tegelijkertijd ook ruimte om in die bedragen wijzigingen aan te brengen, één ding in ieder geval is meegenomen, dat is dat wij het totaal bedrag niet verlaagd hebben. Wij zijn dus blijven zitten op het bedrag dat het college voorstelt. Ik denk ook dat dat op zichzelf onontkoombaar is, maar ook getuigt van een serieus kijken naar hoe wij van deze proble matiek af kunnen komen. Even los van het feit dat onze begro ting nog steeds niet voor de volle honderd procent exacte bedragen geeft, waar je ook exact naar de letter en ook achter de komma op kunt bouwen, denk ik dat wij in die begro ting toch een zodanige betrouwbaarheid kunnen terug zien dat wij ook vanmiddag goede besluiten kunnen nemen. Dat die besluiten zullen kunnen voorkomen, zoals het college hoopt en wenst, dat wij de komende jaren niet weer in dergelijke problemen terecht komen, kan niemand voorzien. Ik waag mij ook niet aan voorspellingen op dat punt, maar als je kijkt naar de wereld om je heen en ook als je kijkt naar ontwikke lingen in Leeuwarden, dan zullen wij ook de komende jaren ontzettend goed moeten kijken waaraan wij ons geld besteden en zullen er ook opnieuw politieke keuzes moeten worden gedaan. Die solide financiering was dus voor ons van belang. Wij hebben niet alleen gekeken naar de begroting zelf en naar de lijst van te bezuinigen bedragen, maar ook naar de lijst van mee- en tegenvallers. U hebt ons daar al eerder iets over horen zeggen. Het college stelt voor om die lijst van mee- en tegenvallers te dekken uit de algemene reserve. Dat is op zichzelf interessant als je ook een stand van die algemene reserve weet. Even los van het feit dat die voortdurend fluctueert en dat het heel lastig is om daar een goed beeld van te krijgen, is dat voor ons overigens wel een punt dat voordat wij daar een definitief oordeel over vellen, waarover wij graag geïnformeerd willen worden door het college. Kan die reserve, die overigens eigenlijk ook is voor dit soort situaties, het saldo van de mee- en tegenvallers dekken en zo ja, hoeveel houden wij dan over in de pot? Als er genoeg ruimte is - dan is even een politieke vraag van wat is ge noeg - dan denken wij dat er op zichzelf niets op tegen is. Voordat ik begin aan onze lijst van dekkingsvoorstellen en alternatieven, zou ik over een paar onderwerpen iets willen zeggen die wij weliswaar als taakstelling overeind hebben gehouden, maar waarbij het toch heel goed is om daar een aantal zaken over te zeggen. Allereerst de kosten financieel beheer. Het college voert drie keer een bedrag van f 500.000,op. Nu hebben wij inmiddels in de commissie al begrepen dat het bedrag van die f 500.000,nu ook niet zodanig is onderbouwd dat precies is aangegeven op welke manier dat besteed gaat 161 worden. Dat vinden wij overigens een manier van ramen van bedragen die wij liever niet zien. Wij zien wel dat er geld besteed moet worden aan het financieel beheer, wij hebben dat geld er ook voor over, maar willen graag dat het college ofwel het exacte bedrag raamt of die raming achterwege zou moeten laten. In dit geval hebben wij, omdat het om zo'n bijzondere situatie gaat, het laten staan, maar het gevaar is er - ik dacht dat de heer Greving daar gisteren ook al op duidde in een andere situatie - dat er dan ook in de bereke ningen naar dat bedrag toegewerkt wordt. Laat ik maar gewoon zeggen hoe ik er over denk. Dat zouden wij willen voorkomen. Als iemand toevallig geroepen had dat het een bedrag van f 3 ton moest zijn, dan stond er een bedrag van f 3 ton. Dat vinden wij een onderbouwing die te slecht is om op te kunnen varen. Wij willen daar graag toch wat opheldering over. Het tweede punt waarvan wij de taakstelling hebben laten staan, maar waarvan wij eigenlijk vinden dat die op een ander punt gedekt moet worden, is de f 150.000,groenbeheer. Wij denken - naar ik heb begrepen zijn er meer fracties in de raad die er zo over denken - dat die f 150.000,niet uit het groenbeheer zou moeten komen. Wij vinden wel dat die taakstelling moet blijven bestaan en wij denken dat het mogelijk moet zijn om te kijken of je die niet uit onderhoud wegen en straten kunt halen. Voordat wij daar overigens definitief ons standpunt over bepalen, denk ik dat het goed is dat het college daar op antwoordt. Wij denken dat dit mogelijk moet zijn. Een ander punt waarvan wij de taakstelling hebben laten staan, zijn de tarieven voor de sportvelden. Daar doet zich een forse verhoging voor, waarvan het natuurlijk een inschat ting is in hoeverre die verhoging draagbaar is. Wat wij in ieder geval hebben gezien in de afgelopen weken, is dat de inschatting die de KNVB maakte in zijn protestmanifestatie en alle brieven die wij erover gekregen hebben, dat die de zaak op z'n kop zet. Wat zegt die KNVB? Die zegt: als jullie de tarieven vier keer verhogen, moeten wij de contributie vier keer verhogen. Ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat wij maar een hele kleine bezuiniging realiseren, maar het is natuurlijk zo dat de velden een relatief gering component zijn van de totale contributie-opbouw. Daarmee doe ik niets af aan het feit dat het een lastenverzwaring is voor de verenigingen, dat realiseren wij ons ook terdege, maar wij moeten wel even de voorstelling van zaken juist maken. Wij hebben daar zelf denk ik ook nooit doekjes om gewonden. Overigens is het zo dat de gemeentelijke bezuinigingen op dit punt niet de enige kostenverhogende component zijn van de contributies, ook de KNVB zelf heeft zijn afdrachten in de 162

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 4