meente. Daar is gisteren en vandaag al het nodige over ge zegd. Ook als de PAL/GL-fractie in het college had gezeten, had er ook bezuinigd moeten worden, want er zijn nogal wat financiële "rampen" over ons heen gekomen die vooral ook van buitenaf komen. Maar ook van binnenuit zijn er een aantal oorzaken aan te wijzen. Daar wil ik verder niet bij stil staan, ik heb drie algemene opmerkingen. De eerste gaat over de hoogte van het bedrag. Ik zou wel de stelling aan durven dat die hoogte waarschijnlijk lager was geweest als de PAL/GL-f ractie in het college had gezeten, want in het verleden zijn veel zaken tegelijkertijd aange pakt. Er is nooit een analyse gemaakt van de risico's die dat met zich meebracht en de PAL/GL-fractie was tegen een aantal grote projecten die nu duurder uit blijken te vallen dan gepland. Wat dat betreft, formeel is het natuurlijk zo dat de PAL/GL-fractie medeverantwoordelijk is voor de hoogte van het te bezuinigen bedrag, voelen wij ons moreel niet volledig verantwoordelijk voor dat bedrag. Mijn tweede opmerking gaat over de verdeling, over interne bezuinigingen en over externe bezuinigingen. Anderen hebben daar ook al wat over gezegd. Wat ons betreft geldt ook dat de voorgestelde bezuinigingen onevenredig extern zijn opgelegd. Het college heeft met de voorstellen die verdeling losgelaten en wij hebben niet een goede uitleg gekregen van het waarom daarvoor. Die uitleg zouden wij heel erg op prijs stellen. Wij zouden eigenlijk ook een toezegging willen van het colle ge dat de volgende keer als er weer opnieuw bezuinigd moet gaan worden, de verhouding intern-extern andersom ligt. Dan nog een opmerking over de verdeling over de beleidster reinen. In de commissies en ook in de stukken wordt steeds verwezen naar de overeenstemming die in Steenwijk bereikt is. Ik wil hier toch zeggen dat de PAL/GL-f ractie zich uitdrukke lijk gedistantieerd heeft van deze verdeling. Wethouder Vlietstra schudt "nee", dan had zij haar oren waarschijnlijk even dicht, maar dat is wel het geval geweest. Twee belangrijke uitgangspunten gelden in ieder geval voor de PAL/GL-fractie bij de beoordeling van de voorstellen zoals die hier voorliggen. Die twee belangrijke uitgangspunten zijn de uitgangspunten uit ons oppositieprogramma, zoals de heer Heins dat gisteren ook al genoemd heeft, een radicaal milieu beleid en het rechttrekken van scheve verhoudingen. In het navolgende zal ik de verschillende voorstellen langs lopen waar de PAL/GL-fractie tegen zal stemmen. Wanneer wij een directe dekking hebben, zal die daarbij genoemd worden. Ik wil het voorstel met de dekking ook graag aan elkaar 205 gekoppeld houden. Wanneer de dekking iets algemener is, komt hij aan het eind van mijn verhaal. Ik volg dan de bijlage Bezuiniging 1994-1997, zodat de mensen die mee willen kijken in het grote boek dat kunnen volgen. Onze eerste motie gaat over het Fonds Maatschappelijke Acti viteiten, minimabeleid en bijzondere bijstandsverlening. De PAL/GL-fractie vindt dat de gemeente verantwoordelijk is en verantwoordelijk blijft voor een actief en reëel minimabe leid. Aangezien de groep die een beroep doet en een beroep zal doen op de bijzondere bijstand waarschijnlijk in de toekomst steeds groter wordt, vinden wij het niet verantwoord om te bezuinigen op een fonds dat nog maar net ingesteld is. Daarom hebben wij de volgende motie: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 en 16 november 1993, besluit in principe over te gaan tot de vorming van een mini mafonds niet over te gaan tot een bezuiniging op de bedragen voor het Fonds Maatschappelijke Activiteiten, het minimabeleid en de bijzondere bijstandsverlening, maar deze bedragen te storten in het nieuwe fonds." (De Voorzitter: Motie nr. 51 maakt deel uit van de beraad slagingen Dan komen wij bij de kosten voor het zwerfvuil en de straatreiniging, onderhoud goten. Voorgesteld wordt om het één ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing en het andere ten laste te brengen van de rioolrechten. Wij vinden dat de lasten voor het schoonhouden van de openbare ruimten gedekt moeten worden uit een algemeen dekkingsmiddel en niet uit een doelheffing. Wanneer je deze post in de afvalstoffen heffing opneemt en de andere in de rioolrechten, wordt het straks ook steeds moeilijker om de vervuiler te laten beta len. De heer De Beer zei net, je zou de rioolrechten via het waterverbruik moeten heffen. Dat is een mogelijkheid. De afvalstoffenheffing zou je misschien via het gewicht kunnen heffen. Dat zijn zaken die verder uitgewerkt moeten worden. Maar het zijn in ieder geval mogelijkheden. Als je het soort zaken als openbare ruimtes schoonhouden ook in die heffingen stopt, wordt dat steeds moeilijker. Het gaat bij het verwijderen van zwerfvuil om f 6 ton en het schoonhouden van de goten om f 4 ton. Wij hebben daarvoor een dekking. Wij vinden dat de beste dekkingsmogelijkheid hier voor een verhoging van de tarieven van de Onroerend Zaakbe lasting is. Ik heb daarvoor de volgende motie: 206

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 26