bes luit
uit te spreken dat de reconstructie van het Vliet vóór
1998 in uitvoering genomen dient te worden en derhalve
opgenomen zal worden in het Meerjarenprogramma Infra
structuur 1994-1998."
De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie
maakt deel uit van de beraadslagingen
De heer Terpstra: Mijnheer de voorzitter, de CDA-fractie is
in de commissie akkoord gegaan met dit punt. Daarbij hebben
wij wel aandacht gevraagd voor één zaak, dat betreft de
minirotonde hoek Egelantierstraat-Archipelweg. Wij realiseren
ons heel goed dat wij eind vorig jaar een beslissing hebben
genomen om die niet aan te leggen uit de gelden die vrij
kwamen door het meevallen van de aanbesteding van de Ger-
brandyweg. Wij wisten toen ook dat het daardoor een aantal
jaren uitgesteld zou worden. Toch fronsten wij onze wenkbrau
wen toen wij dit programma zagen, want daar staat feitelijk
in dat de realisatie pas plaats vindt op zn vroegst in 1998.
Dan sta je als fractie voor de keuze wat je doet, het naar
voren halen van deze minirotonde Egelantierstraat - hetzelfde
geldt denk ik trouwens voor het Vliet, maar daar krijgen wij
straks de reactie wel over te horen - dan zal je moeten
aangeven ten koste van welk ander plan dit zal moeten. Daar
krijgen wij een probleem, want naar onze mening zijn alle
andere plannen c.q. gewenst of nodig. Dan zult u zeggen,
waarom kom je dan met die minirotonde. Wij komen toch met die
minirotonde, er is namelijk voor 1997 krediet vrijgemaakt
voor de voorbereiding. Wij zouden graag zien dat dat krediet
eerder beschikbaar gesteld wordt. Dat moet geen probleem
zijn, omdat naar informatie van de dienst de voorbereiding
feitelijk rond is, behoudens dan de bestektekeningen. Dat
verbaast ons ook niets, want in oktober vorigjaar werd aange
geven dat die minirotonde versneld aangelegd zou kunnen
worden als wij daar het geld voor beschikbaar zouden stellen.
Wij zouden dus graag zien dat die voorbereiding dit jaar werd
afgerond of anders het komend jaar, zodat als wij weer tegen
hetzelfde aanlopen als wat wij bijvoorbeeld bij de Gerbrand-
yweg hadden, opeens een meevaller, of omdat bepaalde projec
ten, waar mijnheer Heins ook op doelt bijvoorbeeld de weste
lijke ontsluiting wat langer zal duren en niet in deze perio
de zal kunnen, dat je dan een afweging kunt maken tussen de
verschillende belangen die er liggen. Daarbij kun je dan
denken aan het Vliet, maar je kunt ook denken aan de miniro
tonde Egelantierstraat, maar natuurlijk ook aan de financiën
c.q. onderhoud van bestaande wegen. Alleen als de plannen op
dat moment niet rond zijn, dan ben ik bang dat dat een rol
gaat spelen in de afweging die je gaat maken en dat zouden
48
wij een slechte zaak vinden. Wij willen graag de voorberei
ding zo snel mogelijk afronden en op het moment als er geld
beschikbaar is de afweging maken of de minirotonde Egelan
tierstraat alsnog aangelegd kan worden. Dat lijkt ons ver
standig. Enerzijds gezien de belangen van het langzame ver
keer, anderzijds ook gezien de belangen van de inwoners van
Camminghaburen(De heer Ten Hoeve: Pleit de heer Terpstra er
dan ook voor om voor de andere plannen die nu niet in de
planning staan ook de planvoorbereiding te starten?De heer
Ten Hoeve heeft gezien dat er voor 1997 wel een krediet voor
de voorbereiding is uitgetrokken. (De heer Ten Hoeve: Maar de
heer Terpstra zegt tegelijk dat hij wanneer er plotseling
geld beschikbaar is, de afweging wil maken.) Wij vinden de
Egelantierstraat dermate belangrijk, dat wij graag de plannen
rond willen hebben op het moment dat die situatie zich voor
doet. Dat geldt niet voor alle andere plannen. (De heer Ten
Hoeve: Dan moet je de afweging kunnen maken. Dan moet je toch
ook de plannen voor het Vliet klaar hebben, anders kun je die
afweging niet maken.) Gezien het feit dat daar voor 1997 geen
ruimte voor gecreëerd is, wordt dat wat moeilijker. Er is wel
ruimte gecreëerd van f 85.000,Naar informatie zoals ik
die heb uit de dienst, is dit voor een groot gedeelte al
gedaan. (De heer Heins: De heer Terpstra spreekt over meeval
lers van 2,5 miljoen? Het is heel dubieus als je een beleid
kan maken op een meevaller van f 2,5 miljoen.) Ik snap niet
wat de heer Heins daarmee bedoelt. Als de heer Heins zelf
aangeeft dat hij het vermoeden heeft dat mogelijkerwijs de
westelijke ontsluiting van de Frieslandhal deze periode niet
gerealiseerd kan worden en rustig verschoven kan worden naar
1998, dan snap ik niet wat hij anders concludeert. Ik heb
niet gezegd dat het een meevaller is, alleen op het moment
dat deze ontsluiting niet te realiseren is, is die f 2,5
miljoen vrij en kun je daar dingen mee doen. Maar er kan ook
ergens anders een meevaller zijn, die veel kleiner zal zijn
dan die meevaller van f 2,5 miljoen, zo realistisch moeten
wij zijn, maar wel tussen de f 0,5 en f 1 miljoen dat deed
zich bij de Gerbrandyweg ook voor.
De heer Bakker: Ik wou het ook even hebben over de mini
rotonde Egelantierstraat-Archipelweg. Het is inmiddels duide
lijk geworden uit de woorden van de voorgangers dat dit een
belangrijk knelpunt is. Het betreft hier een kruising waarbij
een lichte bocht in de Archipelweg zit, die kruising is
groots van opzet, dat wordt mede veroorzaakt doordat de
parallelwegen er op uitkomen, tevens laat hierdoor ook de
overzichtelijkheid te wensen over en wordt er op de Archipel-
weg over het algemeen te hard gereden. Door een ongelukkige
samenloop van omstandigheden hebben wij vorig jaar van een
49