leggen, daaraan tegemoet te komen. Wanneer er toch problemen
gaan ontstaan - de heer Van Olffen heeft daarop gewezen -
behoeft op voorhand vergunningparkeren niet te worden uitge
sloten. Dit is overigens niet iets dat je zondermeer met
grote vreugde moet gaan zien te bereiken. Dit is iets wat je
pas op het allerlaatste moment gaat doen. Want dat heeft voor
de bewoners van de wijk een aantal negatieve kanten.
De Borniastraat is inderdaad nu al zwaar belast of redelijk
zwaar belast, met name in de spitsuren. Het is niet zo dat
automobilisten zich daar ten onrechte zouden bevinden, immers
de Borniastraat vormt nog steeds een van de hoofdontslui-
tingsroutes in ons verkeerscirculatiesysteem. De weg voldoet
aan de eisen die wij er met elkaar in het verleden aan hebben
gesteld. In het kader van het Verkeers-Milieu-Plan, dat
binnenkort ter discussie zal komen, hebben verschillende
varianten en berekeningswijzen tot de conclusie geleid dat
het wellicht verstandig is uit oogpunt van enerzijds bereik
baarheid, mobiliteitsoverwegingen en anderzijds milieuoverwe
gingen, te kijken of het toch niet verstandig is de Bornia
straat als hoofdontsluitingsweg in het verkeerssituatieplan
te laten vervallen en in feite alleen nog een wijkontslui-
tingsweg te doen zijn. Dat zou betekenen dat je een andere
inrichting van de Borniastraat zou moeten zien te bereiken.
In dat kader lijkt het mij in ieder geval niet verstandig om
tussentijdse ideeën van kleine remmers aan te brengen, dat
zou weieens verloren geld kunnen zijn. De discussie over de
Borniastraat en de functie van de straat komt binnenkort in
volle breedte aan de orde.
Daarnaast is er aandacht gevraagd voor de kruising van de
Huizumerlaan en de JansoniusstraatAls er geen rotonde in de
Oostergoweg mogelijk is, dan is dit toch ontegenzeggelijk het
punt waar het verkeer in de grootste mate zal toenemen. Dat
is een punt waar we veel aandacht aan willen besteden. Het
gaat niet eens om de grote aantallen, maar met name de ver-
keersveiligheidsaspecten, er is een school direct naast. Wij
moeten er zorg voor dragen dat de kinderen daar geen risico's
lopen. Dat betekent niet zozeer dat het aantal auto's moet
verminderen, maar de snelheid moet eruit. Ook dat is bepalend
voor de risico's die aan de orde zijn. We hebben geprobeerd
in een schets daar al vorm aan te geven. Het zal duidelijk
zijn dat het college er veel aan gelegen is dat er geen
risico's op dat kruispunt zullen worden gelopen. Dit betekent
dat wij bij de nadere uitwerking daar veel aandacht aan
zullen besteden.
De heer Van Olffen heeft nog een aantal suggesties gedaan.
De dienstwoningen zijn voor zover mij bekend reeds mogelijk
21
in het bestemmingsplan. Ik heb ook in de commissie aangegeven
dat de invulling daarvan primair wordt bepaald door degene
die zich daar gaat huisvesten. Wij zullen de suggestie zeker
doorgeven, want op zichzelf is het hebben van dienstwoningen
op lokaties een stukje sociale veiligheid, toezicht en derge
lijke. Dat is iets dat altijd onderschreven kan worden.
Daarnaast zijn er nog een aantal andere suggesties gedaan om
in de richting van het schoolbestuur neer te leggen en te
kijken of daar invulling aan kan worden gegeven. Ik heb in de
commissie al aangegeven dat het college daar zeker toe bereid
is.
De ander fractievoorzitters hebben in feite ook voornamelijk
gewezen op de verkeersaspecten. Ik dacht dat ik daar voldoen
de op ben ingegaan.
De heer Schreuder: Mijnheer de Voorzitter, het is duidelijk,
het college houdt vast aan 350 parkeerplaatsen. Wij vinden
dat op dit moment te veel. Wij zullen dan ook verzoeken tegen
punt 2a van het besluit te zijn of in ieder geval moet ver
meld worden dat wij het bezwaarschrift nummer 26 als gegrond
willen verklaren.
De heer Heins: Gezien onze opstelling sluiten wij ons daarbij
aan en wensen dus ook die aantekening.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met de aantekening dat de D66-fractie
en de PAL/GL-fractie geacht willen worden bezwaar nummer 26
gegrond te verklaren.
Punt 22 (bijlage nr. 277).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Punt 23 (bijlage nr. 258).
De Voorzitter: Aan de orde is Herbestemming voormalig Stad-
22