kosten verbonden aan de instandhouding van de woonconsumen tenorganisatie in twee componenten zijn te verdelen. Ener zijds de huisvestingskosten en anderzijds de activiteitenkos- ten. De eerste post bedraagt ongeveer f 19.000,waarbij tegelijkertijd kan worden vastgesteld dat de huidige huisves ting door de organisatie als zeer onvoldragen wordt ervaren en dat men op zoek is naar andere huisvesting. Dat is voor het college aanleiding geweest, wetende dat bij de stadsver nieuwingscorporatie die recent een nieuwe huisvesting heeft gekregen goed centraal gelegen een hele verdieping leeg staat, om zowel met de SVK - ook een woonconsumentenorganisa tie - als met de Stichting Woonbelangen Leeuwarden te praten of het niet verstandig is om een gezamenlijke huisvesting te bepleiten. Ik constateer dat er instemming bestaat bij zowel de SVK als bij de Stichting Woonbelangen Leeuwarden om te komen tot een gezamenlijke huisvesting in het pand van de SVK, waarbij de huisvestingskosten om niet zijn. Met andere woorden er kan dan gratis gehuisvest worden door de Stichting Woonbelangen. Dat betekent feitelijk dat als wij die f 54.000,van de Leeuwarder woningbouwcorporaties tot uitgangspunt nemen, minus de huisvestingskosten van f 19.000,wij zitten dan in de buurt van ongeveer f 34.000,die nog resteert ten behoeve van de activiteiten. Het college is voornemens, en zal dat ook binnenkort voor leggen in de vorm van een onderdeel van het Herverdeelbesluit Stadsvernieuwing 1994, om ten behoeve van de woonconsumenten organisatie f 34.000,beschikbaar te stellen, naast de afspraak dat de organisatie om niet gehuisvest kan worden binnen het gebouw van de SVK. Dat voor wat betreft de woonconsumenten. Ik kom dan bij de CDA-fractie die heeft gevraagd naar de mogelijkheid om de parkeerpolitie te privatiseren. Collega Heere heeft daar al iets over gezegd. Ik zou daar graag iets aan toe willen voegen in die zin dat wij binnenkort komen met een parkeerbeleidsplan waarin staat aangegeven wat de taak, omvang en inhoud - 1 "ijn van de parkeerpolitie, hoeveel personeel nodig is gelet op de nieuwe aanpak van het parkeren in de binnenstad en in de schilwijken en tegen welke kosten wij dit bij de politie hebben ondergebracht of zullen gaan onderbrengen, dan wel zo laten. Ik denk dat wij een fikse poging zullen wagen om tijdens die discussie, want anders gaat dat weer naast elkaar lopen, de gedachtengang die vanuit de CDA-fractie naar voren is gekomen parallel te doen voor leggen als wij het hebben over het Parkeerbeleidsplan, zodat wij dan mogelijk in één keer de discussie kunnen afronden over wat het meest efficiënt is, want daar gaat het ons in feite gemeenschappelijk om. (De heer Krol: De wethouder bedoelt dat hij het onderzoek wil starten om met gegevens te 257 komen bij de bespreking van het Parkeerbeleidsplan?Het Parkeerbeleidsplan is nu vrijwel afgerond, daar gaat het om hoeveel parkeerpolitie wij nodig hebben en tegen welke kos ten. Daar staat het verhaal in hoeveel mensen wij op langere termijn ook voor de controle van de schilwijken nodig hebben. Er is een voorstel tegen welk bedrag wij dat nu feitelijk aan de politie uitbesteden. Een zelfde soort gedachtengang kun je ontwikkelen in de rich ting van een particulier bedrijf. Randon zegt, als u ons de gegevens aanreikt dan kunnen wij proberen om tegelijkertijd die discussie af te ronden. Motie nr. 27 van de D66-fractie betreft het halveren van het kwaliteitsbeleid voor de volkshuisvesting. Dan hebben wij het in feite over het schrappen van 6/10 formatieplaats. Het gaat hier om een bestaande vacature en daar wordt 6/10 op bezuinigd. Het college denkt dat dit verantwoord is, omdat wij constateren dat door de gevolgen van een nieuwe ordening in de volkshuisvesting de gemeentelijke beleidsbemoeienis met volkshuisvesting zal afnemen. De heer De Jong heeft dat zelf gisteren ook nadrukkelijk aangegeven. Tegelijkertijd is het zo dat er nog 4/10 formatieplaats over is en wij hebben gemeend dat te moeten koppelen aan een gedeeltelijke bezuini ging op het terrein van de monumentenzorg. Daar is recent een vacature gekomen, die vullen wij ook niet helemaal in. In die zin kunnen wij een volwaardige vacature ontwikkelen ten behoeve van de kwaliteit van de volkshuisvesting en tegelij kertijd deels ook voor de kwaliteit van de monumentenzorg in deze gemeente. Kortom een verantwoord totaalvoorstel De D66-fractie heeft ook een motie neergelegd om eenmalig te bezuinigen op het Fonds infrastructurele werken in 1994 voor zo'n f 150.000,en dat betreft het beperken van de uitvoe ring van verkeersluwe maatregelen in Aldlan. Wij hebben enige tijd geleden in deze raad de nota Verkeersluwe gebieden vastgesteld; er is een meerjarenprogramma gemaakt waarin op basis van criteria de wijken achtereenvolgens verkeersluw zouden worden gemaakt. Wij hebben moeten constateren dat door gebrek aan beschikbare middelen met name de naoorlogse wijken in plaats van integraal verkeersluw slechts moesten volstaan met een beperkte oplossing, alleen de ergste knelpunten konden in die wijken worden aangepakt. Dat geldt met name ook voor Aldlan. Dat betekent dus dat: a. de wijken in Aldlan het laatst aan de beurt zijn, dan hebben wij het over Aldlan, Nijlan komt later; b. wij slechts in heel beperkte mate verkeersluwe maatrege len kunnen treffen ten gevolge van eerdere bezuinigin gen; c. wij recent, omdat wij incidenteel betalingsproblemen 258

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 52