De Voorzitter: De vergadering is heropend.
Gezien de stand van zaken van de agenda, denk ik dat het goed
is van te voren te zeggen dat de kans groot is, dat zal u
niet verbazen, dat vanavond de agenda niet in zijn geheel zal
worden afgehandeld. Dat betekent dat wij dan op de afgespro
ken tijd, wellicht nog te amenderen maar dat moet dan maar
vanuit de raad komen gezien de evenementen op de t.v. morgen
avond, een vergadering op woensdag moeten houden. Ik zeg dat
niet om de zaak te forceren, maar wel omdat, mocht u van
mening zijn dat het toch een goede zaak zou zijn om vanavond
wel de zaak af te ronden, dat iets betekent voor de minuten
die wij elkaar gunnen en aan ons zelf toemeten. De boodschap
is dat cje verwachting is dat er morgen wederom een vergade
ring van deze raad zal plaatsvinden om het restant van deze
agenda af te maken. Onder dat motto zou ik nu graag de eerste
termijn van het college willen laten vervolgen door wethouder
Bilker het woord te geven.
De heer Bilker (weth.Voorzitter, over mijn portefeuille
zijn vele opmerkingen gemaakt en ook een 21-tal moties inge
diend.
De heer Den Oudsten is direct al begonnen met een vraag te
stellen omtrent de mogelijke onderlinge verschuiving bij
onderdelen Stadsbeheer ten gunste van het onderhoud groen,
met name moest dat dan gaan ten koste van wegenonderhoudIk
wil daar het volgende op antwoorden.
Er is bij de bezuinigingsvoorstellen van Stadsbeheer een
evenwichtige balans gezocht en gevonden in het aantal te
presenteren voorstellen om aan de bezuinigingstaakstelling te
voldoen bij deze dienst. Er is gekozen om in eerste instantie
te kijken naar efficiency-verhogingminder personeel, taken
afstoten (ook al eerder in het kader van de Hegt-Helt-opera-
tie), met als resultaat dat er meer gedacht wordt aan ver
zelfstandiging van Stadsbeheer BV, verder afroming van posten
van uitvoering, dus ook onderhoud. Het is een totaalpakket
geworden, dus ook ten aanzien van wegenonderhoud is er een
bezuiniging opgevoerd. Overigens even specifiek over het
wegenonderhoud het volgende.
Door onderuitputting al eerder en de extra investeringsstop
dit jaar, is er een aanzienlijke vertraging opgetreden in het
wegenonderhoud. Wij zullen in het algemeen gesproken moeten
accepteren dat kwaliteit van wegen, en ook andere zaken van
het onderhoud, niet meer op het niveau van enige jaren terug
gehandhaafd kan blijven. Wij zullen dan ook voortaan in
commissieverband, als dat aan de orde is, moeten spreken over
247
het onderhoud van het broodnodige. Dat betekent dat wanneer
er een extra aanslag gepleegd wordt op het wegenonderhoud,
zoals dat nu in de suggestie van de heer Den Oudsten naar
voren komt, het college dat niet wenselijk acht. De vraag van
de PvdA-fractie moet dan ook als zodanig beantwoord worden,
dat wij het evenwicht in de samenstelling van de voorstellen
van Stadsbeheer niet in gevaar willen brengen, omdat dan de
kwaliteit echt in gevaar komt.
Dat geldt natuurlijk ook ten aanzien van openbare verlich
ting, dat geldt ook voor het openbaar groen, voor het drijf-
vuilvissen, voor het onderhoud recreatiegebieden, voor de
verkeersvoorzieningen, enz.
Dat betekent dat het college de moties van de PAL/GL-fractie,
ik meen 53 en 54, afwijst omtrent onderhoud wegen, groen en
recreatiegebieden, maar ook motie nr. 48 van de WD-fractie,
als het gaat om de verkeersvoorzieningen, want daarbij gaat
het om minder verkeersborden, althans een minder snelle
vervanging en ook de motie van de CDA-fractie nr. 19 over het
openbaar groen. (De heer Den Oudsten: De heer Bilker zegt dat
hij het evenwicht tussen de collegevoorstellen op dit gebied
niet in gevaar wil brengen. Dat vind ik een prachtige inten
tie, maar kan de wethouder ook vertellen wat het betekent als
het college het voorstel van de PvdA-fractie zal volgen door
de bezuiniging op onderhoud wegen te zetten. Wat betekent dat
nu feitelijk?Ik heb net uitgelegd dat wij op dit moment bij
wegenonderhoud een achterstand hebben. Dat komt door de
onderuitputting en het komt(De heer Den Oudsten:
Dat hebben wij bij groen toch ook?) Zeker en daarom is er een
totaal aan voorstellen, er zit een soort van balans in. Als
je het ene ten koste laat gaan van het andere, dan komt het
andere weer extra achterop ten opzichte van het ene. (Mevrouw
De Haan: Wat betekent dat concreet voor onze wegen?) Concreet
voor onze wegen betekent dit dat er een nog grotere achter
stand komt dan er nu al is, gezien de extra onderuitputting
die dit jaar heeft plaatsgevonden. Er moet in 1994 eigenlijk
al een extra inhaalslag plaatsvinden. Dat zou betekenen dat
het dan helem=a1 achterop zou raken. (De heer Heins: De
wethouder geeft toe dat er een achterstand is op het onder
houd en dat die achterstand met de bezuinigingen alleen maar
groter wordt?) Dat heeft de heer Heins mij in de commissie
ook gevraagd en ik heb gezegd dat ik moet manoeuvreren met
een geheel aan voorstellen en dat wij het op deze manier
hebben ingevuld. Uiteraard is er een achterstand, maar die
moeten wij niet op een nog grotere achterstand zetten.
Bij motie nr. 11 van de PvdA-fractie gaat het over het subsi
die op de belangenbehartigende activiteiten te handhaven. Er
zijn ook andere fracties die daar een motie over hebben
248