onderhoud en in overleg met betrokkenen te komen tot privatisering van de ijshal." (De Voorzitter: Motie nr. 66 maakt deel uit van de beraad slagingen Dan heb ik één motie met zeven punten, dat betreft de dek king. Ik zal eerst de motie voorlezen en als het noodzakelijk is nog wat uitleg geven. De motie luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 en 16 november 1993, besluit a. een taakstelling op het management van de diensten te leggen van f 37 5.000,die ingevuld kan worden door het vervallen verklaren van drie directeursposten; b. tot een gefaseerd terugdringen van ondersteuning directie en overheadkosten en het opvoeren van de clarabele projecturen, waardoor een taakstelling van f 1.000.000,gehaald moet kunnen worden; c. tot een structurele vermindering van de kosten voor het werven van nieuw personeel met f 100.000, d. tot een taakstelling op de zwembaden van f 350.000,-; e. tot een taakstelling op het nog op te stellen ener gie besparings plan van f 250.000, f. tot een verhoging van de taakstelling op de nieuwe stadsschouwburg met f 100.000, g. - tot een onderzoek naar de mogelijkheden van ver koop van aandelen en panden, die in bezit zijn bij de gemeente; - het bedrag boven boekwaarde op rente te zetten; op voorhand deze rente in te schatten op minimaal f 1.000.000, (De Voorzitter; Motie nr. 67 maakt deel uit van de beraad slagingen De taakstelling op het management van de diensten, ik heb gezegd het vervallen verklaren van drie directeursposten. De voorstellen van het college leiden er toe dat er van vijf naar drie diensten overgegaan wordt. Eén dienst heeft al gezegd dat door de grote bezuinigingen het betekent dat zij één directeur kwijt raken. Van vijf naar drie betekent vier directeuren weg min één is drie directeuren minder. Wij denken dat dat een verantwoorde taakstelling is. Het terugdringen van ondersteuning directie en overheadkosten heeft daar direct mee te maken. Maar wij weten dat er op 213 overheadkosten ook op ander gebied nog wel het een en ander te halen is, anderen hebben daar ook al over gepraat. Wij denken dat middels het opvoeren van declarabele projec ten, dat wil zeggen dat je de uren toeschrijft naar de pro jecten waar je mee bezig bent in plaats van zoals nu de verhouding dat er heel veel overhead zit die niet direct gerelateerd is aan projecten, terwijl dit eigenlijk wel zou kunnen en moeten, daarom denken wij dat dat miljoen ook gerechtvaardigd is. (De heer Den Oudsten: Ik zal nu niet ingaan op de hardheid van die dekking, dat komt straks wel, maar als ik naar het lijstje kijk van voorstellen die worden afgewezen, kom ik uit op rond f 4 miljoen en als ik kijk naar de dekkingsvoorstel- len kom ik uit op een bedrag van rond de f 2 miljoen. Hoe zit dat?) Dat zit als volgt. Ik heb al gezegd in mijn aanhef dat de hoogte van het bedrag waarschijnlijk lager was geweest als de PAL/GL-fractie in het college had gezeten, dat de PAL/GL- fractie in het verleden tegen een aantal voorstellen heeft gestemd en dat wij ons moreel niet verantwoordelijk hoeven te voelen voor de hoogte van het bedrag. (De heer Den Oudsten: Daarom schiet de heer Brinks nu een gat van f 2 miljoen, dat vindt hij geen probleem?) Dat vind ik moreel verantwoord om te doen. Ik heb al gezegd dat er in het verleden een aantal zaken zijn geweest waar wij tegen gestemd hebben en waar de meerderheid van de raad voor was. Er zijn een aantal zaken geweest die wij voorgesteld hebben om misschien wat meer ruimte in de begroting te krijgen waar de meerderheid van de raad tegen is geweest. Ik denk dat je dan van ons niet kunt verwachten dat wij nu weer opnieuw met dat soort voorstellen komen. In die zin denk ik dat het gerechtvaardigd van ons is op dit moment op deze manier met de voorstellen te komen. (De heer Den Oudsten: Om een gat te schieten van f 2 miljoen. Het is mij duidelijk.) Ik denk dat het zo voorlopig wel voldoende is, voorzitter. De heer Graving: Voorzitter, de herwaardering waar wij nu voor staan heeft zo zijn voorgeschiedenis. Ik ben daar via de algemene beschouwingen al op ingegaan. Maar één ding is zeker, waar wij nu voor staan heeft te maken met externe factoren, maar ook met interne factoren. Wij krijgen voor een deel de rekening gepresenteerd van ons eigen beleid. Als je dan voor zo'n gigantische operatie staat, krab je je wel eens even achter het oor, hoe is het zover gekomen 1 Ik heb dat gisteren verwoord, maar nu zullen wij ook tot passende maat regelen moeten komen. Ik wil van mijn kant daar mijn bijdrage aan geven. Als je zo kijkt naar wat wij voor de kiezen hebben en hoe wij 214

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 30