fracties, ga ik mij afvragen wie zich uiteindelijk schuldig
maakt aan dat vergrijp.
Ik heb gevraagd om samen met andere leden van fracties eens
te kijken wat je zou kunnen doen om de raadsvergaderingen wat
levendiger te maken en het debat wat terug te krijgen. Daar
heb ik de andere fracties nog niet over gehoord. Dat zou ik
wel graag willen.
Wï
Ten slotte de moties.
De motie de D66-fractie wijzen wij af. Het cruciale punt is
de derde overweging, dat gekozen raadsleden altijd verant
woordelijk zijn voor hetgeen namens hen is gezegd. De heer
Krol, maar dan meer in de vragende zin, en de burgemeester
heeft het nog wat aangescherpt, gaven al aan waar het pro
bleem ligt maar dan in formele zin. Wij sluiten ons bij die
kritiek aan en wijzen de motie af.
De motie van de PAL/GL-fractie gaat om overleg met etnische
groepen. Wij zijn het met de PAL/GL-fractie eens dat het
structureel overleg tussen college en etnische groepen over
eind moet blijven. Ik heb de indruk dat dat ook mogelijk is.
Er zijn meer overlegcommissies die slecht functioneren, maar
hier hebben de etnische groepen zelf heel nadrukkelijk aange
geven dat zij belang hechten aan dat overleg. Ik zou van het
college graag de toezegging willen dat dat structurele over
leg ook voort blijft bestaan. Als wij die toezegging krijgen
zullen wij de motie niet steunen.
Ten slotte de motie van de heer Greving van de GPV/RPF/SGP-
fractie die tegen het samenvoegen is van de Commissie Midde
len en de Commissie Algemene Zaken. Ook die motie wijzen wij
af. Wij zijn het met hem eens dat de financiële positie van
de gemeente extra aandacht nodig maakt voor de financiën om
niet opnieuw voor tegenvaller te worden geplaatst. Ik wil er
echter wel op wijzen dat in het proces Leeuwarden in Stel
ling, waar morgen nog uitgebreid over wordt gesproken, ook
een schaduwgroep is opgenomen waarin raadsleden zitten en
mogelijk zijn dat ook mensen van de Commissie Middelen.
Bovendien is er het voorstel, dat wordt neem ik aan vanavond
ook aangenomen, om een commissie voor de rekening in te
stellen. Ook die zal de nodige aandacht moeten besteden aan
het financieel beheer. Voorts zou je ook nog kunnen verwijzen
naar het bestaan van het Seniorenconvent waar flexibel en
regelmatig gebruik van gemaakt zou kunnen worden, waardoor de
punten die normaal gesproken op de agenda van de Commissie
Algemene Zaken verschijnen ook wat ingeperkt zouden kunnen
worden. Op de maandagochtenden zijn er ook regelmatig verga
deringen van de Commissie Openbare Orde, die nemen ook de
nodige tijd in beslag en die commissie blijft bestaan.
36
Voor ons is dat voldoende reden om akkoord te gaan met het
samenvoegen van deze twee commissies en de motie af te wij
zen.
De heer De Jong: Voorzitter, ik loop de moties in omgekeerde
volgorde even door.
Ik begin bij de motie die is ingediend door de heer Greving.
Op zich vinden wij de overwegingen sympathiek en wij zijn het
ook zeker eens met een bepaald deel van het besluit, alleen
voor ons is doorslaggevend dat je daar niet persé een zelf
standige Commissie Middelen voor hoeft te handhaven. De
combinatie van algemeen bestuurlijke zaken met middelen lijkt
ons op zich een goede zaak. Ik heb in de commissie gezegd dat
dat dan wel een zware commissie is, maar in de huidige prak
tijk is het natuurlijk zo dat beide commissies op dit ogen
blik zoveel raakvlakken met elkaar hebben dat een samensmel
ting op zich voor de hand ligt. Ik kijk even naar het finan
cieel management, aansturing van het apparaat, dat heeft
nogal wat politieke consequenties, daar zit je als Commissie
Middelen bij en als Commissie Algemene Zaken. Ik denk dat het
goed is om de commissie zoals het college nu voorstelt in te
stellen.
Dan kom ik bij de motie die is ingediend door de heer Heins
van de PAL/GL-fractie. Ik heb mijn voorbehoud dat ik in de
commissie heb gemaakt ten aanzien van de Commissie Etnische
Groepen laten vallen. Ik ben er van overtuigd geraakt dat er
op een of andere wijze een mogelijkheid is dat via bilaterale
contacten een goed overleg mogelijk is tussen èn etnische
groepen èn het apparaat. Daarom heb ik op dit ogenblik geen
behoefte aan de motie zoals die is ingediend door de heer
Heins
Dan kom ik tot slot op onze eigen motie. Voorzitter, u hebt
een nogal formeel standpunt ingenomen ten aanzien van steun-
fractieleden/schaduwfractieleden in besloten vergaderingen.
U hebt daarbij de woorden gebruikt "zonder last en rugge
spraak". Dat laatste begrip valt er af, zonder last blijft
dan over. Maar ik blijf het toch een wat formele benadering
vinden. Als wij kijken naar raadsleden in commissies, dan
spreken zij ook daar in zijn algemeenheid feitelijk namens
hun fractie. Formeel mag het zo zijn dat zij spreken namens
zichzelf als raadslid, maar natuurlijk spreken zij namens hun
fractie. Ik vind het toch een wat formele benadering. Het is
zeker niet onze intentie, het is niet de intentie van de
motie, om de deur wagenwijd open te zetten voor vervangers.
Waar het ons om gaat, dat is de bedoeling van de motie, dat
in noodsituaties het fysiek onmogelijk is dat raadsleden
37