overweegt s dat het van belang is regelmatig en structureel in contact met de etnische groepen te blijven; dat er binnen de etnische instellingen veel be hoefte is aan overleg met de gemeente; besluit de Overlegcommissie Etnische Groepen niet op te heffen." De motie is door mij ondertekend. Ten slotte nog dit. Dat de hele structuur van commissiestelsel een dynamisch gebeuren is dat constant aan verandering onderhevig is, is een open deur, maar ik begon mijn woorden met te zeggen dat het één keer in de vier jaar is dat wij dit evalueren, ik denk dat het niet raar is om regelmatig te zien welke veran deringen je in je commissiestelsel zou kunnen aanbrengen. Ik denk dat de operatie die nu op de helling staat, Leeuwarden in Stelling, weer een aanleiding zal zijn om het commissie- stelstel eens onder de loep te nemen. Alleen hoop ik niet dat Leeuwarden in Stelling betekent: "de raad op de helling", want dat zou ik een erge zaak vinden. De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, ik heb in grote lijnen waardering voor de evaluatie zoals die voorligt en kan daar ook mee instemmen. Ik heb een aantal opmerkingen. De eerste is dat ik toch even wil stilstaan bij de samenvoe ging van de Commissie Algemene Zaken met de Commissie Emanci patiezaken en de onderdelen Vredesbeleid en Discriminatie en dat daar ook nog aan toegevoegd zou moeten worden de Commis sie Middelen. Dat laatste vind ik wat teveel van het goede. In de afgelopen periode is maar al te zeer gebleken dat het in de hand houden van de financiële middelen niet een onder geschoven taak van een algemene commissie kan zijn, maar speciale aandacht van de raad vraagt. Het is ook de raad die uitdrukkelijk de bevoegdheid heeft als het gaat om het begro ten, het toekennen van kredieten en begrotingsaanpassingen. Het is zelfs te overwegen om de taak van de Commissie Midde len in ere te herstellen. De Verordening Raadsadviescommissies noemt als taak voor deze commissie: de middelen van de Dienst Bestuurszaken en op concernniveau de zorg voor de coördinatie van de middelen functie van de diensten. Dat laatste is er de afgelopen periode vaak bij gebleven. De Commissie Middelen heeft ook te maken met de middelenfunctie van andere diensten dan alleen de Dienst Bestuurszaken. Om die reden is het aan te bevelen kredietaanvragen en begrotingsaanpassingen die een bedrag van bijvoorbeeld f 500.000,te boven gaan, ook al is het ter 22 informatie, toe te zenden aan de Commissie Middelen. Dat is voor de gemeente Leeuwarden, die door allerlei oorzaken nog steeds in de financiële gevarenzone zit, geen overbodige luxe. Het getuigt van realiteitszin om de Commissie Middelen niet op te heffen. Het niet in alle opzichten vlekkeloos functioneren van de commissie in de afgelopen periode ligt naar mijn mening niet aan de taak die de commissie heeft en moet daarom naar mijn mening niet mee aanleiding zijn tot het opheffen van deze commissie. Ik heb een motie daarover, die luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 21 februari 1994, overwegende dat de Commissie Middelen tot taak heeft de middelen van de Dienst Bestuurszaken en op concernniveau de zorg voor de coördinatie van de middelenfunctie van de diensten en daarnaast tot taak de gemeenteraad desgevraagd dan wel uit eigen beweging te adviseren over algemene financiële problemen van de gemeente en tot taak het nazien van de gemeenterekening voorts overwegende: dat de financiële positie van de gemeente de raad noopt tot extra aandacht voor de financiën om niet opnieuw voor onvoorziene tegenvallers te worden geplaatst; constaterende dat de coördinatie van de middelenfunctie van de dien sten onvoldoende in de overige raadsadviescommissies kan worden uitgevoerd en verbeterd kan worden; besluit 1. de Commissie Middelen als zelfstandige commissie te handhaven: 2. ter verbetering van de coördinatie van de midde len van alle diensten het college te vragen kre dietaanvragen en begrotingswijzigingen die een bedrag van f 500.000,te boven gaan ter infor matie toe te zenden aan de Commissie Middelen; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is door mijzelf ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. Het tweede waar ik aandacht voor wil vragen is de vervanging van raadsleden door steunfractieleden, ook van de zijde van de PvdA-fractie is daar al iets over opgemerkt. Ik juich uiteraard het voorstel van het college toe. In de raadsbrief staat dat degenen die als vervanger kunnen optreden geregis treerd moeten zijn. Ik wil in navolging van wat ook de PvdA- fractie voorstelt, hier wel aan toevoegen dat bij de uitwer- 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 13