hadden, een aantal van dit soort maatregelen hebben uit
gesteld;
d. ik constateer dat wij al een aantal malen regelmatig
afspraken met de desbetreffende wijk hebben gemaakt om
nu eindelijk eens die knelpunten op te lossen.
Dat totaalpakket is voor het college aanleiding om te zeggen
dat deze motie moet worden ontraden.
Ik kom dan bij het laatste punt, collega Bilker is daar ook
al op ingegaan, motie nr. 22 van de CDA-fractie met betrek
king tot de Twirre. Maar ook anderen, de D66-fractie en WD-
fractie, hebben voor wat betreft de reserves daarover gespro
ken. Naast datgene wat collega Bilker al heeft gezegd over
het Fonds Bovenwijkse Voorzieningen is het misschien toch
goed om even vast te stellen dat de voeding van dat fonds
niet geschiedt ten laste van de algemene middelen, maar dat
kopers van grond in zowel de nieuwbouwwijken alsook kopers
van bedrijfsterreinen per vierkante meter een storting doen
in dit fonds, omdat het normaal is dat het pakket voorzie
ningen binnen het exploitatiegebied, de woonwijk of het
industrieterrein, worden betaald uit de grondopbrengstenNu
is het ook zo dat ten behoeve van dergelijke gebieden wij
vaak buiten het exploitatiegebied, de woonwijk of het indus
trieterrein bijvoorbeeld verbindingswegen moeten aanleggen.
Dat noemen wij boven de wijk uitstijgende voorzieningen, wel
in het belang van die wijk. Daar betaalt de koper van de
grond voor. Zo zijn er wegen, fietspaden en dergelijke aange
legd buiten het exploitatiegebied ten behoeve van de ontslui
ting van Camminghaburen, straks gaan wij dat voor Goutum-
Noord ook krijgen. Dat is in feite geen fonds dat ten laste
van de algemene dienst komt, maar het is een doelreservering.
Op die grond ontraadt het college dit dekkingsvoorstel
De heer Janssen (weth.): Voorzitter, voordat ik op de moties
inga, wil ik ingaan op de vraag van de PvdA-fractie met
betrekking tot de Troelstraverzameling. De PvdA-fractie heeft
gevraagd of het niet mogelijk is om via wellicht een andere
constructie v;"_" zowel de gemeente a1 - het Fries Letterkundig
Museum en Documentatiecentrum een betere oplossing te berei
ken. Je kunt dan denken aan een andere verkoopconstructie. Ik
denk dat ik namens het college kan toezeggen dat wij die
optie nogeens willen nagaan.
Dan kom ik bij de eerste serie moties die gericht zijn op het
minimabeleid, motie 6 van de PvdA-fractie, motie 25 van de
D66-fractie en motie 51 van de PAL/GL-fractieIn de commis
sie hebben wij uitgebreid gesproken aan de hand van een
notitie van de dienst over het minimabeleid van de gemeente
259
en wat de consequenties van de bezuinigingen zijn. Ik zal
daar nu niet nog eens uitgebreid op ingaan. Ik denk dat ik
kan constateren, dat heb ik in de commissie ook gedaan, dat
wij voor de vrijvallende middelen met betrekking tot de
Onroerend Goedbelasting nog geen bestemming hebben aange
bracht. Wat betreft de opmerking van de heer Greving dat hij
vindt dat dit bedrag terug zou moeten binnen het circuit van
de Onroerend Goedbelasting, denk ik dat het goed is om te
zeggen dat hij die mening eerder geventileerd heeft, maar dat
wij ook eerder met elkaar hebben gediscussieerd aan de hand
van de notitie over het kwijtscheldingsbeleid. Toen was een
grote meerderheid van de raad van mening dat het moest zoals
het college het voorstelde, ik wou die discussie hier maar
niet over doen.
Het tweede punt dat ik heb gememoreerd is dat uit de bijzon
dere bijstand dit jaar tot een bepaald bedrag uitgaven worden
gedaan en dat het college nu voorstelt om het meerdere dat
wij ontvangen af te romen, voor zover dat niet in het Fonds
Sociale Vernieuwing wordt gestort. Ons voorzieningenniveau
is, zoals gebleken is uit een onderzoek wat betreft de bij
zondere bijstand - daar mogen wij zelf van bepalen tot welk
voorzieningenniveau wij binnen een bepaalde grens gaan - als
bovengemiddeld te karakteriseren.
Een derde opmerking die ik gemaakt heb, is dat wij het Fonds
Maatschappelijke Activiteiten in de voorstellen van het
college zouden afschaffen. Wij deden dat omdat enerzijds het
Fonds Maatschappelijke Activiteiten alleen een generieke
werking heeft, dus voor iedereen met een bepaald minimum
inkomen bedoeld is. Op de tweede plaats moeten wij constate
ren dat ondanks alle voorlichting het gebruik van het fonds
beperkt is tot zo'n 2 5%.
Hier zijn een aantal moties voor ingediend.
De PvdA-fractie heeft gevraagd om nog drie jaar te experimen
teren om te kijken hoe het in de praktijk uitpakt met de
nieuwe vorm van het fonds dat wij hebben voorgesteld.
De D66-fractie vraagt ook om een paar jaar uitstel en tege
lijkertijd kijken naar alternatieve voeding en wellicht
alternatieve uitvoering. Wat dat laatste betreft, daar hebben
wij in de commissie met elkaar over gediscussieerd. Nog even
los van allerlei formele bezwaren, die je zou kunnen hebben
bij het elders laten doen van toekenningen uit het fonds,
hebben wij met elkaar geconstateerd dat het om een relatief
laag bedrag aan perceptiekosten gaat. Wat betreft de alterna
tieve voeding hebben wij geen reële mogelijkheden. Wat die
alternatieve uitvoering betreft hebben wij gezegd, nog even
los van de vraag of dat formeel allemaal kan, dat wij daar
eigenlijke niet zo'n geweldige kostenbesparing in zien optre-
260