Olren: Nee hoor, dan is uw herinnering niet helemaal goed, maar u wordt ook een dagje ouder.) Dat zal het wezen. Met betrekking tot de mogelijke verontreiniging als er ge bouwd wordt, daar hebben ze procedures voor, schone grond verklaringen en dergelijke. Mocht het zo zijn dat de grond vervuild is, dan krijgen wij de normale procedure van wie daarvoor aansprakelijk zal worden gesteld. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 20 (bijlage nr. 243). De Voorzitter: Aan de orde is Aanvullend krediet bouwrijp maken voor de eerste fase van het bestemmingsplan Wirdum- Negentig. De heer Schreuder: Mijnheer de Voorzitter, normaal gesproken gaat de D66-fractie ervan uit dat een krediet voor het bouw rijp maken van een gebied geen problemen oplevert. Nu gaat het om een aanvullend krediet. Wij kunnen dan ook niet anders dan concluderen dat hier sprake is van een onverwachte tegen valler. Anders gezegd, het lijkt erop dat er zand door de vingers van het college is geglipt. Wij zijn verontrust dat kennelijk een op zich vrij eenvoudige kostenberekening te laag is ingeschat, met name de extra kosten ten aanzien van de zandlevering c.q. -verwerking moet toch een oorzaak heb ben. Wij vragen het college het volgende: a. Wat is hier mis gegaan? b. Betreut het college deze misser? c. Wat gaat het college doen om dit in de toekomst te voor komen? d. Wat zijn de gevolgen voor de grondexploitatie van dit gebied nu er een aanmerkelijk zwaardere last op dit gebied gaat rusten? De heer Tiawerzumz (weth.Voorzitter, het is inderdaad een tegenvaller, voor zover het de zandleverantie betreft. Ik heb in de commissie ook uitvoerig toegelicht dat het gebruikelijk is dat dat bij een later aanvullend krediet wordt gevraagd 15 van de gemeente. In dit geval, waar we toch een correctie moesten aanvragen, hebben wij dit nu gelijk mee genomen. Voor wat betreft het zand wat door de vingers is geglipt, dat is toch vrij veel hoor, maar voor zover het overdrachtelijk is bedoeld, is er gemeten naar de hoogte van de grond - dat heb ik ook al eerder verteld - vervolgens is berekend hoeveel kubieke meter zand er op moest komen. Nadat dat had plaatsge vonden moest geconstateerd worden dat de grondslag van de bovengrond zodanig slecht was dat de zaak verder is ingeklon ken dan wij in eerste instantie hadden berekend. Daarvoor was het nodig dat er extra grond moest worden opgebracht. Wij betreuren dat uiteraard ten zeerste. Dat is gewoon een tegen valler, namelijk dat we meer zand moesten aanbrengen dan wij gehoopt en gedacht hadden. Je kunt dat voorkomen door van te voren uitgebreid onderzoek te gaan doen, ook naar de sterkte van de bovenlaag. De prak tijk is dat dat zelden voorkomt en dan moet je je afvragen wat het beste is. Dit leidt domweg tot een zwaardere kosten post op de exploitatie van de grond. Wij zullen dat moeten meenemen. Wij zullen dat proberen te compenseren door de grond sneller te verkopen of voor een hogere prijs. Voor zover dat tenslotte zal leiden tot een tekort op het exploitatiegebied, waar we het hier over hebben, dient daar voor de voorziening getroffen in het Egalisatiefonds te worden aangewend. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 21 (bijlage nr. 267). De Voorzitter: Aan de orde is Vaststelling van het bestem mingsplan Onderwijslokatie Potmarge. De heer Van Olffen: Op 18 november j.l. zijn wij getuige geweest van een enthousiaste presentatie van het bestemmings plan Onderwijslokatie Potmarge. Dit enthousiasme wordt door ons gedeeld. Mijn fractie vindt het een prachtig plan. Een voorbeeld van integratie van wonen, werken en recreatie. Een plan dat aan het Potmarge-gebied een uitstekende invulling geeft. Vergeleken met de vorige bestemmingsplannen ook een enorme verbetering voor Huizum en de stad. 16

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 9