er van uit dat dat heel goed in de gaten gehouden wordt en dat er alles aan gedaan zal worden dat het geen onveilig kruispunt gaat worden. Ik wou er eveneens op wijzen dat wij niet alleen vasthouden aan die eventuele 60 extra parkeerplaatsen, maar dat wij ook van mening zijn dat het in de toekomst wel eens meer zouden moeten zijn. Voornamelijk ter voorkoming van overlast in de buurt De heer Heins: In de commissie zijn wij al uitgebreid op deze problematiek ingegaan en zoals ook de heer Van Olffen al aangegeven heeft, hadden wij net als de D66-fractie moeite met het aantal parkeerplekken. Ik sluit mij gemakshalve bij de woorden van de heer Schreuder aan. Wij zullen ook voor dit bestemmingsplan stemmen. De heer IJntema: Voorzitter, wij zijn het eens met het ge schrevene van de start tot aan de totstandkoming van dit be stemmingsplan. Een zorgvuldig en uitgebreide inspraak- en overlegprocedure is voorafgegaan. De wijkbewoners zijn ook vanaf het begin goed betrokken bij de zaak. De heer Van Olffen sprak al over een voorlichting c.q. een presentatie van het complex door middel van het bekijken van dia's, dat sprak ons zeer aan. De bezwaren zijn zeer zorgvuldig behandeld, daar zijn we het ook mee eens. Een signaal dient uit te gaan van de komst naar Leeuwarden van de onderwijsinstelling en van de noodzaak in gezamenlijk overleg de mogelijk negatieve gevolgen voor de wijk tot een minimum te beperken. Wij zijn ons echter bewust dat deze vreemde eend in de Huizumer bijt wat ünheimische gevoelens oproept bij een aantal omwonenden. Vooral de ver keersafwikkeling, meer zwerfvuil en dat soort ongewenste zaken moeten we zeer alert op zijn. Maar kijkend naar de grote lijnen in het geheel, overheersen toch de positieve elementen. Deze zijn voor de CDA-fractie van doorslaggevende aard geweest, zoals ook in de Commissie Stadsontwikkeling is vermeld. We houden ook vast aan het aantal parkeerplaatsen. Het kruispunt Jansoniusstraat vraagt de nodige aandacht. De walkant is ook genoemd. Wij vinden het adopteren ook een heel goede zaak. Wij denken dat Huizum met de nieuwe school goede buren krijgt. Dank u wel. De heer Timmermans (weth.Voorzitter, ik constateer met genoegen dat alle fracties hebben gesproken over een waarde 19 vol plan. De heer Van Olffen heeft zelfs over een prachtig plan gesproken. Ik denk dat dat terecht is voor de niet geringe opdracht die er lag om daar een goede invulling aan te geven. Ik denk dat we mogen constateren dat, in ieder geval op tekening, maar ik heb er vertrouwen in dat als dit gerealiseerd gaat worden dat ook in werkelijkheid zal blijken te zijn, het een buitengewoon fraai plan is, een toevoeging aan het voorzieningenniveau in deze gemeente. Ik constateer ook met genoegen dat waardering is uitgesproken over de procedures. Ik denk dat dat zeker naar de organisatie toe terecht is. Er is erg veel energie gestopt in het vanaf het allereerste begin betrekken van de mensen in Huizum- Bornia en Huizum-Dorp. Ik denk dat men er in overgrote mate in is geslaagd om het vertrouwen, want het is toch iets van omvang wat er in zo'n wijk dreigt te gebeuren, te kunnen krijgen dat daar iets goeds tot stand komt. Dat laat onverlet dat we het helaas niet op alle punten eens zijn geworden. Maar dat er gekwalificeerd gediscussieerd is en dat er begrip kan zijn voor andermans standpunt, denk ik, is het beeld dat nadrukkelijk naar voren is gekomen. Verschillende woordvoerders hebben gesproken over de verkeer druk, met name ook de druk van het parkeren. Wij hebben getracht op basis van nieuwe visies met betrekking tot het parkeren, lokatiebeleid, parkeernormen voor bepaalde vesti gingen, gerelateerd aan de nabijheid van het openbaar vervoer en dergelijke, op verschillende manieren zo zorgvuldig moge lijk de noodzakelijk geachte parkeerbehoefte te ramen. Waar het uiteindelijk ook om schattingen gaat en inschattingen van hoe de ontwikkeling van de automobiliteit op middellange termijn zal zijn, kom je uiteraard tot een cijfer waar je niet met zekerheid van kunt zeggen dat dat precies het ant woord zal zijn op de dan ontstane problematiek. We hebben geprobeerd de kerk wat in het midden te houden, in die zin dat je met recht een verhaal kunt houden dat er meer parkeer plaatsen moeten komen, maar je kunt ook met recht een verhaal houden - want waarheden kunnen soms op verschillende manieren aanwezig zijn - dat het minder moeten zijn. Wij hebben ge meend door 350, plus de mogelijkheid voor meer, de gulden middenweg - zoals ik al zei - aan te houden. Ik denk dat dat voorshands tegemoet komt aan het stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer en het langzame vervoer en dat het tegelijkertijd voorkomt dat de angst die in de wijk nadrukke lijk aanwezig is, parkeeroverlast ten gevolge van de vesti ging van de school daar, kan worden voorkomen. Het college denkt dan ook dat de keuze, zoals die is vastgelegd in het bestemmingsplan, de juiste is. Dat laat onverlet dat er ruim telijk gezien voldoende mogelijkheden zijn, als het absoluut noodzakelijk is om een groter aantal parkeerplaatsen aan te 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 11