Ook heeft mijn fractie grote waardering voor de totstandko
ming van het plan. De wijk heeft optimale inspraakmogelijkhe
den gehad en ook benut. Dat niet aan alle wensen tegemoet kon
worden gekomen, doet niet af aan het feit dat gepoogd is zo
veel mogelijk rekening te houden met wensen uit de wijk.
Mijn fractie realiseert zich ook dat de komst van het AOC een
verzwaring voor de wijk betekent. Met name de verkeersdruk
zal toenemen. De discussie spitst zich dan ook met name toe
op de verkeers-technische kant van het plan. In het plan
wordt uitgegaan van 350 parkeerplaatsen met een eventuele
uitbreiding later met nog eens 60 parkeerplaatsen. De PAL/GL-
fractie en de D66-fractie hebben in de commissievergadering
gepleit voor minder parkeerplaatsen, dit om het openbaar
vervoer te stimuleren. Wij zijn het hier niet mee eens en
willen vasthouden aan die 350 en eventueel later 60 extra
parkeerplaatsen. Ik vraag mij zelfs af of dit voldoende is.
Voorkomen moet worden dat de wijk last gaat krijgen van
geparkeerde auto's die daar niet horen. Er zal dan ook een
preventief beleid ten aanzien van het wildparkeren moeten
worden gevoerd. Ik wil dan ook evenals in de commissieverga
dering, de mogelijkheid van een vergunningstelsel voor de
Huizumerlaan en omgeving niet uitsluiten. Graag de mening van
het college hierover.
Een tweede knelpunt is de Borniastraat. Het college stelt dat
het niet logisch is via de Borniastraat naar het AOC te
rijden. Maar automobilisten hebben wel eens de neiging onlo
gische routes te kiezen. Nu al is de Borniastraat in de
spitsuren behoorlijk belast. In de onderliggende stukken zag
ik dat overwogen is een knik in de Borniastraat aan te leggen
om op die manier de Borniastraat als doorgaande weg onaan
trekkelijk te maken. Wordt dit ook uitgevoerd of is dit nog
steeds een idee?
Een derde knelpunt is het kruispunt Huizumerlaan/Jansonius-
straat. Hier zal grote aandacht aan moeten worden besteed.
Dit kruispunt moet, mede gelet op de schoolgaande jeugd van
de Aebingaschool, optimaal veilig worden ingericht.
Tot slot nog wat vragen over het plan zelf. Evenals ik in de
commissievergadering heb gedaan, wil mijn fractie vragen naar
de mogelijkheid enige dienstwoningen aan de achterkant van
het plan te situeren. Dit zou de sociale veiligheid kunnen
verhogen.
Tijdens de informatie-avond is gevraagd door de bewoners zo
weinig mogelijk hekwerk aan te brengen. Dit stelt wel andere
eisen aan de aankleding van met name de achterkant van het
complex. Wij willen deze suggestie graag ondersteunen. Het
plan is al te mooi om achter een hek weg te stoppen.
17
Ik wil nogmaals de suggestie van de heer Brouwer ondersteunen
om de walkant van de Potmarge door de onderwijsinstelling te
laten adopteren. Het plan loopt nu tot aan het fietspad en
het zou mooi zijn deze walkant in het totale plan in te
passen.
Voorzitter, ondanks de vele ingediende bezwaarschriften die
zich hoofdzakelijk toch op de verkeers-technische situatie
richten, heeft mijn fractie de indruk gekregen dat het plan
ook bij de wijkbewoners veel draagvlak heeft gekregen. En
terecht, het plan garandeert meer woongenot dan het bestaande
plan Huizum-Sixma. Er zijn zelfs twee dierenweides gepland
waar ook de jeugd veel plezier aan kan beleven. Menig stads
bestuur zou de handen met zo'n vestiging dichtknijpen, dat
doen wij dan ook. Dank u wel.
De heer Schreuder: Mijnheer de Voorzitter, zoals ik reeds in
de Commissie Stadsontwikkeling heb gezegd is de D66-fractie
van mening dat de procedure van inspraak in dit geval meer
dan van voldoende gehalte is geweest. Wat dat betreft een
compliment aan het college en de dienst, die hier toch veel
uren werk van hebben gemaakt. Dit bestemmingsplan betreft het
mogelijk maken van een belangrijke onderwijsinstelling,
namelijk de AHoF. De lokatie op zich vinden wij acceptabel.
Er zijn veel bezwaarschriften ingediend. Met de beantwoording
door het college kunnen wij instemmen, zij het dat wij één
bezwaarschrift anders beoordelen. Het betreft nummer 26,
ingediend door de Inspectie Ruimtelijke Ordening Noord. Het
gaat hierbij om de relatie lokatiebeleid-parkeerbeleid. Wij
zijn van mening dat - gezien de lokatie van de bebouwing -
optimaal gebruik van het openbaar vervoer zeer voor de hand
ligt. De politieke conclusie die wij in dit geval willen
trekken is dat circa 225 parkeerplaatsen bij eerste aanleg
voldoende kan worden geacht. Wij sluiten echter niet uit dat
op basis van gedane ervaring uitbreiding nodig is. Het gaat
hier om een politiek signaal, daarom vragen wij het college
dit effect nadrukkelijk ter kennis te brengen van de onder
wijsinstelling. Is het college hiertoe bereid?
Ten slotte vragen wij uw college alert te reageren als zich
onverhoopt knelpunten voordoen zoals overlast en met name de
verkeersveiligheid.
Mevrouw Van Ulzsn: Slechts twee punten. Wij zijn het vol
strekt eens zoals de heer Van Olffen het verwoord heeft.
De wethouder heeft gezegd dat er heel zorgvuldig gekeken zal
worden naar de overgangssituatie bij de Aebingaschool. Ik ga
18