neem ik mee. De mogelijkheid van vervanging is nu geschapen. Ik wil er eigenlijk zo weinig mogelijk gebruik van maken, maar door het toch in een keurslijf te dringen zal dat mis schien eens wat vaker nodig zijn dan ik zou willen. Wij moeten maar zien hoe dat gaat lopen, het is een experiment. Ik zou wel heel graag de toezegging willen hebben van het college op dit punt dat wij nu geen nagezonden commissiestuk ken meer krijgen, want dan wordt het absoluut een mislukking om nog fractie-overleg of wat ook te hebben. Dan moeten de stukken ook op tijd komen, anders is het echt een probleem. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, ik heb in mijn eerste termijn al gezegd hoe mijn fractie denkt over uw voorstellen. Ik heb ook mijn mening gegeven over de toen reeds ingediende moties, dat is het voordeel als je de laat ste bent. De Voorzitter: Afrondend, buiten de ingediende moties. Het college zegt toe in de commissiestructuur bij de nieuwe beleidscyclus graag na te willen denken en ook invoering te willen geven aan opiniërende vergaderingen aan het begin van een bepaald beleidstraject. Per portefeuillehouder zal dat worden ingevuld in overleg met de secretaris en de voorzit ter Het college zegt ook graag toe structureel overleg met de sector etnische minderheden uit de werkportefeuille zowel bestuurlijk als ambtelijk te doen en zelfs de verslaglegging daarvan neer te leggen bij die raadscommissies waar raadsle den wel in participeren, dat zou ik er nog aan toe kunnen voegen Wij zeggen ook toe aan het begin van de cyclus graag op nuchtere wijze met behoud van de taakstelling te praten of een verslaglegging door iemand die toch de vergadering bij woont en de schrijfmotoriek wat vaker zou kunnen hanteren of dat ook zou kunnen in plaats van een korte voorgestructu reerde voetbaltotokolom, die als voorbeeld aangehaald is, waarbij het verslag al gemaakt is. Het lijkt mij dat dat praktisch mogelijk moet zijn om dat te kunnen toezeggen. Blijft over de moties. De argumenten om ze af te wijzen blijven onverkort overeind. Ik zou ook naar de heer De Jong toe nog willen zeggen dat het niet alleen het formele argument was, maar ook het inhoude lijke bestuurskundige argument. Het select toepassen van besloten vergaderingen betekent belangrijke onderwerpen en 42 dan zou het ook nog wel eens voor het bestuurlijk samenhorig heidsgevoel in de raad als totale hoofdorgaan kunnen beteke nen dat je dan ook zelf, je vervangerschap eigenlijk niet zou willen gebruiken. Dat is een zeer informeel argument, maar is eigenlijk in de diepste betekenis wat er ook mee bedoeld zou kunnen worden. De heer Heins: Gezien de toezegging die u heeft gedaan trek ken wij onze motie over etnische groepen terug. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de heer De Jong van de D66-fractie. De motie van de heer De Jong van de D66-fractie, mede-onder tekend door de heer Heins van de PAL/GL-fractie wordt verwor pen met 2 5 tegen 9 stemmen. Voor stemden de leden van de D66, PAL/GL- en de GPV/RPF/SGP-fracties De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 6. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met inachtneming van de toezeggingen van de voorzitter. Punt 7 bijlage nr. 43). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 8 (bijlage nr. 3). De Voorzitter: Preadvies omtrent de brief van de Stichting Stedenband Leeuwarden-Orjol d.d. 22 juni 1992 inzake het initiatief tot een gedenkteken met betrekking tot de bevrij ding van Leeuwarden in 1813 door de Russen. Mevrouw Van Ulzen: Het is één van de weinige keren dat wij als WD-fractie daar heel content mee kunnen zijn. Er is namelijk in augustus 1990 op mijn opmerkingen van toen ge- 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 23