hadden, een aantal van dit soort maatregelen hebben uit gesteld; d. ik constateer dat wij al een aantal malen regelmatig afspraken met de desbetreffende wijk hebben gemaakt om nu eindelijk eens die knelpunten op te lossen. Dat totaalpakket is voor het college aanleiding om te zeggen dat deze motie moet worden ontraden. Ik kom dan bij het laatste punt, collega Bilker is daar ook al op ingegaan, motie nr. 22 van de CDA-fractie met betrek king tot de Twirre. Maar ook anderen, de D66-fractie en WD- fractie, hebben voor wat betreft de reserves daarover gespro ken. Naast datgene wat collega Bilker al heeft gezegd over het Fonds Bovenwijkse Voorzieningen is het misschien toch goed om even vast te stellen dat de voeding van dat fonds niet geschiedt ten laste van de algemene middelen, maar dat kopers van grond in zowel de nieuwbouwwijken alsook kopers van bedrijfsterreinen per vierkante meter een storting doen in dit fonds, omdat het normaal is dat het pakket voorzie ningen binnen het exploitatiegebied, de woonwijk of het industrieterrein, worden betaald uit de grondopbrengstenNu is het ook zo dat ten behoeve van dergelijke gebieden wij vaak buiten het exploitatiegebied, de woonwijk of het indus trieterrein bijvoorbeeld verbindingswegen moeten aanleggen. Dat noemen wij boven de wijk uitstijgende voorzieningen, wel in het belang van die wijk. Daar betaalt de koper van de grond voor. Zo zijn er wegen, fietspaden en dergelijke aange legd buiten het exploitatiegebied ten behoeve van de ontslui ting van Camminghaburen, straks gaan wij dat voor Goutum- Noord ook krijgen. Dat is in feite geen fonds dat ten laste van de algemene dienst komt, maar het is een doelreservering. Op die grond ontraadt het college dit dekkingsvoorstel De heer Janssen (weth.): Voorzitter, voordat ik op de moties inga, wil ik ingaan op de vraag van de PvdA-fractie met betrekking tot de Troelstraverzameling. De PvdA-fractie heeft gevraagd of het niet mogelijk is om via wellicht een andere constructie v;"_" zowel de gemeente a1 - het Fries Letterkundig Museum en Documentatiecentrum een betere oplossing te berei ken. Je kunt dan denken aan een andere verkoopconstructie. Ik denk dat ik namens het college kan toezeggen dat wij die optie nogeens willen nagaan. Dan kom ik bij de eerste serie moties die gericht zijn op het minimabeleid, motie 6 van de PvdA-fractie, motie 25 van de D66-fractie en motie 51 van de PAL/GL-fractieIn de commis sie hebben wij uitgebreid gesproken aan de hand van een notitie van de dienst over het minimabeleid van de gemeente 259 en wat de consequenties van de bezuinigingen zijn. Ik zal daar nu niet nog eens uitgebreid op ingaan. Ik denk dat ik kan constateren, dat heb ik in de commissie ook gedaan, dat wij voor de vrijvallende middelen met betrekking tot de Onroerend Goedbelasting nog geen bestemming hebben aange bracht. Wat betreft de opmerking van de heer Greving dat hij vindt dat dit bedrag terug zou moeten binnen het circuit van de Onroerend Goedbelasting, denk ik dat het goed is om te zeggen dat hij die mening eerder geventileerd heeft, maar dat wij ook eerder met elkaar hebben gediscussieerd aan de hand van de notitie over het kwijtscheldingsbeleid. Toen was een grote meerderheid van de raad van mening dat het moest zoals het college het voorstelde, ik wou die discussie hier maar niet over doen. Het tweede punt dat ik heb gememoreerd is dat uit de bijzon dere bijstand dit jaar tot een bepaald bedrag uitgaven worden gedaan en dat het college nu voorstelt om het meerdere dat wij ontvangen af te romen, voor zover dat niet in het Fonds Sociale Vernieuwing wordt gestort. Ons voorzieningenniveau is, zoals gebleken is uit een onderzoek wat betreft de bij zondere bijstand - daar mogen wij zelf van bepalen tot welk voorzieningenniveau wij binnen een bepaalde grens gaan - als bovengemiddeld te karakteriseren. Een derde opmerking die ik gemaakt heb, is dat wij het Fonds Maatschappelijke Activiteiten in de voorstellen van het college zouden afschaffen. Wij deden dat omdat enerzijds het Fonds Maatschappelijke Activiteiten alleen een generieke werking heeft, dus voor iedereen met een bepaald minimum inkomen bedoeld is. Op de tweede plaats moeten wij constate ren dat ondanks alle voorlichting het gebruik van het fonds beperkt is tot zo'n 2 5%. Hier zijn een aantal moties voor ingediend. De PvdA-fractie heeft gevraagd om nog drie jaar te experimen teren om te kijken hoe het in de praktijk uitpakt met de nieuwe vorm van het fonds dat wij hebben voorgesteld. De D66-fractie vraagt ook om een paar jaar uitstel en tege lijkertijd kijken naar alternatieve voeding en wellicht alternatieve uitvoering. Wat dat laatste betreft, daar hebben wij in de commissie met elkaar over gediscussieerd. Nog even los van allerlei formele bezwaren, die je zou kunnen hebben bij het elders laten doen van toekenningen uit het fonds, hebben wij met elkaar geconstateerd dat het om een relatief laag bedrag aan perceptiekosten gaat. Wat betreft de alterna tieve voeding hebben wij geen reële mogelijkheden. Wat die alternatieve uitvoering betreft hebben wij gezegd, nog even los van de vraag of dat formeel allemaal kan, dat wij daar eigenlijke niet zo'n geweldige kostenbesparing in zien optre- 260

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 53