1993-1994 te sluiten, dus per 1 maart 1994. Dat levert een positieve opbrengst op van f 80.000,Die f 80.000,is als volgt berekend. Wij hadden geraamd aan uitgaven f 282.000,nodig is f 202.000,dat heeft te maken met rente en afschrijving en nog wat andere vaste kosten. Het verschil daartussen is f 80.000,Dat zijn de financiële cijfers, voorzitter. Ik zal meteen maar even het verhaal van de ijshal afmaken, anders moet ik daar straks bij de dekking nogeens op terug komen. Wij raden u af de ijshal langer open te stellen. Ener zijds omdat het een extra kostenpost met zich meebrengt en anderzijds omdat wij niet uitsluiten dat, gezien de ouderdom van het gebouw, in de loop van het seizoen zich wel eens calamiteiten zouden kunnen voordoen, waarvoor wij op de begroting geen middelen hebben geraamd. Wij hebben het afge lopen jaar ook zo'n ervaring opgedaan bij de sporthal, waar wij ook onverwacht voor kosten kwamen te staan. Dat hebben wij toen wel moeten herstellen, omdat daar in gesport werd. Dat risico willen wij bij de ijshal niet lopen. Wij raden dat dus af. Er is nog een tweede reden. Trias heeft keer op keer, ook in de commissievergadering, heel duidelijk aangegeven dat zij alleen kans ziet op langere termijn de ijshal open te houden als de gemeente de kosten van het groot-onderhoud en de renovatie voor haar rekening neemt. Daar zónder kan het volgens Trias niet. Zij hebben dat nog onlangs bij kort geding opgeëist. Wij hebben in de gemeentebegroting geen middelen geraamd om daar aan te voldoen. Dat betekent dat als wij dat zouden willen, daar in plaats van een bezuiniging nog extra middelen voor beschikbaar zouden moeten worden gesteld. Wij zien daar geen kans toe en wij denken dat je ook naar Trias toe geen valse verwachtingen moet wekken op dit punt. Dus de moties over dan wel open houden, dan wel nog een jaar open houden van de ijshal worden door ons ontraden. (De heer Van Olffen: In het jaar van uitstel zouden mogelijke alterna tieven kunnen worden ontwikkeld die een verdere exploitatie van de ijshal mogelijk zouden maken. Ik denk daarbij bijvoor beeld aan het betrekken van omliggende gemeentes.) Ik sluit niet uit dat er voor een deel andere opbrengsten binnen zouden kunnen komen. De heer Van Olffen noemt andere gemeen tes; ik denk dat het irreëel is om te veronderstellen dat andere gemeenten bij zouden willen dragen aan het in stand houden van de ijshal zonder dat de gemeente van vestiging, de gemeente Leeuwarden, daar een bijdrage aan zou leveren. Het lijkt mij niet reëel om daar vanuit te gaan. Wij hebben de veronderstelling dat als niet door de gemeente Leeuwarden substantieel wordt bijgedragen in in ieder geval de renovatie en het groot onderhoud van de ijshal, het dan voor Trias onmogelijk is om dat op eigen kracht wel te realiseren. Dan 233 denk ik dat je daar beter nu duidelijk over kunt zijn dan dat je ze nog een worst voorhoudt die bij nader inzien toch niet een lekkere worst blijkt te zijn. Dan kom ik op het derde wijzigingsvoorstel in de sportsector, dat is de schoolsport. Daar zijn moties over ingediend door de CDA, die het budget op f 7.000,wil houden; de PvdA- en PAL/GL-fractie hebben gezegd houd het op f 14.000, Het college heeft als volgt geredeneerd. Op zich vinden wij dit een belangrijke activiteit. Het lijkt ons denkbaar om die activiteit in stand te houden met een geringe eigen bijdrage van kinderen die aan die sportevenementen meedoen. Het gaat met name om het schoolvoetbal- en het schoolslagbaltoernooi Wij hebben dat in het verleden wel eens berekend op f 2,50 per deelnemer. Ons lijkt dat het geen onoverkoombaar bezwaar moet zijn deze activiteit in stand te kunnen houden. Als je een eigen bijdrage invoert, betekent dat dat de gemeente daar geen subsidie meer aan hoeft te geven. Ook deze moties ontra den wij dus. Dan kom ik op de dekkingsvoorstellen in de sportsector. De CDA-fractie stelt voor om het rentevoordeel, dat ontstaat door de latere start vah Cambuur, te gebruiken als dekkings middel en heeft daar f 90.000,voor geraamd. Dit bedrag lijkt ons reëel. Het probleem is echter dat de Dienst Wel zijn, net als alle diensten, te maken heeft met een taakstel ling voor onderuitputting. Als je nu op voorhand al de posten die daar een bijdrage aan zouden kunnen leveren er uit gaat halen, loop je het gevaar dat je straks op rekeningsbasis merkt dat aan die taakstelling niet is voldaan. Dus lijkt het ons onverstandig om dit bedrag er uit te lichten. Dan, wat ik even noemde, de Beheer BV, Stadsbeheer en Sport en Recreatie. Het klopt, wat een aantal fracties opgemerkt heeft, dat de bezuiniging die dat op gaat leveren wel is ingeboekt bij Stadsbeheer en niet is ingeboekt bij Sport en Recreatie. De heer Terpstra heeft daar in ieder geval in mijn commissie ook vragen over gesteld. Toen heb ik hem nog bezwo ren dat het er wel in zat, maar bij nader inzien blijkt dat niet te kloppen, gelukkig, het omgekeerde was erger geweest. Dat betekent dat de bedragen die door een aantal fracties zijn geraamd, f 25.000, f 50.000,en f 75.000,als dekking gebruikt kunnen worden. Dan heeft de CDA-fractie verder voorgesteld om nog een ver dergaande taakstelling op te leggen op de privatisering, daar zal wethouder Bilker op ingaan. Dan zijn er in de zwembadsector een aantal dekkingsvoor stellen gedaan. De PvdA-fractie heeft voorgesteld om de 234

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 40