vallers het gevolg van de sociaal-economische positie van Leeuwarden. Wij hebben gisteren gesprokén over de gevolgen van de gemeente van de uitkering uit het Gemeentefonds. Kan de wethouder daar al iets concreets over zeggen? Maar ook het eigen financiële beleid is de oorzaak van tegen vallers. Aan dat laatste wordt op dit moment hard gewerkt, het concrete plan van aanpak zullen we binnenkort in de commissie behandelen. Een belangrijk punt hierbij, met name in het licht van de bezuinigingen en het zoeken naar alterna tieve voorstellen, is het maken van concrete en uniforme afspraken over het toerekenen van kosten en het maken van ramingen. Maar daarover meer in de commissie. Ik wil me met name richten op de bezuinigingen. Ons uitgangspunt daarbij is dat het bedrag dat nu nodig is om de begroting sluitend te krijgen (f 16 miljoen) gerealiseerd moet worden, maar dat we mede als gevolg van de laatste mee- en tegenvallers niet stil kunnen gaan blijven zitten. We zullen kritisch moeten blijven kijken naar het gemeentelijk takenpakket en de begroting. Als we als raad vinden dat bepaalde taken geen kerntaken moeten zijn, hoeven we die niet pas af te stoten als er bezuinigd moet worden. Bovendien zou dat ruimte kunnen scheppen voor nieuw beleid. Toen in het voorjaar duidelijk werd dat er opnieuw forse tegenvallers te melden waren, is er gekozen voor een meer structurele oplossing van de problemen. Ik denk daarbij aan het reserveren van geld voor toekomstige tegenvallers en nieuw beleid. Het gevolg hiervan was dat er een forse taak stelling van ca. f 16 miljoen gerealiseerd moest worden. De terreinen die hierbij zijn ontzien zijn werkgelegenheid, milieu en leefbaarheid. Ik zal daar niet opnieuw over uitwei den. Uit onze algemene beschouwingen blijkt dat wij nog steeds in kunnen stemmen met deze keuze. Dit betekende wel dat andere terreinen zoals bijvoorbeeld Welzijn, Sport en Cultuur relatief meer in moeten leveren. In mei hebben alle fracties over de keuze van deze prioriteiten overeenstemming bereikt Vanaf het begin was duidelijk dat de kaasschaafmethode niet meer toereikend was. De voorstellen zoals die nu voor ons liggen, hebben dan ook grote gevolgen voor tal van organisa ties, waaronder de gemeente zelf. Ook zijn een groot aantal tarieven gestegen. Taken worden afgestoten en subsidies worden beëindigd. Wij zijn ons als fractie hiervan heel erg bewust. We hebben de afgelopen maanden met heel veel organi saties gesproken en steeds bleek welke grote gevolgen de besluiten die wij vandaag nemen voor hen hebben. De afwegin 173 gen die wij als fractie moesten maken waren dan ook erg moeilijk. Maar toch vinden wij dat deze keuzes noodzakelijk zijn om de financiën weer op orde te krijgen. De bezuinigingen hebben ook gevolgen voor het ambtelijk appa raat. 79 formatieplaatsen zullen de komende tijd moeten ver dwijnen. Wij realiseren ons dat dit een zware druk legt op de organisatie, maar je kunt niet alles afwentelen op externe organisaties en op de burgers. Daarnaast is het nu eenmaal zo dat als je als gemeente besluit taken af te stoten, dit ook personele consequenties moet hebben. Wij willen hier nog wel een kanttekening bij maken. De voor stellen zoals die nu voor ons liggen met betrekking tot beëindigen en het afstoten van met name uitvoerende taken, zijn ondermeer het gevolg van de HEGT-operatieWij zijn er echter nog niet van overtuigd dat er niet meer mogelijkheden zijn op dit gebied, mijn fractie denkt hierbij aan de par keerpolitie en misschien onderdelen van het facilitair be drijf. Met name wat betreft de parkeerpolitie hebben wij alternatieve mogelijkheden onderzocht die onzes inziens min stens f 250.000,- moeten opleveren structureel. Wij willen deze voorbeelden op dit moment nog niet voorzien van taak stellingen opvoeren, maar wij vragen wel van het college om op korte termijn te rapporteren. In de taakstelling van 79 formatieplaatsen zijn 11 bovental ligen meegenomen. Nu weten wij dat er binnen de organisatie wordt getracht om deze mensen in te passen in bestaande vaca tures. Zo'n intern arbeidsbureau is een goede zaak. Maar wat gebeurt er als interne plaatsing van met name de huidige (langdurig) boventalligen niet lukt? Welke consequenties heeft dit? Nog een laatste punt met betrekking tot personeel, daar is ook gisteren al over gesproken, maar toen is afgesproken om er vandaag op terug te komen, vandaar dat ik dit punt alsnog meeneem. Er zijn de laatste tijd nogal wat vragen gerezen over de ontwikkeling van de personele kosten. De stijging waarmee de gemeente rekening houdt bij het opstellen van de begrotingen en de compensatie van het rijk komen niet met elkaar overeen. De wethouder heeft tijdens de commissiever gadering al gezegd dat het salarisbudget taakstellend is. Betekent dit nu ook dat er hierdoor geen tegenvallers meer ontstaan omdat de werkelijke salarissen meer stijgen dan de compensatie? Ik zou hier graag een toelichting op willen hebben van de wethouder. Een ander punt wat onzes inziens nog verder uitgewerkt moet 17 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 10