er van uit dat dat heel goed in de gaten gehouden wordt en
dat er alles aan gedaan zal worden dat het geen onveilig
kruispunt gaat worden.
Ik wou er eveneens op wijzen dat wij niet alleen vasthouden
aan die eventuele 60 extra parkeerplaatsen, maar dat wij ook
van mening zijn dat het in de toekomst wel eens meer zouden
moeten zijn. Voornamelijk ter voorkoming van overlast in de
buurt
De heer Heins: In de commissie zijn wij al uitgebreid op deze
problematiek ingegaan en zoals ook de heer Van Olffen al
aangegeven heeft, hadden wij net als de D66-fractie moeite
met het aantal parkeerplekken. Ik sluit mij gemakshalve bij
de woorden van de heer Schreuder aan. Wij zullen ook voor dit
bestemmingsplan stemmen.
De heer IJntema: Voorzitter, wij zijn het eens met het ge
schrevene van de start tot aan de totstandkoming van dit be
stemmingsplan. Een zorgvuldig en uitgebreide inspraak- en
overlegprocedure is voorafgegaan. De wijkbewoners zijn ook
vanaf het begin goed betrokken bij de zaak. De heer Van
Olffen sprak al over een voorlichting c.q. een presentatie
van het complex door middel van het bekijken van dia's, dat
sprak ons zeer aan.
De bezwaren zijn zeer zorgvuldig behandeld, daar zijn we het
ook mee eens. Een signaal dient uit te gaan van de komst naar
Leeuwarden van de onderwijsinstelling en van de noodzaak in
gezamenlijk overleg de mogelijk negatieve gevolgen voor de
wijk tot een minimum te beperken. Wij zijn ons echter bewust
dat deze vreemde eend in de Huizumer bijt wat ünheimische
gevoelens oproept bij een aantal omwonenden. Vooral de ver
keersafwikkeling, meer zwerfvuil en dat soort ongewenste
zaken moeten we zeer alert op zijn. Maar kijkend naar de
grote lijnen in het geheel, overheersen toch de positieve
elementen. Deze zijn voor de CDA-fractie van doorslaggevende
aard geweest, zoals ook in de Commissie Stadsontwikkeling is
vermeld.
We houden ook vast aan het aantal parkeerplaatsen.
Het kruispunt Jansoniusstraat vraagt de nodige aandacht.
De walkant is ook genoemd. Wij vinden het adopteren ook een
heel goede zaak.
Wij denken dat Huizum met de nieuwe school goede buren
krijgt. Dank u wel.
De heer Timmermans (weth.Voorzitter, ik constateer met
genoegen dat alle fracties hebben gesproken over een waarde
19
vol plan. De heer Van Olffen heeft zelfs over een prachtig
plan gesproken. Ik denk dat dat terecht is voor de niet
geringe opdracht die er lag om daar een goede invulling aan
te geven. Ik denk dat we mogen constateren dat, in ieder
geval op tekening, maar ik heb er vertrouwen in dat als dit
gerealiseerd gaat worden dat ook in werkelijkheid zal blijken
te zijn, het een buitengewoon fraai plan is, een toevoeging
aan het voorzieningenniveau in deze gemeente.
Ik constateer ook met genoegen dat waardering is uitgesproken
over de procedures. Ik denk dat dat zeker naar de organisatie
toe terecht is. Er is erg veel energie gestopt in het vanaf
het allereerste begin betrekken van de mensen in Huizum-
Bornia en Huizum-Dorp. Ik denk dat men er in overgrote mate
in is geslaagd om het vertrouwen, want het is toch iets van
omvang wat er in zo'n wijk dreigt te gebeuren, te kunnen
krijgen dat daar iets goeds tot stand komt. Dat laat onverlet
dat we het helaas niet op alle punten eens zijn geworden.
Maar dat er gekwalificeerd gediscussieerd is en dat er begrip
kan zijn voor andermans standpunt, denk ik, is het beeld dat
nadrukkelijk naar voren is gekomen.
Verschillende woordvoerders hebben gesproken over de verkeer
druk, met name ook de druk van het parkeren. Wij hebben
getracht op basis van nieuwe visies met betrekking tot het
parkeren, lokatiebeleid, parkeernormen voor bepaalde vesti
gingen, gerelateerd aan de nabijheid van het openbaar vervoer
en dergelijke, op verschillende manieren zo zorgvuldig moge
lijk de noodzakelijk geachte parkeerbehoefte te ramen. Waar
het uiteindelijk ook om schattingen gaat en inschattingen van
hoe de ontwikkeling van de automobiliteit op middellange
termijn zal zijn, kom je uiteraard tot een cijfer waar je
niet met zekerheid van kunt zeggen dat dat precies het ant
woord zal zijn op de dan ontstane problematiek. We hebben
geprobeerd de kerk wat in het midden te houden, in die zin
dat je met recht een verhaal kunt houden dat er meer parkeer
plaatsen moeten komen, maar je kunt ook met recht een verhaal
houden - want waarheden kunnen soms op verschillende manieren
aanwezig zijn - dat het minder moeten zijn. Wij hebben ge
meend door 350, plus de mogelijkheid voor meer, de gulden
middenweg - zoals ik al zei - aan te houden. Ik denk dat dat
voorshands tegemoet komt aan het stimuleren van het gebruik
van het openbaar vervoer en het langzame vervoer en dat het
tegelijkertijd voorkomt dat de angst die in de wijk nadrukke
lijk aanwezig is, parkeeroverlast ten gevolge van de vesti
ging van de school daar, kan worden voorkomen. Het college
denkt dan ook dat de keuze, zoals die is vastgelegd in het
bestemmingsplan, de juiste is. Dat laat onverlet dat er ruim
telijk gezien voldoende mogelijkheden zijn, als het absoluut
noodzakelijk is om een groter aantal parkeerplaatsen aan te
20