De Voorzitter: De vergadering is heropend. Gezien de stand van zaken van de agenda, denk ik dat het goed is van te voren te zeggen dat de kans groot is, dat zal u niet verbazen, dat vanavond de agenda niet in zijn geheel zal worden afgehandeld. Dat betekent dat wij dan op de afgespro ken tijd, wellicht nog te amenderen maar dat moet dan maar vanuit de raad komen gezien de evenementen op de t.v. morgen avond, een vergadering op woensdag moeten houden. Ik zeg dat niet om de zaak te forceren, maar wel omdat, mocht u van mening zijn dat het toch een goede zaak zou zijn om vanavond wel de zaak af te ronden, dat iets betekent voor de minuten die wij elkaar gunnen en aan ons zelf toemeten. De boodschap is dat cje verwachting is dat er morgen wederom een vergade ring van deze raad zal plaatsvinden om het restant van deze agenda af te maken. Onder dat motto zou ik nu graag de eerste termijn van het college willen laten vervolgen door wethouder Bilker het woord te geven. De heer Bilker (weth.Voorzitter, over mijn portefeuille zijn vele opmerkingen gemaakt en ook een 21-tal moties inge diend. De heer Den Oudsten is direct al begonnen met een vraag te stellen omtrent de mogelijke onderlinge verschuiving bij onderdelen Stadsbeheer ten gunste van het onderhoud groen, met name moest dat dan gaan ten koste van wegenonderhoudIk wil daar het volgende op antwoorden. Er is bij de bezuinigingsvoorstellen van Stadsbeheer een evenwichtige balans gezocht en gevonden in het aantal te presenteren voorstellen om aan de bezuinigingstaakstelling te voldoen bij deze dienst. Er is gekozen om in eerste instantie te kijken naar efficiency-verhogingminder personeel, taken afstoten (ook al eerder in het kader van de Hegt-Helt-opera- tie), met als resultaat dat er meer gedacht wordt aan ver zelfstandiging van Stadsbeheer BV, verder afroming van posten van uitvoering, dus ook onderhoud. Het is een totaalpakket geworden, dus ook ten aanzien van wegenonderhoud is er een bezuiniging opgevoerd. Overigens even specifiek over het wegenonderhoud het volgende. Door onderuitputting al eerder en de extra investeringsstop dit jaar, is er een aanzienlijke vertraging opgetreden in het wegenonderhoud. Wij zullen in het algemeen gesproken moeten accepteren dat kwaliteit van wegen, en ook andere zaken van het onderhoud, niet meer op het niveau van enige jaren terug gehandhaafd kan blijven. Wij zullen dan ook voortaan in commissieverband, als dat aan de orde is, moeten spreken over 247 het onderhoud van het broodnodige. Dat betekent dat wanneer er een extra aanslag gepleegd wordt op het wegenonderhoud, zoals dat nu in de suggestie van de heer Den Oudsten naar voren komt, het college dat niet wenselijk acht. De vraag van de PvdA-fractie moet dan ook als zodanig beantwoord worden, dat wij het evenwicht in de samenstelling van de voorstellen van Stadsbeheer niet in gevaar willen brengen, omdat dan de kwaliteit echt in gevaar komt. Dat geldt natuurlijk ook ten aanzien van openbare verlich ting, dat geldt ook voor het openbaar groen, voor het drijf- vuilvissen, voor het onderhoud recreatiegebieden, voor de verkeersvoorzieningen, enz. Dat betekent dat het college de moties van de PAL/GL-fractie, ik meen 53 en 54, afwijst omtrent onderhoud wegen, groen en recreatiegebieden, maar ook motie nr. 48 van de WD-fractie, als het gaat om de verkeersvoorzieningen, want daarbij gaat het om minder verkeersborden, althans een minder snelle vervanging en ook de motie van de CDA-fractie nr. 19 over het openbaar groen. (De heer Den Oudsten: De heer Bilker zegt dat hij het evenwicht tussen de collegevoorstellen op dit gebied niet in gevaar wil brengen. Dat vind ik een prachtige inten tie, maar kan de wethouder ook vertellen wat het betekent als het college het voorstel van de PvdA-fractie zal volgen door de bezuiniging op onderhoud wegen te zetten. Wat betekent dat nu feitelijk?Ik heb net uitgelegd dat wij op dit moment bij wegenonderhoud een achterstand hebben. Dat komt door de onderuitputting en het komt(De heer Den Oudsten: Dat hebben wij bij groen toch ook?) Zeker en daarom is er een totaal aan voorstellen, er zit een soort van balans in. Als je het ene ten koste laat gaan van het andere, dan komt het andere weer extra achterop ten opzichte van het ene. (Mevrouw De Haan: Wat betekent dat concreet voor onze wegen?) Concreet voor onze wegen betekent dit dat er een nog grotere achter stand komt dan er nu al is, gezien de extra onderuitputting die dit jaar heeft plaatsgevonden. Er moet in 1994 eigenlijk al een extra inhaalslag plaatsvinden. Dat zou betekenen dat het dan helem=a1 achterop zou raken. (De heer Heins: De wethouder geeft toe dat er een achterstand is op het onder houd en dat die achterstand met de bezuinigingen alleen maar groter wordt?) Dat heeft de heer Heins mij in de commissie ook gevraagd en ik heb gezegd dat ik moet manoeuvreren met een geheel aan voorstellen en dat wij het op deze manier hebben ingevuld. Uiteraard is er een achterstand, maar die moeten wij niet op een nog grotere achterstand zetten. Bij motie nr. 11 van de PvdA-fractie gaat het over het subsi die op de belangenbehartigende activiteiten te handhaven. Er zijn ook andere fracties die daar een motie over hebben 248

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 47