overweegt s
dat het van belang is regelmatig en structureel
in contact met de etnische groepen te blijven;
dat er binnen de etnische instellingen veel be
hoefte is aan overleg met de gemeente;
besluit
de Overlegcommissie Etnische Groepen niet op te heffen."
De motie is door mij ondertekend.
Ten slotte nog dit.
Dat de hele structuur van commissiestelsel een dynamisch
gebeuren is dat constant aan verandering onderhevig is, is
een open deur, maar ik begon mijn woorden met te zeggen dat
het één keer in de vier jaar is dat wij dit evalueren, ik
denk dat het niet raar is om regelmatig te zien welke veran
deringen je in je commissiestelsel zou kunnen aanbrengen. Ik
denk dat de operatie die nu op de helling staat, Leeuwarden
in Stelling, weer een aanleiding zal zijn om het commissie-
stelstel eens onder de loep te nemen. Alleen hoop ik niet dat
Leeuwarden in Stelling betekent: "de raad op de helling",
want dat zou ik een erge zaak vinden.
De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, ik heb in grote
lijnen waardering voor de evaluatie zoals die voorligt en kan
daar ook mee instemmen. Ik heb een aantal opmerkingen.
De eerste is dat ik toch even wil stilstaan bij de samenvoe
ging van de Commissie Algemene Zaken met de Commissie Emanci
patiezaken en de onderdelen Vredesbeleid en Discriminatie en
dat daar ook nog aan toegevoegd zou moeten worden de Commis
sie Middelen. Dat laatste vind ik wat teveel van het goede.
In de afgelopen periode is maar al te zeer gebleken dat het
in de hand houden van de financiële middelen niet een onder
geschoven taak van een algemene commissie kan zijn, maar
speciale aandacht van de raad vraagt. Het is ook de raad die
uitdrukkelijk de bevoegdheid heeft als het gaat om het begro
ten, het toekennen van kredieten en begrotingsaanpassingen.
Het is zelfs te overwegen om de taak van de Commissie Midde
len in ere te herstellen.
De Verordening Raadsadviescommissies noemt als taak voor deze
commissie: de middelen van de Dienst Bestuurszaken en op
concernniveau de zorg voor de coördinatie van de middelen
functie van de diensten. Dat laatste is er de afgelopen
periode vaak bij gebleven. De Commissie Middelen heeft ook te
maken met de middelenfunctie van andere diensten dan alleen
de Dienst Bestuurszaken. Om die reden is het aan te bevelen
kredietaanvragen en begrotingsaanpassingen die een bedrag van
bijvoorbeeld f 500.000,te boven gaan, ook al is het ter
22
informatie, toe te zenden aan de Commissie Middelen. Dat is
voor de gemeente Leeuwarden, die door allerlei oorzaken nog
steeds in de financiële gevarenzone zit, geen overbodige
luxe. Het getuigt van realiteitszin om de Commissie Middelen
niet op te heffen. Het niet in alle opzichten vlekkeloos
functioneren van de commissie in de afgelopen periode ligt
naar mijn mening niet aan de taak die de commissie heeft en
moet daarom naar mijn mening niet mee aanleiding zijn tot het
opheffen van deze commissie. Ik heb een motie daarover, die
luidt als volgt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 21 februari 1994,
overwegende
dat de Commissie Middelen tot taak heeft de middelen van
de Dienst Bestuurszaken en op concernniveau de zorg voor
de coördinatie van de middelenfunctie van de diensten en
daarnaast tot taak de gemeenteraad desgevraagd dan wel
uit eigen beweging te adviseren over algemene financiële
problemen van de gemeente en tot taak het nazien van de
gemeenterekening
voorts overwegende:
dat de financiële positie van de gemeente de raad noopt
tot extra aandacht voor de financiën om niet opnieuw
voor onvoorziene tegenvallers te worden geplaatst;
constaterende
dat de coördinatie van de middelenfunctie van de dien
sten onvoldoende in de overige raadsadviescommissies kan
worden uitgevoerd en verbeterd kan worden;
besluit
1. de Commissie Middelen als zelfstandige commissie
te handhaven:
2. ter verbetering van de coördinatie van de midde
len van alle diensten het college te vragen kre
dietaanvragen en begrotingswijzigingen die een
bedrag van f 500.000,te boven gaan ter infor
matie toe te zenden aan de Commissie Middelen;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is door mijzelf ondertekend. (De Voorzitter: De
motie maakt deel uit van de beraadslagingen.
Het tweede waar ik aandacht voor wil vragen is de vervanging
van raadsleden door steunfractieleden, ook van de zijde van
de PvdA-fractie is daar al iets over opgemerkt. Ik juich
uiteraard het voorstel van het college toe. In de raadsbrief
staat dat degenen die als vervanger kunnen optreden geregis
treerd moeten zijn. Ik wil in navolging van wat ook de PvdA-
fractie voorstelt, hier wel aan toevoegen dat bij de uitwer-
23