ook op andere plaatsen, ook al wordt daar dan niet de eed of belofte afgelegd, ook via een schriftelijke verklaring kan je van zo iemand vragen dat hij die zaken in de beslotenheid moet houden. Ik zal, hoewel ik de motie niet mee heb inge diend, toch deze motie wel steunen. Dan over de motie die ikzelf heb ingediend over de Commissie Middelen. Ik denk dat wij over de intentie niet zoveel ver schillen, de vraag is wel hoe je het vorm kunt geven. Daar kun je van mening over verschillen. Je kunt ook nog eens eikaars argumenten voor en tegen horen. Ik merk dat er op dit moment geen meerderheid in de raad is om de Commissie Midde len te handhaven. Ik bemerk wel heel duidelijk bij de frac ties dat de zaak Middelen voldoende aandacht zal blijven houden bij alle fracties en dan toegedeeld wordt naar de nieuwe Commissie Bestuur en Middelen. In de naam is ook heel duidelijk de taak van die c.ommissie verankerd. Dat brengt mij ertoe om de motie in te trekken. De heer Krol: Voorzitter, wij zijn het met de PAL/GL-fractie eens met betrekking tot de commissiewekenHet is inderdaad geen keurslijf, zo hebben ook wij aangegeven, het mag van ons best een paar dagen langer duren als het in twee weken niet kan. Dus wat dat betreft zijn wij het eens. In de eerste plaats dank voor het compliment aan de heer Sijbesma. Het is natuurlijk wel zo dat de heer Sijbesma nog beter had kunnen functioneren wanneer hij op gezette tijden tegen de heer Heins had kunnen zeggen: uw vijf minuten zijn om. Dat geldt ook voor anderen, dat geef ik toe. Maar dat is denk ik een hanteerbaar middel om effectief te vergaderen en korter te vergaderen. Dan hoorde ik de burgemeester iets zeggen over een vergoe dingssysteem wat wellicht zou moeten gaan gelden voor mensen die vervangen, als ik het goed begrepen heb. (De Voorzitter: Nee, het ging over scholing van raadsledenvooral diegenen die voorzitter durven te worden.) Dan heb ik dat verkeerd begrepen en trek ik mijn woorden weer in. Dan ga ik naar de verslaglegging. Tijdens de novembersessie is dat besproken, wij hebben toen aangegeven dat wat ons betreft de herwaardering zal moeten worden gehandhaafd. Overigens was met ons te praten over een iets uitgebreider verslag of besluitenlijst. Wat dat betreft doen wij mee aan de discussie die komt. 40 De motie van de D66-fractie. De heer De Jong zegt dat er wel wat erg formeel wordt gerea geerd door de burgemeester. Ik denk dat die formele reactie terecht is, op het moment dat het knijpt en het er op aankomt val je in het algemeen terug op formele regels, dat moet waterdicht zijn. Ik heb de indruk dat dat niet kan en daarom zijn wij er niet voor. De Overlegcommissie Etnische Groepen niet opheffen. Ik ben het spoor wat bijster, want mevrouw Waanders zegt als er structureel overleg gevoerd gaat worden met de etnische groepen dan kunnen wij leven met bilateraal overleg. Ik denk dat als je structureel gaat overleggen, je het hebt over een overlegcommissie. Ik weet niet precies wat mevrouw Waanders bedoelt. Wij vinden dat het wel met bilateraal overleg kan, dat is overleg dat je zo nu en dan aangaat op het moment dat je het nodig vindt. Op het moment dat etnische groepen dat nodig vinden, ontmoet je elkaar, trek je aan de bel en dan kan je van eikaars problemen op de hoogte worden gesteld. Ik denk dat het daarmee kan. (De heer Heins: Er zijn zeven instellingen die op dit moment van de overlegcommissie ge bruik maken. Is bilateraal dat de gemeente met elk van die instellingen afzonderlijk gaat praten als er iets aan de hand is?) (De Voorzitter: Het college bedoelt in ieder geval met bilateraal overleg portefeuille-overleg - ambtelijk overleg. Bilateraal betekent niet welke van de zeven, in principe met de hele sector. Het gaat er om dat of een overlegcommissie waarbij raadsparticipatie uitdrukkelijk wordt gewenst, uit eindelijk bij de meerderheid van deze raad overeind moet blijven staan. Wij vinden dat als wij structureel overleg toezeggen na behoeftewel of niet door welke partij aange kaart, of het veld of het college, dat het dagelijks bestuur van deze gemeente u toezegt dat overleg te voeren naar be hoefte en als daar regelmaat in komt dan noemen wij dat structureelals daar niet verzoek toe komt, dan is die behoefte er niet.) (De heer Heins: Als nu de instellingen aangeven dat zij behoefte hebben aan voortzetten van het overlegdan zegt u met zoveel woorden dat het door mag gaan.) (De Voorzitter: Dan zegt het college toe die overleg structuren naar behoefte in te vullen.) Voorzitter, ik dank u voor deze beantwoording, zo had ik het gezegd willen heb ben. De heer Graving: Ik heb in mijn tweede termijn nog niet iets gezegd over de tweewekelijkse vergadercyclus van de commis sies, in reactie op wat de voorzitter van deze raad gezegd heeft. Toch zal het voor kleine fracties behoorlijk moeilijk worden, dat besef ik ter dege. Het is een experiment, dat 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 22