Toch is er één punt, ik heb dat in de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken ook al naar voren gebracht, dat hiermee op gespannen voet staat. Doordat de financiering moeilijk rond te krijgen is en wij het aantal gesubsidieerde kinderopvang plaatsen moeten terugbrengen, wij nemen aan dat dat bedrijfs- opvangplaatsen gaan worden, is daar meer ruimte omdat er via CAO-overleg meer financiële middelen beschikbaar zullen komen, het gaat om 30 plaatsen. Dat neemt niet weg dat het aantal gesubsidieerde plaatsen voor kinderopvang zal afnemen, terwijl er al een grote wachtlijst is. Als wij dan kijken naar de doelgroep waarvoor de gesubsidieerde kinderopvang plaatsen nog beschikbaar zal zijn, dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat daar een zekere prioriteit wordt gege ven aan bepaalde groepen van ouders. Ik denk ook terecht. Als je weinig plaatsen hebt, dan zal je daar heel bewust naar moeten kijken. Nu is het tegelijkertijd zo - het was de PAL/GL-fractie bij de algemene beschouwingen die dat naar voren bracht - dat wij in Leeuwarden te maken hebben met ongeveer 8000 tweeverdieners, om zo maar te zeggen, en tege lijkertijd zo'n 6000 uitkeringsgerechtigden. De PAL/GL-frac- tie heeft terecht de vraag gesteld of die tweedeling in de maatschappij, gezinnen waar inkomens zijn zelfs vaak dubbele inkomens zijn en gezinnen waar geen inkomen is, of die niet te groot wordt. Ik denk als wij kijken naar de kinderopvang, wij daar heel kritisch naar moeten kijken, zeker waar nu het aantal gesubsidieerde opvangplaatsen terugloopt. Helaas neemt op dit moment ook het aantal eenoudergezinnen toe. Dat is ook een reden om daar eens heel goed naar te kijken. De wethouder heeft in de commissie een toezegging gedaan dat hij met de Stichting Kinderopvang Leeuwarden nog eens zou gaan kijken hoe de opvangplaatsen voor kinderen uit eenouder gezinnen ruimte gegeven kan worden. Ik ben benieuwd wat er uit dat overleg gekomen is en of dat overleg al heeft plaats gevonden. Maar ik ben wel ongelukkig met de drie criteria die nu genoemd staan, terwijl de eenoudergezinnen niet genoemd worden. Met name het laatste punt, kinderen van ouders waar van de werkgever geen opvangregeling heeft, dan wel waarvan de ouders geen gebruik kunnen maken, dat vind ik zo'n open deur worden, dat de werkgever kan zeggen probeer het maar via de gemeente te regelen. Ik vind dat een moeilijke formulering en ik zou dan veel liever prioriteit willen gaan geven aan de kinderen van eenoudergezinnen. Om die reden heb ik een motie voorbereid, dat is ontstaan mede doordat de notulen van de commissievergadering nog niet rond waren en dus ook de toe zegging van de wethouder nog niet geheel schriftelijk vast lag. De motie luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 december 1993; 61 behandelende de Rapportage Kinderopvangplan 1993; overwegende: dat in het plan geen voorrang wordt gegeven aan kinderopvang voor kinderen uit eenoudergezinnen voor gesubsidieerde kinderopvangplaatsen; dat gestreefd moet worden naar het realiseren van ten minste één arbeidsinkomen per gezin; dat gezinnen van tweeverdieners gemakkelijker in staat geacht moeten worden zelf de kinderopvang te betalen; - dat er een wachtlijst bestaat voor gesubsidieerde kinderopvangplaatsen besluit: het college op te dragen met de Stichting Kinderopvang Leeuwarden te overleggen de voorrang voor kinderen uit eenoudergezinnen te realiseren." De motie is door mijzelf ondertekend. Mevrouw Dikken: Voorzitter, het onderwerp kinderopvang is zo langzamerhand een oude bekende. Gelukkig een onderwerp waar meestal een heleboel positiefs over te zeggen valt, zo ook nu weer. Deze keer hebben wij het met name over de uitbreiding die dit jaar zijn beslag krijgt. Kinderopvang is uitgegroeid tot een volwassen werksoort. De werksoort die zorgt voor veel werkgelegenheid en die er voor zorgt dat wanneer er omstan digheden zijn waardoor je zelf niet voor je kinderen kunt zorgen er professionele verantwoorde opvang is. Als wij kijken naar de enorme uitbreiding die dit jaar bij de kinder opvang plaats vindt, dan wil ik nogmaals zeggen dat de PvdA- fractie grote waardering heeft voor alle partijen die ervoor gezorgd hebben dat de plaatsen die gepland waren ook daadwer kelijk gehaald zijn. De Dienst Samenlevingszaken heeft samen met de SKL een enorme klus geklaard en - dat mag ook wel eens gezegd worden - zonder overschrijdingen, alles binnen de budgetten die daarvoor beschikbaar zijn. Uit de rapportage wil ik het volgende nog naar voren halen, de heer Greving heeft daar in wezen ook al een aantal dingen over gezegd. Wij zijn nogal uitgebreid ingegaan op het voorrangsbeleid op de wachtlijsten. In de eerste plaats willen wij dat er een scheiding wordt aangebracht tussen wachtlijsten voor gesubsi dieerde plaatsen en voor bedrijfsopvangplaatsen. Het moet niet zo zijn dat er mensen op twee wachtlijsten staan. Als een bedrijf kindplaatsen heeft gekocht moet de ouder die daar werkt daar gebruik van maken, dat is ons uitgangspunt. Wat ons betreft blijft kinderopvang een algemeen toegankelijke 62

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 32