gens collega Heere nog even op ingaan. Het gaat bij de veegdienst om zwerfvuil op te ruimen veroor zaakt door huisvuil op straat en oud papier plus zwerfvuil. Dat is meestal bij woningen en winkels en valt strikt gezien onder afvalinzameling. Dat kun je derhalve doorberekenen, wij maken daarop nogal wat kosten, f 427.000, Daarnaast zijn er nog veel kosten om zwerfvuil en illegaal gestort afval uit het openbaar groen weg te halen. Dat wordt samen een bedrag van f 660.000, Het college stelt voor dat te verrekenen via de afvalstoffen heffing, via de exploitatie en dan door te berekenen naar de afvalstoffenheffing. In de commissie is gevraagd of dit allemaal kan. Wij hebben het Ministerie van Financiën daar over om informatie gevraagd. Als er een relatie is met de afvalstoffen, is dit zeer wel mogelijk. Hetzelfde geldt ook voor het voorstel van Stadsbeheer nr. 15 over deelbelasten van een deel van de kosten van het vegen en de bestrijding van ongewenst groen op verhardingen in de riooltarieven, het reinigen van goten om de afvoer van hemel water naar straatgoten mogelijk te maken. Dat reken je toe aan de rioolheffing, dat willen wij nu al in de tarieven doorberekenen. (De heer Brinks: De wethouder zegt, zwerfvuil en dergelijkedat komt bij winkels en huizen vandaan. Ik weet zelf uit ervaring met de vrijdagmarkt op het Zaailand dat er behoorlijk wat zwerfvuil bij de markten vandaan komt. Waarom heeft het college niet overwogen om de markttarieven aan te passen met dit bedrag?Het lijkt mij wat vreemd om dit op één onderdeel van de stad af te wentelen, daar kan geen sprake van zijn. Wij rekenen dit door in de rioolheffing en willen dat nu al in de tarieven doorberekenen. Bovendien kan het rioolstelsel daardoor ook beter functioneren, daar ligt ook duidelijk een relatie. Het college heeft gezegd dat zij het op deze manier wil doorbelasten in de rioolheffing. Dat naar aanleiding van de motie van de D66-fractie, nr. 26. (De heer Heins: Ik vind dit heel onbevredigendde wethouder zit al tien minuten te herhalen wat in de stukken staat, dat weten wij allemaal al, maar hij reapeert totaal niet op moties die ziin ingediend over dit stuk, hij beargumenteert niet, maar herhaalt alleen wat al lang bekend is. Dat vind ik een beetje zonde van de uren die wij hier doorbrengen.) Er wordt in moties gesproken over dit niet te doen en dat dan kennelijk wel op een andere manier te doen. Er is zelfs gezegd door de heer Hoogeveen: ordinaire generieke lastenver zwaring. Hij vraagt ook nog naar grenzen. Daar moet de frac tievoorzitter van D66, die dat als thema had, een schitterend antwoord op kunnen geven. (De heer Hoogeveen: Dat hebben wij vorig jaar al gegeventoen hebben wij hier een motie over een lastenplafond ingediendDie grenzen zijn voor ons be reikt.) De consequentie van die redenering van de heer Hoog- 253 eveen is om dan nog meer te bezuinigen. (De heer Hoogeveen: Daar hebben wij ook een alternatief dekkingsvoorstel voor ingediend, dus dat klopt.) Die keuze neemt het college dan niet. Dit is een totaalpakket wat wij nu voorleggen. Motie nr. 29 is behandeld. Motie nr. 34 is behandeld. Motie nr. 38 over het COS is behandeld. Dan kom ik bij de WD-fractie, motie nr. 40. Dit is een dekkingsmotie met allerlei onderdelen. Allereerst het punt kostendekkend maken van de tussenschoolse opvang. Dat bete kent dat als wij die f 87.000,kostendekkend zouden maken, dan of de ouders zullen moeten betalen of de scholen. Dat lijkt ons niet terecht. Wij zouden dat onderdeel van die motie dan ook niet willen adviseren om over te nemen. (Mevrouw Van Ulzen: Is het de heer Bilker bekend dat het ongebruikelijk is dat gemeenten geld uitgeven voor tussen schoolse opvang?) Wat bij andere gemeenten gebruikelijk is, is op dit moment hier niet ter discussie. Wij hebben te maken met wat hier gebeurt. (Mevrouw Van Dlzen: Als het college daar in het verleden wat meer naar had gekekenhadden wij hier nu niet zo'n marathonzitting gehad.) Ik spreek over een concreet voorstel van de WD-fractie, over de tussenschoolse opvang, waarvan het college zegt, dat zou betekenen dat de ouders het moeten betalen of de scholen of een combinatie, die keuze doen wij niet. Naar aanleiding van het punt van de reservepost van de Nota Peuterspeelzalen f 31.000,heeft de WD-fractie vorige week al gezegd dat zij dat zal aankondigen bij de bezuini ging. Dat is een zeer minimale reservepost en is nodig voor de reservering van verdere professionalisering, dat is ook nodig voor wachtlijsten, voor eventuele knelpunten in de huisvesting en voor voorschriften ten aanzien van de hygiëne. Ik zou het bijzonder ontraden om dit onderdeel van de motie te gaan overnemen. Het lijkt mij niet verstandig. Het college wil aan de raad voorstellen dat niet te doen. Dan kom ik bij een ander onderdeel van de WD-motie. Dat is het onderdeel over het aantal milieucontroleurs. Daar heeft de heer Burg ook over gesproken in de commissie. Er zijn momenteel drie hondencontroleurs en één reinigingscontroleur. In het kader van de invoering van de GFT-inzameling is bij het MUP 1992 besloten twee extra reinigingscontroleurs aan te stellen. Daarvoor is in de afvalstoffenheffing 1993 f 121.000,opgenomen. In het kader van de operatie Hegt/Helt is weer één ingeleverd, besparing f 61.000,in 1994. Toen bleven er over één reinigingscontroleur en drie hondencontroleurs, dat betekende dat er één vacature was en één GFT-reinigingscontroleur 254

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 50