Meningsvormende vergaderingen worden namelijk in de bestaande
praktijk vooral gevoerd bij de start van beleidsontwikkeling.
Maar voor het bevorderen van het sturen op hoofdlijnen en het
tegengaan van het legitimeren van wat uit het ambtelijke
apparaat komt, zijn volgens ons nog andere mogelijkheden en
die zijn ook al eens eerder ter sprake gebracht in verschil
lende commissies. Commissieleden kunnen namelijk ook in een
tussentijds stadium van beleidsontwikkeling betrokken worden
wanneer in stukken, die in de commissie behandeld worden,
keuzes worden voorgelegd, alternatieven met voors en tegens
in discussie worden gegeven. In de huidige praktijk worden in
de meeste gevallen compleet uitgewerkte notities aangereikt
waarin alternatieven niet meer zichtbaar zijn, maar waarin
alleen de ingenomen positie wordt onderbouwd. Commissiestuk
ken waarin keuzes aan raadsleden worden voorgelegd zijn een
bruikbaar middel om het pleidooi voor meer meningsvormende
vergaderingen inhoud te geven.
Ik zou hierop graag een reactie willen van het college.
Dan wordt er een voorstel gedaan om niet raadsleden het recht
te geven om te vervangen, met alle rechten en plichten, van
een niet aanwezig raadslid tijdens commissievergaderingen.
Als voorwaarde wordt dan gesteld dat de vervangers van tevo
ren bekend zijn. Wij gaan akkoord met dat voorstel, wij nemen
daarbij wel aan dat overige voorwaarden die ook aan "normale"
raadsleden worden gesteld, ook gesteld worden aan die vervan
gers. Dan denk ik in ieder geval aan het woonachtig zijn in
Leeuwarden en het punt van de belangenverstrengeling, dat mag
zich ook niet voordoen bij de mensen die als vervanger optre
den. Op het moment dat geregistreerd wordt wie de vervangers
zijn, zouden dat soort zaken ook gecontroleerd moeten worden.
Daar zou een moment voor ingebouwd moeten worden.
Dan nog twee punten die niet in de raadsbrief aan de orde
komen.
Het eerste betreft de verslaglegging. Ik wil beginnen met te
erkennen dat wij destijds ingestemd hebben met het voorstel
om te bezuinigen op de verslaglegging. Alleen als wij kijken
naar datgene wat ons nu wordt voorgelegd aan verslaggeving
van commissievergaderingen, dan moeten wij concluderen dat
dat het begrip "verslag" niet meer verdient. Er wordt in
sommige gevallen zelfs aan het begin van de vergadering al
een besluitenlijst voorgelegd. Dat gaat ons eigenlijk wat te
ver. Mijn voorstel is om bij de start van de nieuwe raadspe
riode overleg te houden tussen voorzitters en secretarissen
van de commissies om eens te bekijken of het met behoud van
die taakstelling toch niet mogelijk is om een miniverslag van
commissievergaderingen te maken. Dan denk ik met name aan de
standpunten die er in moeten worden aangegeven, de belang
16
rijkste argumenten voor die standpunten, desnoods in tele
gramstijl, en de voorbehouden die gemaakt zijn. Het kan wat
ons betreft heel beperkt blijven.
Dan kom ik op mijn laatste punt, dat heeft te maken met de
raadsvergadering. Er wordt door iedereen nogal geklaagd over
het gebrek aan levendigheid tijdens raadsvergaderingen, met
name het gebrek aan debat. Ik zou het voorstel willen doen,
wij kunnen daartoe het initiatief nemen, om met raadsleden
aan het begin van de nieuwe raadsperiode ons te buigen over
voorstellen waarmee die levendigheid terug zou kunnen keren
in de raad en waarmee dus ook het debat wat meer terug zou
kunnen keren. Het lezen van kranten, het voorbereiden van
commissievergaderingen en het verrichten van correctiewerk
tijdens de raadsvergaderingen moet tegen worden gegaan om de
levendigheid terug te laten keren.
De heer De Jong: Voorzitter, wij betreuren het op zich dat
het verhaal zoals dat vanavond voorligt nog niet helemaal af
is, want er doorheen loopt namelijk de LIS-operatie (Leeuwar
den in Stelling), die nog wel eens vergaande consequenties
kan hebben.
Ik ga in op een aantal punten uit de raadsbrief zoals die
vanavond voorligt.
Eerst over het schriftelijk raadplegen van de commissie.
Wij gaan daarmee akkoord, dat gebeurt nu ook, alleen wil ik
daar wel de voorwaarde aan verbinden dat de stukken - het
lijkt een detail, maar het is een heel belangrijke zaak voor
fracties - dan tijdig naar het huisadres worden gestuurd. Wij
hebben de erfenis meegemaakt van bijvoorbeeld agendapunten
die wij hiervoor hebben behandeld, dat je pas op donderdag of
vrijdag op het Stadhuis komt en dan op vrijdagochtend ter
plaatse nog moet reageren, dat is fysiek onmogelijk. Dus
graag de toezegging dat stukken, waarbij schriftelijk geraad
pleegd moet worden, naar het huisadres worden gestuurd.
Ook over de verzending van de stukken heb ik in de commissie
al gesproken. Ik denk dat het goed is om nog eens precies de
ijkpunten op te zoeken van wat wel en wat niet naar het
huisadres moet worden gestuurd.
Ik heb in de Commissie Algemene Zaken een voorbehoud gemaakt
ten aanzien van de commissies voor etnische groepen en oude
ren. Ons is gebleken dat er voor die commissie als zodanig
geen draagvlak meer is in de huidige vorm. Wij kunnen dus
akkoord gaan met het voorstel zoals het college dat voorlegt.
Wat betreft de Commissie Studentenaangelegenheden verwijs ik
graag naar wat mevrouw Waanders heeft gezegd.
17