Dan begin ik bij motie nr. 1 van de PvdA-fractieWij gaan daarmee akkoord, wij vinden het alleen jammer dat er op termijn slecht f 25.000,ingeboekt wordt, want wij denken dat je structureel f 1 ton in kunt boeken, alleen dat is door het college niet overgenomen. De tweede motie over de rentestand, wij kunnen daar wel mee akkoord gaan, maar wij hebben ons afgevraagd of dat nu rea listisch is en als je realistisch wilt ramen of je dan dit soort meevallers al inboekt voor de toekomst, voor 1996 en 1997. Het gaat over die f 2 ton met die rentestand. (De heer Heere: De heer Brinks zou zich daar dan zelf ook consequent aan moeten houden.) Wij hebben ons afgevraagd hoe dat zit. (De heer Den Oudsten: Wij hebben dat zorgvuldig nagegaan en daar ook met deskundigen bij de gemeente over gesprokenNaar ons idee is het buitengewoon realistisch.) Dan is dat ant woord meteen gegeven en hoeven wij daar niet nog een keertje op terug te komen. Motie 3 over de gemeentelijke apparaatskosten. Wij vinden nog steeds de taakstelling hierop erg laag, wij hebben dat in onze eigen motie ook zodanig verwoord. Motie 4, het jeugdzwemtarief aanpassen. Wij zijn het daarmee eens. Het is, zou je kunnen zeggen, een onderdeel van onze taakstelling op de zwembaden. Dit is één van de manieren om zon taakstelling te halen, misschien zijn er nog wel andere. Wij kunnen hier dus wel mee instemmen. Motie nr. 5, het subsidie op de Buitenschool. Wij wijzen dit voorstel af. Wij denken dat je op een voorziening als de Buitenschool niet moet bezuinigen, juist omdat het bedoeld is voor hele zwakke kinderen. Motie nr. 2 3 van de CDA-fractie. Wij kunnen akkoord gaan met de eerste twee voorstellen. Voorstellen 3 en 4 over de cursus voor oud-leerlingen van de Da Costaschool en de Grewelschool en het verlagen van de gemeentelijke bijdrage basiseducatie kunnen wij niet mee akkoord gaan. Ik hoorde dat de wethouder in haar beantwoor ding zei dat basiseducatie onderdeel is van sociale vernieu wing. Wij ziji blij dat er zo'n brede invulling aan dat begrip wordt gegeven. De punten 5, 6 en 7 kunnen wij mee akkoord gaan om die taak stellingen dan wel meevallers in te boeken. Motie nr. 39 van de D66-fractie. Punt 1 kunnen wij voor wat betreft de ABW-incentive akkoord gaan. Voor de rest volgen wij het college. Punt 2, het Fonds Infrastructurele Werken, na het antwoord van de wethouder kunnen wij daar niet mee akkoord gaan. Punt 3 over het ramen van nieuw beleid voor de jaren 1995 tot en met 1997, kunnen wij ook niet mee akkoord gaan, want wij 277 vinden dat je dan voor de komende raadsperiode, want daar praat je dan over, de zaken wel ontzettend op slot zet voor de nieuwe raad. Dat vinden wij een slechte zaak. Punt 4, de winstuitkering Frigem. Ik verbaas mij er altijd over hoe je toch verschillende ideeën kunt hebben over een zelfde soort van motie. Onze motie over verkoop aandelen en panden, het terugbrengen van je eigen vermogen gaat het dan om, lijkt toch wel erg op wat hier naar voren wordt gebracht, ook al is het op een iets andere manier verwoord. Dan ben ik wat verbaasd over de volledige afwijzing daarvan door de D66- fractie. Wij kunnen in ieder geval akkoord gaan met het voorstel van de D66-fractie. (De heer Hoogeveen: Wij hebben het voorstel van de PAL/GL-fractie niet volledig afgewezen wij hebben gezegd de eerste onderdelenoverwegingen en vragen om onderzoekengaan wij mee akkoorddat zouden wij willen ondersteunenAlleen het inboeken op dit moment van een winst op verkoop van vermogendat je op dit moment nog in bezit hebt, lijkt ons niet verstandig.) Niet verstandig, dat is dan een voorstel dat later wel weer terug komt als dekkingsmogelijkheid zoals wel vaker gebeurd is. Motie nr. 40 van de WD-fractie. Wij zijn heel erg blij en tevreden met deze motie, want de WD-fractie bekent hiermee echt kleur, kiest voor alles wat wij niet zouden kiezen. Wij kunnen dus absoluut niet akkoord gaan met deze motie, alhoewel wij er wel blij mee zijn. Onze motie nr. 52 over het verwijderen van het zwerfvuil en het schoonhouden van de goten. Wij hebben gezegd, laten wij dat niet in de tarieven voor afvalstoffenheffing en reini gingsrechten stoppen, maar laten wij dat, omdat het eigenlijk een algemene zaak is voor het schoonmaken van de stad, uit een algemeen dekkingsmiddel halen. Vandaar ons voorstel om het te betalen uit een verhoging van de Onroerend Zaakbelas ting. Wij vinden dat nog steeds een goede zaak, ook al heeft de wethouder dat afgewezen. Die motie handhaven wij. Onze motie nr. 55 over het woonconsumentenoverlegWij hebben daar als dekking aangegeven ui.. Stadsvernieuwingsfonds Anders dan de wethouder hebben wij ook gezegd dat het niet f 34.000,moet zijn, maar dat het in ieder geval structu reel f 50.000,moet zijn wat je daarvoor uittrekt. Waarom f 50.000,en niet f 34.000,plus huisvesting? Omdat als je daarvan uitgaat, f 34.000,plus huisvesting bij de SVK, je volgens ons SVK opzadelt met een huurder die geen huur meebrengt. Ik denk dat als je daar als gemeente tussenin gaat zitten, je die beide organisaties eigenlijk tegen elkaar aan het uitspelen bent, je kunt beter huur meegeven en zeggen van zoeken jullie het verder zelf maar uit. Dat zou kunnen bete kenen dat je daarna zegt: SVK jullie hebben extra inkomsten 27 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 62