Meningsvormende vergaderingen worden namelijk in de bestaande praktijk vooral gevoerd bij de start van beleidsontwikkeling. Maar voor het bevorderen van het sturen op hoofdlijnen en het tegengaan van het legitimeren van wat uit het ambtelijke apparaat komt, zijn volgens ons nog andere mogelijkheden en die zijn ook al eens eerder ter sprake gebracht in verschil lende commissies. Commissieleden kunnen namelijk ook in een tussentijds stadium van beleidsontwikkeling betrokken worden wanneer in stukken, die in de commissie behandeld worden, keuzes worden voorgelegd, alternatieven met voors en tegens in discussie worden gegeven. In de huidige praktijk worden in de meeste gevallen compleet uitgewerkte notities aangereikt waarin alternatieven niet meer zichtbaar zijn, maar waarin alleen de ingenomen positie wordt onderbouwd. Commissiestuk ken waarin keuzes aan raadsleden worden voorgelegd zijn een bruikbaar middel om het pleidooi voor meer meningsvormende vergaderingen inhoud te geven. Ik zou hierop graag een reactie willen van het college. Dan wordt er een voorstel gedaan om niet raadsleden het recht te geven om te vervangen, met alle rechten en plichten, van een niet aanwezig raadslid tijdens commissievergaderingen. Als voorwaarde wordt dan gesteld dat de vervangers van tevo ren bekend zijn. Wij gaan akkoord met dat voorstel, wij nemen daarbij wel aan dat overige voorwaarden die ook aan "normale" raadsleden worden gesteld, ook gesteld worden aan die vervan gers. Dan denk ik in ieder geval aan het woonachtig zijn in Leeuwarden en het punt van de belangenverstrengeling, dat mag zich ook niet voordoen bij de mensen die als vervanger optre den. Op het moment dat geregistreerd wordt wie de vervangers zijn, zouden dat soort zaken ook gecontroleerd moeten worden. Daar zou een moment voor ingebouwd moeten worden. Dan nog twee punten die niet in de raadsbrief aan de orde komen. Het eerste betreft de verslaglegging. Ik wil beginnen met te erkennen dat wij destijds ingestemd hebben met het voorstel om te bezuinigen op de verslaglegging. Alleen als wij kijken naar datgene wat ons nu wordt voorgelegd aan verslaggeving van commissievergaderingen, dan moeten wij concluderen dat dat het begrip "verslag" niet meer verdient. Er wordt in sommige gevallen zelfs aan het begin van de vergadering al een besluitenlijst voorgelegd. Dat gaat ons eigenlijk wat te ver. Mijn voorstel is om bij de start van de nieuwe raadspe riode overleg te houden tussen voorzitters en secretarissen van de commissies om eens te bekijken of het met behoud van die taakstelling toch niet mogelijk is om een miniverslag van commissievergaderingen te maken. Dan denk ik met name aan de standpunten die er in moeten worden aangegeven, de belang 16 rijkste argumenten voor die standpunten, desnoods in tele gramstijl, en de voorbehouden die gemaakt zijn. Het kan wat ons betreft heel beperkt blijven. Dan kom ik op mijn laatste punt, dat heeft te maken met de raadsvergadering. Er wordt door iedereen nogal geklaagd over het gebrek aan levendigheid tijdens raadsvergaderingen, met name het gebrek aan debat. Ik zou het voorstel willen doen, wij kunnen daartoe het initiatief nemen, om met raadsleden aan het begin van de nieuwe raadsperiode ons te buigen over voorstellen waarmee die levendigheid terug zou kunnen keren in de raad en waarmee dus ook het debat wat meer terug zou kunnen keren. Het lezen van kranten, het voorbereiden van commissievergaderingen en het verrichten van correctiewerk tijdens de raadsvergaderingen moet tegen worden gegaan om de levendigheid terug te laten keren. De heer De Jong: Voorzitter, wij betreuren het op zich dat het verhaal zoals dat vanavond voorligt nog niet helemaal af is, want er doorheen loopt namelijk de LIS-operatie (Leeuwar den in Stelling), die nog wel eens vergaande consequenties kan hebben. Ik ga in op een aantal punten uit de raadsbrief zoals die vanavond voorligt. Eerst over het schriftelijk raadplegen van de commissie. Wij gaan daarmee akkoord, dat gebeurt nu ook, alleen wil ik daar wel de voorwaarde aan verbinden dat de stukken - het lijkt een detail, maar het is een heel belangrijke zaak voor fracties - dan tijdig naar het huisadres worden gestuurd. Wij hebben de erfenis meegemaakt van bijvoorbeeld agendapunten die wij hiervoor hebben behandeld, dat je pas op donderdag of vrijdag op het Stadhuis komt en dan op vrijdagochtend ter plaatse nog moet reageren, dat is fysiek onmogelijk. Dus graag de toezegging dat stukken, waarbij schriftelijk geraad pleegd moet worden, naar het huisadres worden gestuurd. Ook over de verzending van de stukken heb ik in de commissie al gesproken. Ik denk dat het goed is om nog eens precies de ijkpunten op te zoeken van wat wel en wat niet naar het huisadres moet worden gestuurd. Ik heb in de Commissie Algemene Zaken een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de commissies voor etnische groepen en oude ren. Ons is gebleken dat er voor die commissie als zodanig geen draagvlak meer is in de huidige vorm. Wij kunnen dus akkoord gaan met het voorstel zoals het college dat voorlegt. Wat betreft de Commissie Studentenaangelegenheden verwijs ik graag naar wat mevrouw Waanders heeft gezegd. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 10