vallers het gevolg van de sociaal-economische positie van
Leeuwarden. Wij hebben gisteren gesprokén over de gevolgen
van de gemeente van de uitkering uit het Gemeentefonds. Kan
de wethouder daar al iets concreets over zeggen?
Maar ook het eigen financiële beleid is de oorzaak van tegen
vallers. Aan dat laatste wordt op dit moment hard gewerkt,
het concrete plan van aanpak zullen we binnenkort in de
commissie behandelen. Een belangrijk punt hierbij, met name
in het licht van de bezuinigingen en het zoeken naar alterna
tieve voorstellen, is het maken van concrete en uniforme
afspraken over het toerekenen van kosten en het maken van
ramingen. Maar daarover meer in de commissie. Ik wil me met
name richten op de bezuinigingen.
Ons uitgangspunt daarbij is dat het bedrag dat nu nodig is om
de begroting sluitend te krijgen (f 16 miljoen) gerealiseerd
moet worden, maar dat we mede als gevolg van de laatste mee-
en tegenvallers niet stil kunnen gaan blijven zitten. We
zullen kritisch moeten blijven kijken naar het gemeentelijk
takenpakket en de begroting. Als we als raad vinden dat
bepaalde taken geen kerntaken moeten zijn, hoeven we die niet
pas af te stoten als er bezuinigd moet worden. Bovendien zou
dat ruimte kunnen scheppen voor nieuw beleid.
Toen in het voorjaar duidelijk werd dat er opnieuw forse
tegenvallers te melden waren, is er gekozen voor een meer
structurele oplossing van de problemen. Ik denk daarbij aan
het reserveren van geld voor toekomstige tegenvallers en
nieuw beleid. Het gevolg hiervan was dat er een forse taak
stelling van ca. f 16 miljoen gerealiseerd moest worden. De
terreinen die hierbij zijn ontzien zijn werkgelegenheid,
milieu en leefbaarheid. Ik zal daar niet opnieuw over uitwei
den. Uit onze algemene beschouwingen blijkt dat wij nog
steeds in kunnen stemmen met deze keuze. Dit betekende wel
dat andere terreinen zoals bijvoorbeeld Welzijn, Sport en
Cultuur relatief meer in moeten leveren. In mei hebben alle
fracties over de keuze van deze prioriteiten overeenstemming
bereikt
Vanaf het begin was duidelijk dat de kaasschaafmethode niet
meer toereikend was. De voorstellen zoals die nu voor ons
liggen, hebben dan ook grote gevolgen voor tal van organisa
ties, waaronder de gemeente zelf. Ook zijn een groot aantal
tarieven gestegen. Taken worden afgestoten en subsidies
worden beëindigd. Wij zijn ons als fractie hiervan heel erg
bewust. We hebben de afgelopen maanden met heel veel organi
saties gesproken en steeds bleek welke grote gevolgen de
besluiten die wij vandaag nemen voor hen hebben. De afwegin
173
gen die wij als fractie moesten maken waren dan ook erg
moeilijk. Maar toch vinden wij dat deze keuzes noodzakelijk
zijn om de financiën weer op orde te krijgen.
De bezuinigingen hebben ook gevolgen voor het ambtelijk appa
raat. 79 formatieplaatsen zullen de komende tijd moeten ver
dwijnen. Wij realiseren ons dat dit een zware druk legt op de
organisatie, maar je kunt niet alles afwentelen op externe
organisaties en op de burgers. Daarnaast is het nu eenmaal zo
dat als je als gemeente besluit taken af te stoten, dit ook
personele consequenties moet hebben.
Wij willen hier nog wel een kanttekening bij maken. De voor
stellen zoals die nu voor ons liggen met betrekking tot
beëindigen en het afstoten van met name uitvoerende taken,
zijn ondermeer het gevolg van de HEGT-operatieWij zijn er
echter nog niet van overtuigd dat er niet meer mogelijkheden
zijn op dit gebied, mijn fractie denkt hierbij aan de par
keerpolitie en misschien onderdelen van het facilitair be
drijf. Met name wat betreft de parkeerpolitie hebben wij
alternatieve mogelijkheden onderzocht die onzes inziens min
stens f 250.000,- moeten opleveren structureel. Wij willen
deze voorbeelden op dit moment nog niet voorzien van taak
stellingen opvoeren, maar wij vragen wel van het college om
op korte termijn te rapporteren.
In de taakstelling van 79 formatieplaatsen zijn 11 bovental
ligen meegenomen. Nu weten wij dat er binnen de organisatie
wordt getracht om deze mensen in te passen in bestaande vaca
tures. Zo'n intern arbeidsbureau is een goede zaak. Maar wat
gebeurt er als interne plaatsing van met name de huidige
(langdurig) boventalligen niet lukt? Welke consequenties
heeft dit?
Nog een laatste punt met betrekking tot personeel, daar is
ook gisteren al over gesproken, maar toen is afgesproken om
er vandaag op terug te komen, vandaar dat ik dit punt alsnog
meeneem. Er zijn de laatste tijd nogal wat vragen gerezen
over de ontwikkeling van de personele kosten. De stijging
waarmee de gemeente rekening houdt bij het opstellen van de
begrotingen en de compensatie van het rijk komen niet met
elkaar overeen. De wethouder heeft tijdens de commissiever
gadering al gezegd dat het salarisbudget taakstellend is.
Betekent dit nu ook dat er hierdoor geen tegenvallers meer
ontstaan omdat de werkelijke salarissen meer stijgen dan de
compensatie? Ik zou hier graag een toelichting op willen
hebben van de wethouder.
Een ander punt wat onzes inziens nog verder uitgewerkt moet
17 4