fracties, ga ik mij afvragen wie zich uiteindelijk schuldig maakt aan dat vergrijp. Ik heb gevraagd om samen met andere leden van fracties eens te kijken wat je zou kunnen doen om de raadsvergaderingen wat levendiger te maken en het debat wat terug te krijgen. Daar heb ik de andere fracties nog niet over gehoord. Dat zou ik wel graag willen. Wï Ten slotte de moties. De motie de D66-fractie wijzen wij af. Het cruciale punt is de derde overweging, dat gekozen raadsleden altijd verant woordelijk zijn voor hetgeen namens hen is gezegd. De heer Krol, maar dan meer in de vragende zin, en de burgemeester heeft het nog wat aangescherpt, gaven al aan waar het pro bleem ligt maar dan in formele zin. Wij sluiten ons bij die kritiek aan en wijzen de motie af. De motie van de PAL/GL-fractie gaat om overleg met etnische groepen. Wij zijn het met de PAL/GL-fractie eens dat het structureel overleg tussen college en etnische groepen over eind moet blijven. Ik heb de indruk dat dat ook mogelijk is. Er zijn meer overlegcommissies die slecht functioneren, maar hier hebben de etnische groepen zelf heel nadrukkelijk aange geven dat zij belang hechten aan dat overleg. Ik zou van het college graag de toezegging willen dat dat structurele over leg ook voort blijft bestaan. Als wij die toezegging krijgen zullen wij de motie niet steunen. Ten slotte de motie van de heer Greving van de GPV/RPF/SGP- fractie die tegen het samenvoegen is van de Commissie Midde len en de Commissie Algemene Zaken. Ook die motie wijzen wij af. Wij zijn het met hem eens dat de financiële positie van de gemeente extra aandacht nodig maakt voor de financiën om niet opnieuw voor tegenvaller te worden geplaatst. Ik wil er echter wel op wijzen dat in het proces Leeuwarden in Stel ling, waar morgen nog uitgebreid over wordt gesproken, ook een schaduwgroep is opgenomen waarin raadsleden zitten en mogelijk zijn dat ook mensen van de Commissie Middelen. Bovendien is er het voorstel, dat wordt neem ik aan vanavond ook aangenomen, om een commissie voor de rekening in te stellen. Ook die zal de nodige aandacht moeten besteden aan het financieel beheer. Voorts zou je ook nog kunnen verwijzen naar het bestaan van het Seniorenconvent waar flexibel en regelmatig gebruik van gemaakt zou kunnen worden, waardoor de punten die normaal gesproken op de agenda van de Commissie Algemene Zaken verschijnen ook wat ingeperkt zouden kunnen worden. Op de maandagochtenden zijn er ook regelmatig verga deringen van de Commissie Openbare Orde, die nemen ook de nodige tijd in beslag en die commissie blijft bestaan. 36 Voor ons is dat voldoende reden om akkoord te gaan met het samenvoegen van deze twee commissies en de motie af te wij zen. De heer De Jong: Voorzitter, ik loop de moties in omgekeerde volgorde even door. Ik begin bij de motie die is ingediend door de heer Greving. Op zich vinden wij de overwegingen sympathiek en wij zijn het ook zeker eens met een bepaald deel van het besluit, alleen voor ons is doorslaggevend dat je daar niet persé een zelf standige Commissie Middelen voor hoeft te handhaven. De combinatie van algemeen bestuurlijke zaken met middelen lijkt ons op zich een goede zaak. Ik heb in de commissie gezegd dat dat dan wel een zware commissie is, maar in de huidige prak tijk is het natuurlijk zo dat beide commissies op dit ogen blik zoveel raakvlakken met elkaar hebben dat een samensmel ting op zich voor de hand ligt. Ik kijk even naar het finan cieel management, aansturing van het apparaat, dat heeft nogal wat politieke consequenties, daar zit je als Commissie Middelen bij en als Commissie Algemene Zaken. Ik denk dat het goed is om de commissie zoals het college nu voorstelt in te stellen. Dan kom ik bij de motie die is ingediend door de heer Heins van de PAL/GL-fractie. Ik heb mijn voorbehoud dat ik in de commissie heb gemaakt ten aanzien van de Commissie Etnische Groepen laten vallen. Ik ben er van overtuigd geraakt dat er op een of andere wijze een mogelijkheid is dat via bilaterale contacten een goed overleg mogelijk is tussen èn etnische groepen èn het apparaat. Daarom heb ik op dit ogenblik geen behoefte aan de motie zoals die is ingediend door de heer Heins Dan kom ik tot slot op onze eigen motie. Voorzitter, u hebt een nogal formeel standpunt ingenomen ten aanzien van steun- fractieleden/schaduwfractieleden in besloten vergaderingen. U hebt daarbij de woorden gebruikt "zonder last en rugge spraak". Dat laatste begrip valt er af, zonder last blijft dan over. Maar ik blijf het toch een wat formele benadering vinden. Als wij kijken naar raadsleden in commissies, dan spreken zij ook daar in zijn algemeenheid feitelijk namens hun fractie. Formeel mag het zo zijn dat zij spreken namens zichzelf als raadslid, maar natuurlijk spreken zij namens hun fractie. Ik vind het toch een wat formele benadering. Het is zeker niet onze intentie, het is niet de intentie van de motie, om de deur wagenwijd open te zetten voor vervangers. Waar het ons om gaat, dat is de bedoeling van de motie, dat in noodsituaties het fysiek onmogelijk is dat raadsleden 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 20