cieel beheer en daarin worden ook de financiële consequen ties, binnen de f 5 ton die wij daarvoor tiebben geraamd, aan de orde gesteld. Voor wat betreft de dekkingsopmerking, die de heer Den Oud sten in zijn inleiding heeft gemaakt, ga ik even in op de kwestie van de overheadkosten em het facilitair bedrijf. Zijn suggestie was, in verband met zijn wens niet te diep in de techniek te duiken, die kwestie in de Commissie Middelen te behandelen, maar op dit moment uit te spreken dat er respec tievelijk f 100.000, f 200.000 en f 300.000 als taakstelling aan zou kunnen worden toegevoegd. Ik wil die suggestie wel overnemen, zowel die voor wat betreft de behandeling als voor wat betreft de bedragen dat hij daarbij genoemd heeft. Ik kijk even naar de anderen die ook over dit onderwerp hebben gesproken, met name de heer Greving heeft daar nogal een uit voerig betoog aan gewijd. Als ik deze positie namens het college kies, namelijk om de nadere uitwerking van de begrip pen die hierbij aan de orde zijn geweest via de Commissie Middelen dieper uit te spitten maar op dit moment als dekking namens het college te accepteren het voorstel dat daarvoor door de PvdA-fractie is ingediend, dan heb ik mijn beantwoor ding op dit punt afgerond. (De heer Krol: Dan accepteert de heer Heere dus niet de dekking die de heer Greving aangeeft? Dat is correct en overigens ook niet die door anderen op dat punt is aangegeven. Ik accepteer uitsluitend de dekking zoals die door de PvdA-fractie is aangegeven, met daarbij de toe voeging nogmaals van een verdere discussie daarover inhoude lijk in de commissie, met alle gevolgen die dat wellicht ook in financiële zin in de toekomst zou kunnen hebben, maar dat vereist dan afzonderlijke besluitvorming. Mevrouw Tiemersma heeft gevraagd of ik ook kan aangeven wat er concreet bekend is over uitkeringen uit het Gemeentefonds. Ik heb dat gisteravond ook al gezegd, als wij er op dit ogenblik, zonder dat er iets bekend is over concrete ver- deelmaatstaven, naar kijken dan hebben wij de indruk dat wij daar wel eens beter van zouden kunnen worden. Concreter kan ik op dit moment niet zijn, omdat die verdeelmaatstaven nog steeds niet en detail bekend zijn. Zij heeft ook gevraagd om bij de kostentoerekening concreter en uniformer vast te stellen, hoe daarmee moet worden omge gaan en daarover in de Commissie Middelen te discussiëren. Ik denk dat dat aansluit bij de suggestie die ik zoëven met betrekking tot dat onderwerp in navolging van de heer Den Oudsten heb gedaan. Mevrouw Tiemersma heeft daar nog aan toegevoegd dat er wel licht nog meer mogelijkheden zijn tot privatisering en heeft 225 aan het college gevraagd om daarover op korte termijn te rapporteren. Nu is de informatie die zij daarover heeft verstrekt van een dermate globale aard, zij heeft alleen de woorden parkeerpolitie en facilitair bedrijf uitgesproken, dat het op dit moment voor het college wat lastig is om daar een concrete rapportage op te baseren. Ik zou haar dus willen uitnodigen om, als wij dit onderwerp bespreken, daar wat meer inhoud aan te geven, opdat die rapportage dan ook kan ont staan. Ik denk dat ik met betrekking tot de opmerkingen over de overheadkosten kan aansluiten bij wat ik al eerder heb ge zegd. Dat geldt overigens ook, maar dat heb ik gisteravond al gedaan, waar het gaat om het schrappen van de onderuitput ting. In antwoord op de vraag van de heer Greving heb ik dat gezegd. Wil je dat doen, dan zal je inderdaad moeten bezuini gen. In het concrete geval f 1,5 miljoen. Wij hebben dat op dit moment nog niet in het voornemen, maar mocht daar na nadere discussie alsnog toe worden besloten, dan is de moge lijkheid die mevrouw Tiemersma aangeeft, om alsdan storting in de algemene reserve te doen, uiteraard mogelijk, maar pas op het moment dat je die concrete maatregelen neemt en dat is op dit ogenblik niet het voornemen van het college. De heer Hoogeveen bracht mij bijna in de verleiding vanuit de portefeuille die ik heel lang geleden heb gehad, namelijk die van de verslavingzorg, wat verder in te gaan op zijn "cold turkey"-methode. Ik vond dat wel een aardige vondst. Het enige wat je ervan zou kunnen zeggen is: als het maar helpt. Ik heb de indruk dat dat de bedoeling is. Voor wat betreft zijn opmerking met betrekking tot de ver hoging van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing die hij verwerpelijk heeft genoemd, moet ik zeggen dat wij straks, maar dan vanuit de inhoudelijke portefeuilles, ieder per portefeuillehouder zullen aangeven wat wij van de verschil lende voorstellen met betrekking tot de dekking vinden. Het antwoord op dit punt zal dan van de kant van de heer Bilker komen. Wat wel op dit moment al bespreking vereist, is de door de heer Hoogeveen genoemde onorthodoxe vermogensmaatregelen in verband met de Frigemgelden, de f 16,4 miljoen. Ik moet beginnen met te zeggen dat dat op zichzelf een creatieve bijdrage is. Het is slim gevonden, maar u begrijpt wel uit mijn inleiding dat nu het slechte nieuws komt en dat het college op dit moment zegt dat er ten minste drie nadelen aan zijn verbonden. In de eerste plaats dat je inderdaad doet wat de heer Hoog- 226

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 36