Dan is natuurlijk voortdurend de vraag aan de orde, als je
dat besluit serieus neemt en natuurlijk doen wij dat want wij
zijn er al volop mee bezig, of het verstandig is, in het
geheel en ook nog afgezet tegen de bezuinigingsronde waar wij
nu mee bezig zijn, om twee nieuwe wijkaccommodaties te bou
wen. Het college heeft gevonden dat dat niet kan. Dat is om
verschillende redenen. Ten eerste het onderzoek, maar ten
tweede ook ten opzichte van andere wijken waar dan eventueel
één gesloten of afgestoten zou moeten worden.
Nu ligt er een concrete motie van de CDA-fractie over de
Twirre en er wordt gesproken over de dekking vanuit het Fonds
Bovenwijkse Activiteiten. Het dorpshuis is natuurlijk geen
bovenwijkse activiteit, dat zal duidelijk zijn. Daar komt bij
dat uit genoemd fonds tot nu toe alleen infrastructurele
voorzieningen betaald zijn. Dus met name als het gaat over
onttrekkingen ten behoeve van bereikbaarheid in woonwijken en
dorpen. Een concreet voorbeeld zal ik noemen: de Kanaalweg is
gedeeltelijk betaald uit dit fonds toen het ging om een
betere ontsluiting van CamminghaburenDaar is dit fonds voor
bedoeld. Het lijkt mij absoluut niet juist om dit fonds
hiervoor te benutten en er zitten ook nog andere voorstellen
in de pijplijn hierover. (De heer Krol: De wethouder zegt.
daar is het fonds voor bedoeldIs daar een omschrijving voor
of is het zoiets van, dat doen wij daar tot nu toe uit. Hoe
zit dat precies in elkaar?) De naam zegt het ook al: Fonds
Bovenwijkse Activiteiten, dan lijkt het mij toe dat het niet
zo kan zijn dat een dorpshuis of buurthuis daaruit betaald
wordt. (Mevrouw Tiemersma: Dat fonds is wel opgenomen bij de
laatste vergadering van de Commissie Middelen in een over
zicht van vrij besteedbare reserves.) Dat zou betekenen dat,
als de lijn die mevrouw Tiemersma nu schetst dat een fonds
vrij besteedbaar zou zijn, wij daarmee kunnen doen wat wij
willen. Maar zo zit het natuurlijk niet. Wij hebben niet voor
niets dit fonds en het is duidelijk waar dit fonds voor
bedoeld is. Er zijn voorstellen onderweg om weer uit dit
fonds gefourneerd te worden.
Het tweede element in dit voorstel omtrent de Twirre en de
Meenthe is dat het onderzoek dat momenteel gehouden wordt
naar vermindering van buurt- en wijkaccommodaties ook voor
ons reden is om dit af te wijzen.
De motie spreekt dan ook nog eens over f 30.000,aan kosten
die gemaakt zouden zijn. Daar hebben wij op dit moment geen
zicht op, dat weten wij pas - en dat is bij de Meenthe exact
hetzelfde geval - na besluitvorming. Dan kunnen wij wat dat
betreft de balans opmaken.
Dan kom ik bij motie nr. 23, de dekkingsmotie van de CDA-
fractie, punt 5 de taakstelling van de besparing ten gevolge
van een integratie, daarvoor wordt drie keer f 55.000,
251
ingeboekt. De tekst van die verzamelmotie spreekt niet van
privatisering, maar van verhoging van de taakstelling op de
besparing van de integratie van delen van Stadsbeheer, Stads
ontwikkeling en Sport en Recreatie met drie keer f 55.000,
vanaf het jaar 1995. Ik wil daarover het volgende zeggen.
Voorstel nr. 3 en 12 Stadsbeheer (in dat dikke boek) geven
aan dat de integratie een voorzichtige schatting van f 3 ton
zou kunnen opleveren. Die zijn dan opgedeeld naar Stadsbeheer
en Welzijn, respectievelijk f 225.000,en f 75.000,Dit
raakt ook de kern waarom het woord voorzichtig is gebruikt.
Immers de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu is hierbij niet
genoemd. In het voortraject en ook op dit moment is het nog
niet geheel duidelijk welke onderdelen van de Dienst Stads
ontwikkeling en Milieu zullen worden betrokken bij de inte
gratie dan wel de verzelfstandiging en of met de betreffende
taken wel een integratiewinst is te berekenen. Wanneer de
CDA-fractie zegt dat door het verzelfstandigen op zich nog
integratiewinst is te realiseren bovenop de f 4 ton die in
vier jaar zal moeten worden waargemaakt volgens het voorstel,
dan wordt er wel gemakkelijk een voorschot op de toekomst
genomen, zonder dat er ook maar enige onderbouwing op dit
moment voor aan te leveren is. Bij verzelfstandiging zullen
er ook andere nieuwe functies moeten worden ingebracht, zoals
marketing, acquisitie, produktontwikkeling enzOnder "norma
le" omstandigheden zou bij het opzetten van een dergelijke
onderneming eerst moeten worden geïnventariseerd wat er
allemaal nodig is, wat voor taken je moet uitvoeren en welke
revenuen je kunt oogsten, wat je kunt berekenen. Dat bete
kent, wat ik ook al in commissieverband heb gezegd, dat het
goed is dat wij over het hele verhaal van Stadsbeheer BV
komen te spreken, dat er ook een compilatie van de aanwezige
stukken zal worden gemaakt. Dan lijkt het mij bijzonder
gevaarlijk om daar bovenop nog een extra bedrag in te reke
nen, omdat nog niet eens goed duidelijk is waar wij aangaande
efficiency en effectiviteit rekening mee hebben te houden.
Als ik dan ook nog kijk naar wat er allemaal ingeboekt wordt,
de totale taakstellinq op die genoemde onderdelen, bedragen
overeenkomstig de voorstellen van integratie f 3 ton, de
verzelfstandiging f 4 ton, dat is totaal f 7 ton. Ter verge
lijking, de totale taakstelling bij de reorganisatie van 1990
voor de totale gemeente was f 450.000,Een verdere opvoe
ring van de taakstelling op dit moment geeft een verkeerd
beeld, geeft alleen al uiting aan de verdere afname van
kwaliteit op alle fronten. Wij wijzen dat sterk af.
De D66-fractie heeft motie nr. 26 ingediend over het vegen,
de zwerfvuilbestrijding en de reinigingsconctrole door te
berekenen in de exploitatie van de afvalstoffenheffing. Daar
hebben ook andere fracties over gesproken, ik zou daar vol-
252