voor schoonmaak en tuinonderhoud te gaan zitten op het niveau van de Londo-vergoeding, is ook rekening gehouden met het speciaal onderwijs. Dus als wij zouden doen wat de heer De Beer wil, zit daar ook nog een dubbeltelling in. Die motie raden wij af. Dan kom ik bij de basiseducatie, dat is een motie van de CDA- fractie, verlagen met f 175.000,Waarbij het argument van de CDA-fractie eigenlijk is, alles moet inleveren, alles moet minder, dus ook de basiseducatie moet maar wat minder. Dat staat haaks op de systematiek die wij gekozen hebben. Wij hebben niet gekozen voor de kaasschaafmethode, ik heb dat net ook al gezegd, wij hebben gekozen voor het echt maken van keuzes. Basiseducatie is bij uitstek ook een terrein dat thuishoort bij sociale vernieuwing, 65% van de deelnemers zijn allochtonen, 35% zijn laag opgeleide mensen, analfabe ten, etc. Wij denken dat het heel onverstandig is om daarop te bezuinigen, zeker nu er binnen de basiseducatie ook nog sprake is van wachtlijsten en wij in plaats van minder de komende jaren alleen maar meer allochtonen te verwachten hebben. Wij raden u deze motie af. Dan ga ik naar het onderwijsvoorrangsbeleid, de rijksver goeding eerder inboeken. Er is enige onduidelijkheid op dit punt en wij zijn er ook nog niet achter maar wij zoeken verder. De informatie die ik op dit moment van de dienst heb gekregen is dat wij pas per 1 augustus 1995 middelen te verwachten hebben, omdat er voorafgaande een vereveningsre geling is waarbij de oude projecten nog even door kunnen draaien en de nieuwe projecten pas in 1995 ook werkelijk middelen te verwachten hebben. Dus wat dat betreft is het niet mogelijk om dat geld al eerder in te boeken. De WD-fractie stelt voor om het godsdienst en humanistisch vormingsonderwijs af te schaffen. Ook dat is een discussie die wij hier wel vaker gevoerd hebben. Wij willen u dat afraden. Wij denken dat het nu juist een van de essentiële zaken van het openbaar onderwijs is dat iedereen daar terecht kan, ongeacht levensbeschouwing en dat je binnen die openbare school ook ruimte moet geven voor zaken die te maken hebben met godsdienst en levensbeschouwing. Een volgende motie van de WD-fractie gaat over leer- en hulpmiddelen. Daarbij gaat het aan de ene kant om het Fonds Onderwij semancipatie en aan de andere kant om het Fonds Onderwijsontwikkeling. Het Fonds Onderwijsemancipatie is in feite het enige budget binnen de sector onderwijs waarmee je ook inderdaad activiteiten op het terrein van roldoorbrekend onderwijs kunt stimuleren, financieel gezien. Dat zouden wij 243 dus zeker niet afgeschaft willen zien. Datzelfde geldt voor het Fonds Onderwijsontwikkeling. Dat fonds is de laatste jaren met name ingezet om de fusie, de brede scholengemeenschappen, mogelijk te maken. Ik denk dat wij dat geld de komende jaren hard nodig zullen hebben om ook allerlei knelpunten binnen de operatie Toerusting en Bereikbaarheid op te lossen. Als je deze middelen weghaalt, is er binnen de afdeling Onderwijs overigens geen geld be schikbaar om daar wat aan te doen. (Mevrouw Van Olzen: Naar aanleiding van dat de wethouder het heeft over dat je activi teiten kunt stimuleren in verband met die onderwijsemancipa- tiepot, gezien het rapport dat recent is uitgekomen wordt er op gewezen om juist dit soort activiteiten wat te verminderen dat kinderen weer gewoon lezen, schrijven en rekenen kunnen. In dat verband zou die pot toch wel kunnen worden verminderd Dat is de uitkomst van het onderzoek. Ik vermoed dat er ook de komende jaren zo'n onderzoek voor het voortgezet onderwijs komt, maar zover zijn wij nog niet. Het is in dat kader dat wij denken dat die post wel gemist kan worden.) Dat is mij volstrekt duidelijk, maar het zal mevrouw Van Ulzen ook duidelijk zijn dat ik het daar niet mee eens ben. Dan ga ik naar het OETC. Ook dat is een post waarvan de WD- fractie voorstelt om die te schrappen. Dat betekent dus in feite dat er dan geen OETC meer mogelijk zal zijn. Dat lijkt ons onacceptabel. Wij denken dat het heel belangrijk is dat allochtone leerlingen de gelegenheid krijgen om kennis te nemen van hun eigen taal en cultuur. Deze motie zullen wij dus ook afwijzen. Ten slotte op onderwijsterrein nog de overschrijdingsregeling voortgezet onderwijs. De CDA-fractie is er gisteren al mee gekomen om het structuurfonds te voeden en dat incidenteel daar uit te dekken. Wat is hier aan de hand, voorzitter? Het gaat om twee zaken. De ene is dat wij een reservering hebben gepleegd binnen de begroting 1994, maar ook de jaren daarop volgend, voor een mogelijke overschrijding in het voortgezet onderwijs. Wij hebben dit jaar voor het eerst te maken met een nieuw bekostigingsstelsel in het voortgezet onderwijs, wij hebben voor het eerste jaar te maken met twee brede scholengemeenschappen. Die scholengemeenschappen hebben de opdracht gekregen om te werken binnen de middelen die het rijk beschikbaar stelt, daar zijn de begrotingen ook op afgestemd. Gezien de ervaringen uit het verleden houden wij er rekening mee dat er wel eens situaties zouden kunnen ontstaan waarbij het niet mogelijk is om binnen die taakstel ling te werken. Om nu te voorkomen dat wij daar dan ook niets voor gereserveerd hebben, stellen wij u voor die post toch te handhaven en pas na bijvoorbeeld twee jaar, als wij wat 244

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 45