neem ik mee. De mogelijkheid van vervanging is nu geschapen.
Ik wil er eigenlijk zo weinig mogelijk gebruik van maken,
maar door het toch in een keurslijf te dringen zal dat mis
schien eens wat vaker nodig zijn dan ik zou willen. Wij
moeten maar zien hoe dat gaat lopen, het is een experiment.
Ik zou wel heel graag de toezegging willen hebben van het
college op dit punt dat wij nu geen nagezonden commissiestuk
ken meer krijgen, want dan wordt het absoluut een mislukking
om nog fractie-overleg of wat ook te hebben. Dan moeten de
stukken ook op tijd komen, anders is het echt een probleem.
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, ik heb in mijn
eerste termijn al gezegd hoe mijn fractie denkt over uw
voorstellen. Ik heb ook mijn mening gegeven over de toen
reeds ingediende moties, dat is het voordeel als je de laat
ste bent.
De Voorzitter: Afrondend, buiten de ingediende moties.
Het college zegt toe in de commissiestructuur bij de nieuwe
beleidscyclus graag na te willen denken en ook invoering te
willen geven aan opiniërende vergaderingen aan het begin van
een bepaald beleidstraject. Per portefeuillehouder zal dat
worden ingevuld in overleg met de secretaris en de voorzit
ter
Het college zegt ook graag toe structureel overleg met de
sector etnische minderheden uit de werkportefeuille zowel
bestuurlijk als ambtelijk te doen en zelfs de verslaglegging
daarvan neer te leggen bij die raadscommissies waar raadsle
den wel in participeren, dat zou ik er nog aan toe kunnen
voegen
Wij zeggen ook toe aan het begin van de cyclus graag op
nuchtere wijze met behoud van de taakstelling te praten of
een verslaglegging door iemand die toch de vergadering bij
woont en de schrijfmotoriek wat vaker zou kunnen hanteren of
dat ook zou kunnen in plaats van een korte voorgestructu
reerde voetbaltotokolom, die als voorbeeld aangehaald is,
waarbij het verslag al gemaakt is. Het lijkt mij dat dat
praktisch mogelijk moet zijn om dat te kunnen toezeggen.
Blijft over de moties.
De argumenten om ze af te wijzen blijven onverkort overeind.
Ik zou ook naar de heer De Jong toe nog willen zeggen dat het
niet alleen het formele argument was, maar ook het inhoude
lijke bestuurskundige argument. Het select toepassen van
besloten vergaderingen betekent belangrijke onderwerpen en
42
dan zou het ook nog wel eens voor het bestuurlijk samenhorig
heidsgevoel in de raad als totale hoofdorgaan kunnen beteke
nen dat je dan ook zelf, je vervangerschap eigenlijk niet zou
willen gebruiken. Dat is een zeer informeel argument, maar is
eigenlijk in de diepste betekenis wat er ook mee bedoeld zou
kunnen worden.
De heer Heins: Gezien de toezegging die u heeft gedaan trek
ken wij onze motie over etnische groepen terug.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie
ingediend door de heer De Jong van de D66-fractie.
De motie van de heer De Jong van de D66-fractie, mede-onder
tekend door de heer Heins van de PAL/GL-fractie wordt verwor
pen met 2 5 tegen 9 stemmen. Voor stemden de leden van de D66,
PAL/GL- en de GPV/RPF/SGP-fracties
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 6.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met inachtneming van de toezeggingen
van de voorzitter.
Punt 7 bijlage nr. 43).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 8 (bijlage nr. 3).
De Voorzitter: Preadvies omtrent de brief van de Stichting
Stedenband Leeuwarden-Orjol d.d. 22 juni 1992 inzake het
initiatief tot een gedenkteken met betrekking tot de bevrij
ding van Leeuwarden in 1813 door de Russen.
Mevrouw Van Ulzen: Het is één van de weinige keren dat wij
als WD-fractie daar heel content mee kunnen zijn. Er is
namelijk in augustus 1990 op mijn opmerkingen van toen ge-
43