leggen, daaraan tegemoet te komen. Wanneer er toch problemen gaan ontstaan - de heer Van Olffen heeft daarop gewezen - behoeft op voorhand vergunningparkeren niet te worden uitge sloten. Dit is overigens niet iets dat je zondermeer met grote vreugde moet gaan zien te bereiken. Dit is iets wat je pas op het allerlaatste moment gaat doen. Want dat heeft voor de bewoners van de wijk een aantal negatieve kanten. De Borniastraat is inderdaad nu al zwaar belast of redelijk zwaar belast, met name in de spitsuren. Het is niet zo dat automobilisten zich daar ten onrechte zouden bevinden, immers de Borniastraat vormt nog steeds een van de hoofdontslui- tingsroutes in ons verkeerscirculatiesysteem. De weg voldoet aan de eisen die wij er met elkaar in het verleden aan hebben gesteld. In het kader van het Verkeers-Milieu-Plan, dat binnenkort ter discussie zal komen, hebben verschillende varianten en berekeningswijzen tot de conclusie geleid dat het wellicht verstandig is uit oogpunt van enerzijds bereik baarheid, mobiliteitsoverwegingen en anderzijds milieuoverwe gingen, te kijken of het toch niet verstandig is de Bornia straat als hoofdontsluitingsweg in het verkeerssituatieplan te laten vervallen en in feite alleen nog een wijkontslui- tingsweg te doen zijn. Dat zou betekenen dat je een andere inrichting van de Borniastraat zou moeten zien te bereiken. In dat kader lijkt het mij in ieder geval niet verstandig om tussentijdse ideeën van kleine remmers aan te brengen, dat zou weieens verloren geld kunnen zijn. De discussie over de Borniastraat en de functie van de straat komt binnenkort in volle breedte aan de orde. Daarnaast is er aandacht gevraagd voor de kruising van de Huizumerlaan en de JansoniusstraatAls er geen rotonde in de Oostergoweg mogelijk is, dan is dit toch ontegenzeggelijk het punt waar het verkeer in de grootste mate zal toenemen. Dat is een punt waar we veel aandacht aan willen besteden. Het gaat niet eens om de grote aantallen, maar met name de ver- keersveiligheidsaspecten, er is een school direct naast. Wij moeten er zorg voor dragen dat de kinderen daar geen risico's lopen. Dat betekent niet zozeer dat het aantal auto's moet verminderen, maar de snelheid moet eruit. Ook dat is bepalend voor de risico's die aan de orde zijn. We hebben geprobeerd in een schets daar al vorm aan te geven. Het zal duidelijk zijn dat het college er veel aan gelegen is dat er geen risico's op dat kruispunt zullen worden gelopen. Dit betekent dat wij bij de nadere uitwerking daar veel aandacht aan zullen besteden. De heer Van Olffen heeft nog een aantal suggesties gedaan. De dienstwoningen zijn voor zover mij bekend reeds mogelijk 21 in het bestemmingsplan. Ik heb ook in de commissie aangegeven dat de invulling daarvan primair wordt bepaald door degene die zich daar gaat huisvesten. Wij zullen de suggestie zeker doorgeven, want op zichzelf is het hebben van dienstwoningen op lokaties een stukje sociale veiligheid, toezicht en derge lijke. Dat is iets dat altijd onderschreven kan worden. Daarnaast zijn er nog een aantal andere suggesties gedaan om in de richting van het schoolbestuur neer te leggen en te kijken of daar invulling aan kan worden gegeven. Ik heb in de commissie al aangegeven dat het college daar zeker toe bereid is. De ander fractievoorzitters hebben in feite ook voornamelijk gewezen op de verkeersaspecten. Ik dacht dat ik daar voldoen de op ben ingegaan. De heer Schreuder: Mijnheer de Voorzitter, het is duidelijk, het college houdt vast aan 350 parkeerplaatsen. Wij vinden dat op dit moment te veel. Wij zullen dan ook verzoeken tegen punt 2a van het besluit te zijn of in ieder geval moet ver meld worden dat wij het bezwaarschrift nummer 26 als gegrond willen verklaren. De heer Heins: Gezien onze opstelling sluiten wij ons daarbij aan en wensen dus ook die aantekening. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de D66-fractie en de PAL/GL-fractie geacht willen worden bezwaar nummer 26 gegrond te verklaren. Punt 22 (bijlage nr. 277). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 23 (bijlage nr. 258). De Voorzitter: Aan de orde is Herbestemming voormalig Stad- 22

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 12