ook op andere plaatsen, ook al wordt daar dan niet de eed of
belofte afgelegd, ook via een schriftelijke verklaring kan je
van zo iemand vragen dat hij die zaken in de beslotenheid
moet houden. Ik zal, hoewel ik de motie niet mee heb inge
diend, toch deze motie wel steunen.
Dan over de motie die ikzelf heb ingediend over de Commissie
Middelen. Ik denk dat wij over de intentie niet zoveel ver
schillen, de vraag is wel hoe je het vorm kunt geven. Daar
kun je van mening over verschillen. Je kunt ook nog eens
eikaars argumenten voor en tegen horen. Ik merk dat er op dit
moment geen meerderheid in de raad is om de Commissie Midde
len te handhaven. Ik bemerk wel heel duidelijk bij de frac
ties dat de zaak Middelen voldoende aandacht zal blijven
houden bij alle fracties en dan toegedeeld wordt naar de
nieuwe Commissie Bestuur en Middelen. In de naam is ook heel
duidelijk de taak van die c.ommissie verankerd. Dat brengt mij
ertoe om de motie in te trekken.
De heer Krol: Voorzitter, wij zijn het met de PAL/GL-fractie
eens met betrekking tot de commissiewekenHet is inderdaad
geen keurslijf, zo hebben ook wij aangegeven, het mag van ons
best een paar dagen langer duren als het in twee weken niet
kan. Dus wat dat betreft zijn wij het eens.
In de eerste plaats dank voor het compliment aan de heer
Sijbesma. Het is natuurlijk wel zo dat de heer Sijbesma nog
beter had kunnen functioneren wanneer hij op gezette tijden
tegen de heer Heins had kunnen zeggen: uw vijf minuten zijn
om. Dat geldt ook voor anderen, dat geef ik toe. Maar dat is
denk ik een hanteerbaar middel om effectief te vergaderen en
korter te vergaderen.
Dan hoorde ik de burgemeester iets zeggen over een vergoe
dingssysteem wat wellicht zou moeten gaan gelden voor mensen
die vervangen, als ik het goed begrepen heb. (De Voorzitter:
Nee, het ging over scholing van raadsledenvooral diegenen
die voorzitter durven te worden.) Dan heb ik dat verkeerd
begrepen en trek ik mijn woorden weer in.
Dan ga ik naar de verslaglegging.
Tijdens de novembersessie is dat besproken, wij hebben toen
aangegeven dat wat ons betreft de herwaardering zal moeten
worden gehandhaafd. Overigens was met ons te praten over een
iets uitgebreider verslag of besluitenlijst. Wat dat betreft
doen wij mee aan de discussie die komt.
40
De motie van de D66-fractie.
De heer De Jong zegt dat er wel wat erg formeel wordt gerea
geerd door de burgemeester. Ik denk dat die formele reactie
terecht is, op het moment dat het knijpt en het er op aankomt
val je in het algemeen terug op formele regels, dat moet
waterdicht zijn. Ik heb de indruk dat dat niet kan en daarom
zijn wij er niet voor.
De Overlegcommissie Etnische Groepen niet opheffen. Ik ben
het spoor wat bijster, want mevrouw Waanders zegt als er
structureel overleg gevoerd gaat worden met de etnische
groepen dan kunnen wij leven met bilateraal overleg. Ik denk
dat als je structureel gaat overleggen, je het hebt over een
overlegcommissie. Ik weet niet precies wat mevrouw Waanders
bedoelt. Wij vinden dat het wel met bilateraal overleg kan,
dat is overleg dat je zo nu en dan aangaat op het moment dat
je het nodig vindt. Op het moment dat etnische groepen dat
nodig vinden, ontmoet je elkaar, trek je aan de bel en dan
kan je van eikaars problemen op de hoogte worden gesteld. Ik
denk dat het daarmee kan. (De heer Heins: Er zijn zeven
instellingen die op dit moment van de overlegcommissie ge
bruik maken. Is bilateraal dat de gemeente met elk van die
instellingen afzonderlijk gaat praten als er iets aan de hand
is?) (De Voorzitter: Het college bedoelt in ieder geval met
bilateraal overleg portefeuille-overleg - ambtelijk overleg.
Bilateraal betekent niet welke van de zeven, in principe met
de hele sector. Het gaat er om dat of een overlegcommissie
waarbij raadsparticipatie uitdrukkelijk wordt gewenst, uit
eindelijk bij de meerderheid van deze raad overeind moet
blijven staan. Wij vinden dat als wij structureel overleg
toezeggen na behoeftewel of niet door welke partij aange
kaart, of het veld of het college, dat het dagelijks bestuur
van deze gemeente u toezegt dat overleg te voeren naar be
hoefte en als daar regelmaat in komt dan noemen wij dat
structureelals daar niet verzoek toe komt, dan is die
behoefte er niet.) (De heer Heins: Als nu de instellingen
aangeven dat zij behoefte hebben aan voortzetten van het
overlegdan zegt u met zoveel woorden dat het door mag
gaan.) (De Voorzitter: Dan zegt het college toe die overleg
structuren naar behoefte in te vullen.) Voorzitter, ik dank
u voor deze beantwoording, zo had ik het gezegd willen heb
ben.
De heer Graving: Ik heb in mijn tweede termijn nog niet iets
gezegd over de tweewekelijkse vergadercyclus van de commis
sies, in reactie op wat de voorzitter van deze raad gezegd
heeft. Toch zal het voor kleine fracties behoorlijk moeilijk
worden, dat besef ik ter dege. Het is een experiment, dat
41