half keer meer woningen in de regeling vallen en dat is een goede zaak. De bekende communicerende vaten. Uitgaande van een vast budget betekent een lagere subsidie per woning dat er meer woningen opgeknapt kunnen worden. Dat is iets waar we ons politiek hard voor willen maken. Echter de hamvraag is dan wel, hoe laag kunnen we gaan dat het nog net de moeite waard is voor de bewoners om mee te doen? En daar ligt het pro bleem. De inschattingen van de deskundigen lopen daarover uiteen. Zo komt het college met een voorstel wat weer lager is dan bijvoorbeeld wat de SVK zou willen. Logisch zou je zeggen want de gemeente heeft belang bij zoveel mogelijk woningen en de SVK wil een tevreden klant en niet alle tijd moeten steken in het verdedigen van het gemeentelijk beleid. De raad moet vanavond deze knoop gaan doorhakken. Kiest zij voor het voorstel van het college, dan betekent dit voor de eigenaren toch wel wat onzekerheden voor de toekomst, die vooral voor de mensen met de kleine beurzen bepalend zijn of men wel of niet deelneemt. Zoals het blijven voortbestaan van de woonlastentoeslag, deze maakt onderdeel uit van de Bij standswet en is genormeerd via de individuele huursubsidie. Nu staan beide regelingen ter discussie en niemand kan garan deren dat ze er over 10 of 15 jaar nog zijn of net zo werken als nu. Dan heb je de te betalen rente, die hoger is dan het subsi diebedrag en bij lange na niet opweegt tegen de waardever meerdering. Zo staat - is mij pas geleden ter ore gekomen - een pas gerenoveerde woning in de Rembrandtstraat, die als één van de eersten is opgeknapt, voor ongeveer f 90.000,te boek. Terwijl de marktwaarde op niet veel meer dan f 60.000,wordt getaxeerd. Dus van een relevante waarde vermeerdering is nog nauwelijks iets te merken. Al met al loopt de gemeente een zeer groot risico dat de mensen uit zullen wijken naar het grijze circuit of geheel afzien van de noodzakelijke verbetering. Dat staat weer haaks op de gemeentelijke zorg voor duurzame kwaliteit. Bovendien komt de gemeente zeer ongeloofwaardig over als ze - net als bijvoorbeeld Rotterdam - na een jaar moet toegeven dat haar systeem niet werkt en dat ze alsnog haar bedragen zal moeten verhogen. Want het kan toch niet de bedoeling zijn dat we het geld dat voor de particuliere woningverbetering bedoeld is voor andere doeleinden gaan gebruiken, als de mensen het niet meer zien zitten. Of is het college dan van plan om ze alle maal aan te schrijven? De signalen uit de buurten over de voorgestelde regeling zijn zeer negatief. Ook de SVK schat in dat de voorgestelde subsi diepercentages te laag zijn. Wij zijn met de SVK van mening volgend jaar een percentage vast te stellen dat lager is dan het huidige, maar hoger dan het door de gemeente voorgestel 29 de. Evenals in steden als Deventer, Rotterdam en Haarlem zou een bijdrage van 30% vooraf en 70% na 15 jaar beter verkoop baar zijn. Het aantal te verbeteren woningen zou dan uitkomen op 57 per jaar. Nog altijd 10 meer dan nu. Het risico dat je volgend jaar je aantal helemaal niet haalt, is bij de verde ling van 6% nu en 94% na 15 jaar onzes inziens veel te groot. Niemand zal volgend jaar vreemd op z'n neus zien, dat als de 57 woningen redelijk gemakkelijk worden gehaald, het percen tage wellicht verder naar beneden gaat. Dit voorstel kost de gemeente geen extra geld. Dit voorstel van ons bespaart de gemeente en de SVK veel praterij en uitleggen in buurten en wijken, het risico van mislukken is minder en het stimuleert bovendien de mensen om volgend jaar in ieder geval mee te doen. De motie luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 december 1993, behandelend: de wijziging van de Subsidieverordening stads- en dorps vernieuwing, overweegt dat de subsidieregeling voor complexgewijze par ticuliere woningverbetering in actiegebieden aanpassing behoeft en het subsidie per verbeterde woning verlaagd kan worden; - dat de netto maandlasten voor de eigenaar-bewoner niet zodanig mogen stijgen dat de gemeente het risico loopt dat de bereidheid om mee te doen in zijn geheel afneemt; besluit: 1. de bijdrage vooraf, zoals beschreven in Artikel 2.17 sub 3, te stellen op 30% en de bijdrage ineens, zoals beschreven in Artikel 2.18 en 2.19 op 59%; 2. in 1995 opnieuw te bezien in hoeverre de subsi diepercentages verder naar beneden kunnen worden bijgesteld; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagin gen De heer Schreudsr: Mijnheer de Voorzitter, zoals uit het betoog van de heer Heins kan worden opgemaakt, is het een vrij technisch verhaal maar wel met enige financiële gevolgen voor de betrokken eigenaren die aan woningverbetering willen doen. Omdat in de commissie hier ook al uitgebreid over is 30

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 16