Olren: Nee hoor, dan is uw herinnering niet helemaal goed,
maar u wordt ook een dagje ouder.) Dat zal het wezen.
Met betrekking tot de mogelijke verontreiniging als er ge
bouwd wordt, daar hebben ze procedures voor, schone grond
verklaringen en dergelijke. Mocht het zo zijn dat de grond
vervuild is, dan krijgen wij de normale procedure van wie
daarvoor aansprakelijk zal worden gesteld.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 20 (bijlage nr. 243).
De Voorzitter: Aan de orde is Aanvullend krediet bouwrijp
maken voor de eerste fase van het bestemmingsplan Wirdum-
Negentig.
De heer Schreuder: Mijnheer de Voorzitter, normaal gesproken
gaat de D66-fractie ervan uit dat een krediet voor het bouw
rijp maken van een gebied geen problemen oplevert. Nu gaat
het om een aanvullend krediet. Wij kunnen dan ook niet anders
dan concluderen dat hier sprake is van een onverwachte tegen
valler. Anders gezegd, het lijkt erop dat er zand door de
vingers van het college is geglipt. Wij zijn verontrust dat
kennelijk een op zich vrij eenvoudige kostenberekening te
laag is ingeschat, met name de extra kosten ten aanzien van
de zandlevering c.q. -verwerking moet toch een oorzaak heb
ben. Wij vragen het college het volgende:
a. Wat is hier mis gegaan?
b. Betreut het college deze misser?
c. Wat gaat het college doen om dit in de toekomst te voor
komen?
d. Wat zijn de gevolgen voor de grondexploitatie van dit
gebied nu er een aanmerkelijk zwaardere last op dit
gebied gaat rusten?
De heer Tiawerzumz (weth.Voorzitter, het is inderdaad een
tegenvaller, voor zover het de zandleverantie betreft. Ik heb
in de commissie ook uitvoerig toegelicht dat het gebruikelijk
is dat dat bij een later aanvullend krediet wordt gevraagd
15
van de gemeente. In dit geval, waar we toch een correctie
moesten aanvragen, hebben wij dit nu gelijk mee genomen.
Voor wat betreft het zand wat door de vingers is geglipt, dat
is toch vrij veel hoor, maar voor zover het overdrachtelijk
is bedoeld, is er gemeten naar de hoogte van de grond - dat
heb ik ook al eerder verteld - vervolgens is berekend hoeveel
kubieke meter zand er op moest komen. Nadat dat had plaatsge
vonden moest geconstateerd worden dat de grondslag van de
bovengrond zodanig slecht was dat de zaak verder is ingeklon
ken dan wij in eerste instantie hadden berekend. Daarvoor was
het nodig dat er extra grond moest worden opgebracht. Wij
betreuren dat uiteraard ten zeerste. Dat is gewoon een tegen
valler, namelijk dat we meer zand moesten aanbrengen dan wij
gehoopt en gedacht hadden.
Je kunt dat voorkomen door van te voren uitgebreid onderzoek
te gaan doen, ook naar de sterkte van de bovenlaag. De prak
tijk is dat dat zelden voorkomt en dan moet je je afvragen
wat het beste is. Dit leidt domweg tot een zwaardere kosten
post op de exploitatie van de grond. Wij zullen dat moeten
meenemen. Wij zullen dat proberen te compenseren door de
grond sneller te verkopen of voor een hogere prijs.
Voor zover dat tenslotte zal leiden tot een tekort op het
exploitatiegebied, waar we het hier over hebben, dient daar
voor de voorziening getroffen in het Egalisatiefonds te
worden aangewend.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 21 (bijlage nr. 267).
De Voorzitter: Aan de orde is Vaststelling van het bestem
mingsplan Onderwijslokatie Potmarge.
De heer Van Olffen: Op 18 november j.l. zijn wij getuige
geweest van een enthousiaste presentatie van het bestemmings
plan Onderwijslokatie Potmarge. Dit enthousiasme wordt door
ons gedeeld. Mijn fractie vindt het een prachtig plan. Een
voorbeeld van integratie van wonen, werken en recreatie. Een
plan dat aan het Potmarge-gebied een uitstekende invulling
geeft. Vergeleken met de vorige bestemmingsplannen ook een
enorme verbetering voor Huizum en de stad.
16