mee gehouden dat oudere ambtenaren met een hoger salaris afvloeien en jongeren instromen die een lager salaris hebben. Dus netto een totaal bedrag van f 260.000,Daarvan zegt het college dat dit noodzakelijk is om de verplichtingen, die wij op grond van de rechtspositie van ons personeel hebben, waar te maken. Nu is het wel zo dat wij door de nieuwe syste matiek volgens het sociaal convenant te zijner tijd via beoordelingsgesprekken, functioneringsgesprekken de automa tiek uit het verstrekken van periodieken wat hebben wegge haald, maar dat betekent niet dat je op voorhand nu al kunt zeggen dat je daar geen bedrag meer voor hoeft in te boeken. Wij zijn gaan zitten, in die beoordeling van de nieuwe situa tie, op ongeveer 75% van wat het maximaal zou kunnen zijn en vinden dat een reële raming. Ik denk dat ik daarmee voldoende op dat punt ben ingegaan. Met betrekking tot de kwestie van facilitaire kosten en overhead denk ik dat ik voldoende heb geantwoord. Ik loop nu nog even langs het geheel van dekkingsvoorstellen voor zover die betrekking hebben op mijn portefeuille. Ik begin dan met de wervingskosten die door de PvdA- en PAL/GL-fractie is ingediend. De PvdA-fractie heeft daarvoor ingeboekt respectievelijk f 100.000 en f 25.000 en nog eens f 25.000. Het college vindt dat dat kan. Dat is een dekking waarvan wij zeggen dat die met enige inspanning haalbaar geacht moet worden. Ik laat de motivering verder, maar zeg dat het taakstellend kan. Voor wat betreft de overhead heb ik net al gezegd dat de suggestie die daar door de PvdA-fractie is gedaan: f 100.000, f 200.000 en f 300.000 door het college wordt gekenmerkt als een mogelijkheid, waarbij ik overigens wel verwijs naar de reorganisatie die nog komen moet en waar natuurlijk dit soort bedragen wel uit moeten komen. Maar wij achten dat op dit moment aanvaardbare bedragen. (De heer Den Oudsten: De wethouder ziet het als een moge lijkheid. Is dat iets anders dan het overnemen van de motie?) Dat is niet iets anders. Het rentevoordeel voor wat betreft de herfinanciering, res pectievelijk geraamd op f 200.000 en nog eens f 200.000, ook die motie wordt overgenomen als dekkingsmogelijkheid. De fondsen en voorzieningen daarvan zegt het college dat de f 100.000 aan ABW-incentive ook na het oordeel van het col lege een reële dekkingsmogelijkheid is en dat de overige uit de lijst van technisch denkbare dekkingsmogellijkheden om politieke redenen door ons wordt afgeraden. Met andere woor den het totaal bedrag dat in de lijst van mogelijke dekkings 229 mogelijkheden zat indertijd van ruim f 4 ton, daarvan zegt het college op dit moment na nadere beschouwing, f 100.000 ABW akkoord, maar daarna niet meer. (De heer Den Oudsten: Uit politieke overwegingen zegt de wethouderdat maakt ons nieuwsgierig.) Dat kan ik mij voorstellen. De betrokken portefeuillehouders, heb ik net gezegd, zullen op die onder delen die zij niet aanvaardbaar achten achtereenvolgens ingaan. Dan krijgt de raad het ook uit de eerste hand. Het is overigens eenmalig. Het salarisbudget verlagen in verband met de 1% operatie, daarvan heb ik net gezegd dat het college dat niet aan vaardbaar acht. Dat geldt ook voor het afzien van nieuw beleid, het voorstel van de D66-fractie. Het college vindt dat met f 0,5 miljoen in de drie jaar waarin dat staat toch wel het minimum is aangegeven van wat zij nog aanvaardbaar vindt voor nieuw beleid. Dat is overigens door meerdere sprekers in deze raad ook gezegd, er zijn zelfs voorstellen gedaan om die ruimte te vergroten. Het college adviseert de raad dan ook dringend om dat voorstel niet over te nemen. De motie over de verhoging van de OGB in samenhang met een gelijke vermindering van de rioolbelasting van de PAL/GL- fractie. Omdat collega Bilker straks inhoudelijk zal duide lijk maken dat het college het niet wenselijk acht om die rioolheffing te verlagen, verklaar ik nu dat daarom een verhoging van de OGB-belasting evenmin door ons wordt aan vaard. Dan nog de suggestie van de PAL/GL-fractie om alvast een bedrag in te boeken vanwege drie directeuren minder. Dat vindt het college op dit moment zeker een zo ver vooruit grijpen op besluitvorming, die alleen nog maar informatief in de raad is geweest en waar nog een heel traject op moet wordt afgelegd, dat het ons op dit moment veel en veel te ver gaat om daar nu al zulke forse bedragen op in te boeken. Ten slotte kom ik bij een motie over verlaging met f 14.000,- voor de gemeentelijke sportdag. Ik moet zeggen dat ik dat een heel slecht voorstel vind. Als je aan de ene kant zegt tegen de ambtenaren er is hard gewerkt en wij waarderen dat in u, dan denk ik dat je een bedragje van f 14.000,wat je jaar lijks uitgeeft voor niet alleen ambtenaren, maar ook om het contact tussen bestuurders en ambtenaren op zo'n dag te verbeteren, niet moet wegsnoeien. Dat is de reden waarom ik zeg dat het college dat niet overneemt. 230

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 38