Dan is natuurlijk voortdurend de vraag aan de orde, als je dat besluit serieus neemt en natuurlijk doen wij dat want wij zijn er al volop mee bezig, of het verstandig is, in het geheel en ook nog afgezet tegen de bezuinigingsronde waar wij nu mee bezig zijn, om twee nieuwe wijkaccommodaties te bou wen. Het college heeft gevonden dat dat niet kan. Dat is om verschillende redenen. Ten eerste het onderzoek, maar ten tweede ook ten opzichte van andere wijken waar dan eventueel één gesloten of afgestoten zou moeten worden. Nu ligt er een concrete motie van de CDA-fractie over de Twirre en er wordt gesproken over de dekking vanuit het Fonds Bovenwijkse Activiteiten. Het dorpshuis is natuurlijk geen bovenwijkse activiteit, dat zal duidelijk zijn. Daar komt bij dat uit genoemd fonds tot nu toe alleen infrastructurele voorzieningen betaald zijn. Dus met name als het gaat over onttrekkingen ten behoeve van bereikbaarheid in woonwijken en dorpen. Een concreet voorbeeld zal ik noemen: de Kanaalweg is gedeeltelijk betaald uit dit fonds toen het ging om een betere ontsluiting van CamminghaburenDaar is dit fonds voor bedoeld. Het lijkt mij absoluut niet juist om dit fonds hiervoor te benutten en er zitten ook nog andere voorstellen in de pijplijn hierover. (De heer Krol: De wethouder zegt. daar is het fonds voor bedoeldIs daar een omschrijving voor of is het zoiets van, dat doen wij daar tot nu toe uit. Hoe zit dat precies in elkaar?) De naam zegt het ook al: Fonds Bovenwijkse Activiteiten, dan lijkt het mij toe dat het niet zo kan zijn dat een dorpshuis of buurthuis daaruit betaald wordt. (Mevrouw Tiemersma: Dat fonds is wel opgenomen bij de laatste vergadering van de Commissie Middelen in een over zicht van vrij besteedbare reserves.) Dat zou betekenen dat, als de lijn die mevrouw Tiemersma nu schetst dat een fonds vrij besteedbaar zou zijn, wij daarmee kunnen doen wat wij willen. Maar zo zit het natuurlijk niet. Wij hebben niet voor niets dit fonds en het is duidelijk waar dit fonds voor bedoeld is. Er zijn voorstellen onderweg om weer uit dit fonds gefourneerd te worden. Het tweede element in dit voorstel omtrent de Twirre en de Meenthe is dat het onderzoek dat momenteel gehouden wordt naar vermindering van buurt- en wijkaccommodaties ook voor ons reden is om dit af te wijzen. De motie spreekt dan ook nog eens over f 30.000,aan kosten die gemaakt zouden zijn. Daar hebben wij op dit moment geen zicht op, dat weten wij pas - en dat is bij de Meenthe exact hetzelfde geval - na besluitvorming. Dan kunnen wij wat dat betreft de balans opmaken. Dan kom ik bij motie nr. 23, de dekkingsmotie van de CDA- fractie, punt 5 de taakstelling van de besparing ten gevolge van een integratie, daarvoor wordt drie keer f 55.000, 251 ingeboekt. De tekst van die verzamelmotie spreekt niet van privatisering, maar van verhoging van de taakstelling op de besparing van de integratie van delen van Stadsbeheer, Stads ontwikkeling en Sport en Recreatie met drie keer f 55.000, vanaf het jaar 1995. Ik wil daarover het volgende zeggen. Voorstel nr. 3 en 12 Stadsbeheer (in dat dikke boek) geven aan dat de integratie een voorzichtige schatting van f 3 ton zou kunnen opleveren. Die zijn dan opgedeeld naar Stadsbeheer en Welzijn, respectievelijk f 225.000,en f 75.000,Dit raakt ook de kern waarom het woord voorzichtig is gebruikt. Immers de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu is hierbij niet genoemd. In het voortraject en ook op dit moment is het nog niet geheel duidelijk welke onderdelen van de Dienst Stads ontwikkeling en Milieu zullen worden betrokken bij de inte gratie dan wel de verzelfstandiging en of met de betreffende taken wel een integratiewinst is te berekenen. Wanneer de CDA-fractie zegt dat door het verzelfstandigen op zich nog integratiewinst is te realiseren bovenop de f 4 ton die in vier jaar zal moeten worden waargemaakt volgens het voorstel, dan wordt er wel gemakkelijk een voorschot op de toekomst genomen, zonder dat er ook maar enige onderbouwing op dit moment voor aan te leveren is. Bij verzelfstandiging zullen er ook andere nieuwe functies moeten worden ingebracht, zoals marketing, acquisitie, produktontwikkeling enzOnder "norma le" omstandigheden zou bij het opzetten van een dergelijke onderneming eerst moeten worden geïnventariseerd wat er allemaal nodig is, wat voor taken je moet uitvoeren en welke revenuen je kunt oogsten, wat je kunt berekenen. Dat bete kent, wat ik ook al in commissieverband heb gezegd, dat het goed is dat wij over het hele verhaal van Stadsbeheer BV komen te spreken, dat er ook een compilatie van de aanwezige stukken zal worden gemaakt. Dan lijkt het mij bijzonder gevaarlijk om daar bovenop nog een extra bedrag in te reke nen, omdat nog niet eens goed duidelijk is waar wij aangaande efficiency en effectiviteit rekening mee hebben te houden. Als ik dan ook nog kijk naar wat er allemaal ingeboekt wordt, de totale taakstellinq op die genoemde onderdelen, bedragen overeenkomstig de voorstellen van integratie f 3 ton, de verzelfstandiging f 4 ton, dat is totaal f 7 ton. Ter verge lijking, de totale taakstelling bij de reorganisatie van 1990 voor de totale gemeente was f 450.000,Een verdere opvoe ring van de taakstelling op dit moment geeft een verkeerd beeld, geeft alleen al uiting aan de verdere afname van kwaliteit op alle fronten. Wij wijzen dat sterk af. De D66-fractie heeft motie nr. 26 ingediend over het vegen, de zwerfvuilbestrijding en de reinigingsconctrole door te berekenen in de exploitatie van de afvalstoffenheffing. Daar hebben ook andere fracties over gesproken, ik zou daar vol- 252

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 49