkele grote structuurwijzigingen binnen het onderwijs.
Allen noodzakelijk om het proces van onderwijsvernieuwing
mogelijk te maken. De besluitvorming rond de moeilijke
schaalvergrotingsoperatie voor het basisonderwijs is met veel
minder problemen gepaard gegaan dan velen dachten. Ook de
aangepaste bestuursstructuur bij het voortgezet onderwijs en
de uitbesteding van alle schoolbestuurlijke werkzaamheden
zijn fundamentele structuurwijzigingen die zeer voortvarend
ter hand zijn genomen. Het zou voor de stad goed zijn wanneer
we in staat zouden zijn het hier nu beperkt aanwezige univer
sitaire onderwijs verder uit te bouwen. Nu weten we heel goed
dat de mogelijkheden daartoe in een tijd van schaalvergroting
heel beperkt zijn. Een universiteit zoals Maastricht die nog
niet eens zo lang geleden wist binnen te halen lijkt nu
kansloos. Maar bij een specialistische universitaire oplei
ding, al of niet deel uitmakend van een bestaande universi
teit, liggen de kaarten anders. Het Tweede Kamerlid Vermeend
heeft eens gepleit voor de vestiging van een milieu-universi
teit. Een dergelijke hoogwaardige opleiding zou prima passen
bij de Milieukunde, die straks als voortzetting van het
gerenommeerde Van Hall-instituut in Leeuwarden wordt gedo
ceerd. Het past ook prima bij de milieu-technologische speci
alisatie, waar Leeuwarden met het MTC op mikt. Is het college
bereid met vernieuwende initiatieven te komen?
Mijnheer de voorzitter, ik had bij de bespreking van bestuur
lijke vernieuwing opmerkingen kunnen maken over de positie
van de raad maar wij vinden dit een zo belangrijk item dat ik
er voor kies het een aparte plaats te geven in deze algemene
beschouwingen. De positie van de raad kan worden versterkt
als we er in slagen vanuit een meer integrale visie te wer
ken. De verkokering binnen ambtelijke apparaten zie je ook in
bestuursorganen. We moeten dan ook de verkokering in onze
eigen raad proberen tegen te gaan. Een zeer belangrijke
voorwaarde voor integraal en op hoofdlijnen sturen is de
informatievoorziening naar de raad en de bereidheid van het
college van B. en W. de raad tijdig te betrekken bij de
beleidsontwikkeling.
De fractie van de PvdA heeft kortgeleden voorstellen gedaan
die zonder meer bijdragen aan de versterking van de positie
van de raad. Het betrof in de eerste plaats een voorstel om
als raad een of meerdere keren per jaar een commissie uit ons
midden te benoemen die een onderwerp van gemeentelijk beleid
aan een evaluatie-onderzoek onderwerpt. Sommige fracties
reageerden daarop positief, anderen zeiden eerst wat nadere
informatie te willen hebben alvorens zich daarover uit te
12