Ik zal niet ingaan op alle voorstellen waar wij wel mee akkoord zijn gegaan. Dit is in de commissies al aan de orde geweest. Maar één voorstel dat de laatste tijd erg actueel is, wil ik nog apart noemen. De privatisering of sluiting van de ijshal. In de commissie is gevraagd of een jaar uitstel tot de mogelijkheden behoort. De wethouder gaf op dat moment aan dat dit voor 1995 een dekkingsprobleem op zou leveren. Dit is voor ons op dit moment een belangrijke reden om met het voorstel in te stemmen. Onze voorkeur gaat daarbij uit naar privatisering. Daarover nog het volgende. Al enige tijd geleden heeft de verantwoordelijk wethouder het bestuur van Trias uitgenodigd om na te denken over privatisering en met concrete voorstellen, waaronder een bedrijfsplan en een financieel plaatje, te komen. Deze voorstellen zijn nog niet ingediend. Dat het college hier niet langer op wacht, is onzes inziens begrijpelijk. De raad moet nu een keuze maken en daarna moet Trias haar positie bepalen. Dat dit kan leiden tot beëindiging van schaatsactiviteiten in deze hal, is, dat realiseren wij ons ten volle, niet denkbeeldig, maar het is helaas niet anders. Dekking: Voor de laatste drie moties heb ik al een concreet dekkings- voorstel aangegeven. Dat heb ik in die moties opgenomen omdat die dekkingsvoorstellen een relatie hebben met het voorstel. Daarnaast hebben wij nog een aantal andere dekkingsvoorstel len, welke over de gehele beleidsperiode gerekend voldoende zijn om de overige voorstellen te dekken, zodat het uitgangs punt dat de totale voorgestelde bezuiniging gerealiseerd moet worden, gehandhaafd blijft. De overdekking gedurende het eerste jaar kan onzes inziens gebruikt worden om de algemene reserve aan te vullen. Ik zal een toelichting geven op de punten die wij in de motie hebben genoemd. In de eerste plaats de Buitenschool, daar is al over ge sproken. Er is gebleken dat in de begroting een hoger bedrag is geraamd voor maaltijden en dergelijke dan uiteindelijk nodig is. Dit levert een meevaller op van f 116.000,-. Het fonds ABW-incentivedat is een bedrag van f 100.000,-, is een vrij besteedbare reserve. Wij stellen voor om dat te schrappen en in te zetten als dekkingsmiddel. Daarnaast stellen wij voor om de cursus die nu gegeven wordt voor oud-leerlingen van het speciaal onderwijs door de Da Costa- en de Grewelschool met ingang van 1994 te beëindigen. Dit betekent voor 1994 een besparing van f 29.000,- en voor de daaropvolgende jaren een besparing van f 70.000,Wij denken dat er andere voorzieningen in deze stad zijn waar 183 deze kinderen terecht kunnen voor zo'n cursus. Vervolgens is het voorstel om de gemeentelijke bijdrage aan de basiseducatie te verlagen. Wij denken dat op allerlei terreinen al bezuinigingsvoorstellen zijn ingediend en dat ook op dit terrein bezuinigd kan worden. Daarom boeken wij daar een bedrag in van f 175.000, Een van de bezuinigingsvoorstellen is om delen van Stadsbe heer en Sport te integreren. Wij vinden dat de besparing verhoogd kan worden en boeken drie keer f 55.000,in voor de jaren 1995, 1996 en 1997. Dan is er nog een meevaller geconstateerd en dat is de niet opgenomen integratiewinst bij Sport en Recreatie. Dit bedrag is over gesproken in de voorstellen bij Stadsbeheer, maar komt in de voorstellen bij de Dienst Welzijn niet terug. Dit betekent met ingang van 1995 drie jaar f 25.000,-. Dan willen wij een incidentele meevaller van f 90.000,als gevolg van de vertraagde start van de bouw van het Cambuur- stadion als dekkingsmiddel inboeken. Wij vinden niet dat het zomaar benut kan worden om bepaalde niet gerealiseerde onder uitputting te dekken. Een ander punt is dat wij denken dat een aantal bezuinigingen eerder in kunnen gaan. Het eerste punt dat ik daarbij wil noemen is de sluiting/privatisering van de ijshal. Onzes inziens kan, als wij besluiten tot sluiting van de ijshal, dat met ingang van 1 september 1994 ingaan. Dat levert f 100.000,op. Daarnaast de privatisering van het beheer en de administratie van het openbaar onderwijs. Ook daarvan vinden wij dat de bezuiniging eerder in moet gaan, op 1 augustus 1994. Dat levert ook f 28.000,op. Ook het beëindigen van de gemeentelijke bijdrage aan het onderwijsvoorrangsbeleid kan onzes inziens per 1 augustus 1994 ingaan. Deze voorstellen hebben wij vooral ontwikkeld omdat wij dan kunnen zorgen dat de algemene reserve wordt aangevuld. Voor 1995 willen wij een incidentele meevaller inboeken met betrekking tot de overschrijdingsregeling voortgezet onder wijs. Het bedrag dat wij in willen boeken voor 1994 hebben wij al meegenomen in de motie gisteren over een extra stor ting in het stimuleringsfonds marktsector. Dit heeft namelijk betrekking op een overschrijdingsregeling die voor het open baar en het christelijk onderwijs in principe niet meer van toepassing is. Wij vinden dat men binnen het gestelde rijks budget moet blijven, daarom zijn deze stelposten niet meer nodig. Wij vinden dat de kosten ten behoeve van de dienstverlening voor de gemeente Leeuwarden in verband met de privatisering van de administratie en het beheer van het openbaar onder wijs, verlaagd kunnen worden, dit boeken wij in met ingang 184

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 15