punten bij vind die ik over zou willen nemen, hoewel er door
de WD-fractie ook erg veel werk aan besteed is, dat begrijp
ik. Ik vind het jammer dat je dan niets daarvan overneemt.
Dan kom ik bij de combi-motie van de PAL/GL-fractie.
Ik laat motie nr. 52 en 55 toch maar even liggen, want het
lijkt mij beter om die morgen mee te nemen.
Onderdeel a, de drie directeursposten, ga ik mee met het
college, dus zal ik die nog niet steunen. Ik zeg heel duide
lijk nog niet, want wat niet is kan nog komen.
Of wij de taakstelling van f 1 miljoen aan overheadkosten
kunnen halen, is hier niet helemaal duidelijk omschreven. Het
gaat in dezelfde richting als de motie die ik daar zelf over
heb. Ik kom daar straks op terug.
Onderdeel c. ga ik wel mee akkoord, alleen dat gaat om een
structurele inboeking en gaat in feite verder dan het voor
stel van de PvdA-fractieIk denk dat dit dan ook eerder in
stemming moet komen. Ik zal dit voorstel ook steunen en
vervolgens dat van de PvdA-f ractieIk laat de volgorde
uiteraard graag aan de voorzitter over.
Ik denk dat het op dit moment niet verstandig is om f 3,5 ton
in te boeken als taakstelling op de zwembaden, hoewel wij
daar in de toekomst nog eens kritisch naar moeten kijken, ook
als wij gaan evalueren hoe het met het contractmanagement
verloopt
De energiebesparing ga ik ook niet mee akkoord.
Punt f, ga ik ook niet mee akkoord.
Punt g ben ik op tegen om dat zo in te boeken.
Dan kom ik toe aan mijn eigen moties.
Ik wil in de eerste plaats motie nr. 70 graag in gewijzigde
vorm nog eens terug laten komen. U hebt begrepen dat er
inmiddels wat vooroverleg is geweest. Ik zal nu de tekst
voorlezen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 15 en 16 november 1993,
overwegende
dat het gewenst is in de gemeentebegroting ruimte te
scheppen voor de dekking van onvoorziene tegenvallers;
in aanmerking nemende:
dat als gevolg van een aantal interne en externe
factoren de tegenvallers gedurende het begro
tingsjaar in de afgelopen jaren altijd veel hoger
zijn geweest dan de daarvoor in de gemeentebe
groting gereserveerde middelen;
dat er zich nauwelijks meevallers gedurende het
begrotingsjaar voordoen;
dat de post onderuitputting in de begroting kan
281
leiden tot tegenvallers omdat deze veelal niet
gehaald wordt;
besluit
1. zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 1997 te wil
len stoppen met de aanwending van de post onder
uitputting, kapitaalslasten en personeelslasten
als dekkingsmiddel in de gemeentebegroting;
2. het college te vragen bij de presentatie van de
Perspectiefnota 1994 met een voorstel te komen
met ingang van welk jaar dit voornemen wordt
geëffectueerd.
Wat mij betreft liefst zo snel mogelijk, maar als wij daar op
heel korte termijn geen mogelijkheden voor zien, omdat er
uiteraard dekking voor nodig is, dan willen wij dat graag
onderbouwd ook van het college horen. Een mogelijkheid die
hier ook in zit, is om in drie jaar die onderuitputting te
gaan afbouwen. Dan kun je het gefaseerd invoeren, ik laat dat
graag aan het college over. Ik zou graag willen dat de raad
deze motie aanvaardt om in ieder geval op termijn van uiter
lijk 1997 die onderuitputting teniet te doen en op die manier
wat lucht te scheppen in de begroting.
Ik heb ook nog een motie liggen over de 1% extra verhoging
van het salarisbudget. De wethouder heeft daarop geantwoord
dat er op dit moment minder ruimte in de begroting zou zit
ten. Er is wat onduidelijkheid over die cijfers, want wat de
wethouder aan cijfers aangehaald heeft betreft niet wat er in
1994 in de begroting staat, maar betreft de cijfers die in de
meerjarenraming zitten. Er zitten wat onduidelijkheden op dit
moment over fluctuaties in die post. Om die reden denk ik dat
het niet verstandig is om hier nu een uitspraak over te doen.
Ik denk dat wij hier nog eens heel kritisch naar moeten
kijken. Aangezien de wethouder al heeft toegezegd dat er een
begrotingswijziging komt die ook de posten salaris op de
begroting behelst, lijkt het mij goed om bij die begrotings
wijziging een stuk duidelijkheid te geven over hoe groot nu
die post is die wij jaarlijks toevoegen en dir in feite leidt
tot een taakstelling op uitvoerende taken. Wat mij betreft
stoppen wij daarmee op de kortst mogelijke termijn. Maar het
voorstel van het college moeten wij afwachten. Als de wethou
der in die richting een toezegging wil doen, dat wij daar
inzage in krijgen, dat wij het beslismoment kunnen stellen
door bijvoorbeeld een begrotingswijziging om de budgetten
voor de dienst taakstellend te hebben, dan zouden wij op dat
punt nog een bedrag kunnen inboeken voor 1994. Als wij daar
bij een stukje inzage krijgen in hoe de situatie nu werkelijk
in elkaar zit, kunnen wij dan alsnog besluiten die taakstel
ling op te leggen voor 1994.
282