onderhoud
en
in overleg met betrokkenen te komen tot privatisering
van de ijshal."
(De Voorzitter: Motie nr. 66 maakt deel uit van de beraad
slagingen
Dan heb ik één motie met zeven punten, dat betreft de dek
king. Ik zal eerst de motie voorlezen en als het noodzakelijk
is nog wat uitleg geven. De motie luidt als volgt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 15 en 16 november 1993,
besluit
a. een taakstelling op het management van de diensten te
leggen van f 37 5.000,die ingevuld kan worden door
het vervallen verklaren van drie directeursposten;
b. tot een gefaseerd terugdringen van ondersteuning
directie en overheadkosten en het opvoeren van de
clarabele projecturen, waardoor een taakstelling van
f 1.000.000,gehaald moet kunnen worden;
c. tot een structurele vermindering van de kosten voor
het werven van nieuw personeel met f 100.000,
d. tot een taakstelling op de zwembaden van f 350.000,-;
e. tot een taakstelling op het nog op te stellen ener
gie besparings plan van f 250.000,
f. tot een verhoging van de taakstelling op de nieuwe
stadsschouwburg met f 100.000,
g. - tot een onderzoek naar de mogelijkheden van ver
koop van aandelen en panden, die in bezit zijn
bij de gemeente;
- het bedrag boven boekwaarde op rente te zetten;
op voorhand deze rente in te schatten op minimaal
f 1.000.000,
(De Voorzitter; Motie nr. 67 maakt deel uit van de beraad
slagingen
De taakstelling op het management van de diensten, ik heb
gezegd het vervallen verklaren van drie directeursposten. De
voorstellen van het college leiden er toe dat er van vijf
naar drie diensten overgegaan wordt. Eén dienst heeft al
gezegd dat door de grote bezuinigingen het betekent dat zij
één directeur kwijt raken. Van vijf naar drie betekent vier
directeuren weg min één is drie directeuren minder. Wij
denken dat dat een verantwoorde taakstelling is.
Het terugdringen van ondersteuning directie en overheadkosten
heeft daar direct mee te maken. Maar wij weten dat er op
213
overheadkosten ook op ander gebied nog wel het een en ander
te halen is, anderen hebben daar ook al over gepraat.
Wij denken dat middels het opvoeren van declarabele projec
ten, dat wil zeggen dat je de uren toeschrijft naar de pro
jecten waar je mee bezig bent in plaats van zoals nu de
verhouding dat er heel veel overhead zit die niet direct
gerelateerd is aan projecten, terwijl dit eigenlijk wel zou
kunnen en moeten, daarom denken wij dat dat miljoen ook
gerechtvaardigd is.
(De heer Den Oudsten: Ik zal nu niet ingaan op de hardheid
van die dekking, dat komt straks wel, maar als ik naar het
lijstje kijk van voorstellen die worden afgewezen, kom ik uit
op rond f 4 miljoen en als ik kijk naar de dekkingsvoorstel-
len kom ik uit op een bedrag van rond de f 2 miljoen. Hoe zit
dat?) Dat zit als volgt. Ik heb al gezegd in mijn aanhef dat
de hoogte van het bedrag waarschijnlijk lager was geweest als
de PAL/GL-fractie in het college had gezeten, dat de PAL/GL-
fractie in het verleden tegen een aantal voorstellen heeft
gestemd en dat wij ons moreel niet verantwoordelijk hoeven te
voelen voor de hoogte van het bedrag. (De heer Den Oudsten:
Daarom schiet de heer Brinks nu een gat van f 2 miljoen, dat
vindt hij geen probleem?) Dat vind ik moreel verantwoord om
te doen. Ik heb al gezegd dat er in het verleden een aantal
zaken zijn geweest waar wij tegen gestemd hebben en waar de
meerderheid van de raad voor was. Er zijn een aantal zaken
geweest die wij voorgesteld hebben om misschien wat meer
ruimte in de begroting te krijgen waar de meerderheid van de
raad tegen is geweest. Ik denk dat je dan van ons niet kunt
verwachten dat wij nu weer opnieuw met dat soort voorstellen
komen. In die zin denk ik dat het gerechtvaardigd van ons is
op dit moment op deze manier met de voorstellen te komen. (De
heer Den Oudsten: Om een gat te schieten van f 2 miljoen. Het
is mij duidelijk.)
Ik denk dat het zo voorlopig wel voldoende is, voorzitter.
De heer Graving: Voorzitter, de herwaardering waar wij nu
voor staan heeft zo zijn voorgeschiedenis. Ik ben daar via de
algemene beschouwingen al op ingegaan. Maar één ding is
zeker, waar wij nu voor staan heeft te maken met externe
factoren, maar ook met interne factoren. Wij krijgen voor een
deel de rekening gepresenteerd van ons eigen beleid. Als je
dan voor zo'n gigantische operatie staat, krab je je wel eens
even achter het oor, hoe is het zover gekomen 1 Ik heb dat
gisteren verwoord, maar nu zullen wij ook tot passende maat
regelen moeten komen. Ik wil van mijn kant daar mijn bijdrage
aan geven.
Als je zo kijkt naar wat wij voor de kiezen hebben en hoe wij
214