Ook heeft mijn fractie grote waardering voor de totstandko ming van het plan. De wijk heeft optimale inspraakmogelijkhe den gehad en ook benut. Dat niet aan alle wensen tegemoet kon worden gekomen, doet niet af aan het feit dat gepoogd is zo veel mogelijk rekening te houden met wensen uit de wijk. Mijn fractie realiseert zich ook dat de komst van het AOC een verzwaring voor de wijk betekent. Met name de verkeersdruk zal toenemen. De discussie spitst zich dan ook met name toe op de verkeers-technische kant van het plan. In het plan wordt uitgegaan van 350 parkeerplaatsen met een eventuele uitbreiding later met nog eens 60 parkeerplaatsen. De PAL/GL- fractie en de D66-fractie hebben in de commissievergadering gepleit voor minder parkeerplaatsen, dit om het openbaar vervoer te stimuleren. Wij zijn het hier niet mee eens en willen vasthouden aan die 350 en eventueel later 60 extra parkeerplaatsen. Ik vraag mij zelfs af of dit voldoende is. Voorkomen moet worden dat de wijk last gaat krijgen van geparkeerde auto's die daar niet horen. Er zal dan ook een preventief beleid ten aanzien van het wildparkeren moeten worden gevoerd. Ik wil dan ook evenals in de commissieverga dering, de mogelijkheid van een vergunningstelsel voor de Huizumerlaan en omgeving niet uitsluiten. Graag de mening van het college hierover. Een tweede knelpunt is de Borniastraat. Het college stelt dat het niet logisch is via de Borniastraat naar het AOC te rijden. Maar automobilisten hebben wel eens de neiging onlo gische routes te kiezen. Nu al is de Borniastraat in de spitsuren behoorlijk belast. In de onderliggende stukken zag ik dat overwogen is een knik in de Borniastraat aan te leggen om op die manier de Borniastraat als doorgaande weg onaan trekkelijk te maken. Wordt dit ook uitgevoerd of is dit nog steeds een idee? Een derde knelpunt is het kruispunt Huizumerlaan/Jansonius- straat. Hier zal grote aandacht aan moeten worden besteed. Dit kruispunt moet, mede gelet op de schoolgaande jeugd van de Aebingaschool, optimaal veilig worden ingericht. Tot slot nog wat vragen over het plan zelf. Evenals ik in de commissievergadering heb gedaan, wil mijn fractie vragen naar de mogelijkheid enige dienstwoningen aan de achterkant van het plan te situeren. Dit zou de sociale veiligheid kunnen verhogen. Tijdens de informatie-avond is gevraagd door de bewoners zo weinig mogelijk hekwerk aan te brengen. Dit stelt wel andere eisen aan de aankleding van met name de achterkant van het complex. Wij willen deze suggestie graag ondersteunen. Het plan is al te mooi om achter een hek weg te stoppen. 17 Ik wil nogmaals de suggestie van de heer Brouwer ondersteunen om de walkant van de Potmarge door de onderwijsinstelling te laten adopteren. Het plan loopt nu tot aan het fietspad en het zou mooi zijn deze walkant in het totale plan in te passen. Voorzitter, ondanks de vele ingediende bezwaarschriften die zich hoofdzakelijk toch op de verkeers-technische situatie richten, heeft mijn fractie de indruk gekregen dat het plan ook bij de wijkbewoners veel draagvlak heeft gekregen. En terecht, het plan garandeert meer woongenot dan het bestaande plan Huizum-Sixma. Er zijn zelfs twee dierenweides gepland waar ook de jeugd veel plezier aan kan beleven. Menig stads bestuur zou de handen met zo'n vestiging dichtknijpen, dat doen wij dan ook. Dank u wel. De heer Schreuder: Mijnheer de Voorzitter, zoals ik reeds in de Commissie Stadsontwikkeling heb gezegd is de D66-fractie van mening dat de procedure van inspraak in dit geval meer dan van voldoende gehalte is geweest. Wat dat betreft een compliment aan het college en de dienst, die hier toch veel uren werk van hebben gemaakt. Dit bestemmingsplan betreft het mogelijk maken van een belangrijke onderwijsinstelling, namelijk de AHoF. De lokatie op zich vinden wij acceptabel. Er zijn veel bezwaarschriften ingediend. Met de beantwoording door het college kunnen wij instemmen, zij het dat wij één bezwaarschrift anders beoordelen. Het betreft nummer 26, ingediend door de Inspectie Ruimtelijke Ordening Noord. Het gaat hierbij om de relatie lokatiebeleid-parkeerbeleid. Wij zijn van mening dat - gezien de lokatie van de bebouwing - optimaal gebruik van het openbaar vervoer zeer voor de hand ligt. De politieke conclusie die wij in dit geval willen trekken is dat circa 225 parkeerplaatsen bij eerste aanleg voldoende kan worden geacht. Wij sluiten echter niet uit dat op basis van gedane ervaring uitbreiding nodig is. Het gaat hier om een politiek signaal, daarom vragen wij het college dit effect nadrukkelijk ter kennis te brengen van de onder wijsinstelling. Is het college hiertoe bereid? Ten slotte vragen wij uw college alert te reageren als zich onverhoopt knelpunten voordoen zoals overlast en met name de verkeersveiligheid. Mevrouw Van Ulzsn: Slechts twee punten. Wij zijn het vol strekt eens zoals de heer Van Olffen het verwoord heeft. De wethouder heeft gezegd dat er heel zorgvuldig gekeken zal worden naar de overgangssituatie bij de Aebingaschool. Ik ga 18

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 10