bes luit uit te spreken dat de reconstructie van het Vliet vóór 1998 in uitvoering genomen dient te worden en derhalve opgenomen zal worden in het Meerjarenprogramma Infra structuur 1994-1998." De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen De heer Terpstra: Mijnheer de voorzitter, de CDA-fractie is in de commissie akkoord gegaan met dit punt. Daarbij hebben wij wel aandacht gevraagd voor één zaak, dat betreft de minirotonde hoek Egelantierstraat-Archipelweg. Wij realiseren ons heel goed dat wij eind vorig jaar een beslissing hebben genomen om die niet aan te leggen uit de gelden die vrij kwamen door het meevallen van de aanbesteding van de Ger- brandyweg. Wij wisten toen ook dat het daardoor een aantal jaren uitgesteld zou worden. Toch fronsten wij onze wenkbrau wen toen wij dit programma zagen, want daar staat feitelijk in dat de realisatie pas plaats vindt op zn vroegst in 1998. Dan sta je als fractie voor de keuze wat je doet, het naar voren halen van deze minirotonde Egelantierstraat - hetzelfde geldt denk ik trouwens voor het Vliet, maar daar krijgen wij straks de reactie wel over te horen - dan zal je moeten aangeven ten koste van welk ander plan dit zal moeten. Daar krijgen wij een probleem, want naar onze mening zijn alle andere plannen c.q. gewenst of nodig. Dan zult u zeggen, waarom kom je dan met die minirotonde. Wij komen toch met die minirotonde, er is namelijk voor 1997 krediet vrijgemaakt voor de voorbereiding. Wij zouden graag zien dat dat krediet eerder beschikbaar gesteld wordt. Dat moet geen probleem zijn, omdat naar informatie van de dienst de voorbereiding feitelijk rond is, behoudens dan de bestektekeningen. Dat verbaast ons ook niets, want in oktober vorigjaar werd aange geven dat die minirotonde versneld aangelegd zou kunnen worden als wij daar het geld voor beschikbaar zouden stellen. Wij zouden dus graag zien dat die voorbereiding dit jaar werd afgerond of anders het komend jaar, zodat als wij weer tegen hetzelfde aanlopen als wat wij bijvoorbeeld bij de Gerbrand- yweg hadden, opeens een meevaller, of omdat bepaalde projec ten, waar mijnheer Heins ook op doelt bijvoorbeeld de weste lijke ontsluiting wat langer zal duren en niet in deze perio de zal kunnen, dat je dan een afweging kunt maken tussen de verschillende belangen die er liggen. Daarbij kun je dan denken aan het Vliet, maar je kunt ook denken aan de miniro tonde Egelantierstraat, maar natuurlijk ook aan de financiën c.q. onderhoud van bestaande wegen. Alleen als de plannen op dat moment niet rond zijn, dan ben ik bang dat dat een rol gaat spelen in de afweging die je gaat maken en dat zouden 48 wij een slechte zaak vinden. Wij willen graag de voorberei ding zo snel mogelijk afronden en op het moment als er geld beschikbaar is de afweging maken of de minirotonde Egelan tierstraat alsnog aangelegd kan worden. Dat lijkt ons ver standig. Enerzijds gezien de belangen van het langzame ver keer, anderzijds ook gezien de belangen van de inwoners van Camminghaburen(De heer Ten Hoeve: Pleit de heer Terpstra er dan ook voor om voor de andere plannen die nu niet in de planning staan ook de planvoorbereiding te starten?De heer Ten Hoeve heeft gezien dat er voor 1997 wel een krediet voor de voorbereiding is uitgetrokken. (De heer Ten Hoeve: Maar de heer Terpstra zegt tegelijk dat hij wanneer er plotseling geld beschikbaar is, de afweging wil maken.) Wij vinden de Egelantierstraat dermate belangrijk, dat wij graag de plannen rond willen hebben op het moment dat die situatie zich voor doet. Dat geldt niet voor alle andere plannen. (De heer Ten Hoeve: Dan moet je de afweging kunnen maken. Dan moet je toch ook de plannen voor het Vliet klaar hebben, anders kun je die afweging niet maken.) Gezien het feit dat daar voor 1997 geen ruimte voor gecreëerd is, wordt dat wat moeilijker. Er is wel ruimte gecreëerd van f 85.000,Naar informatie zoals ik die heb uit de dienst, is dit voor een groot gedeelte al gedaan. (De heer Heins: De heer Terpstra spreekt over meeval lers van 2,5 miljoen? Het is heel dubieus als je een beleid kan maken op een meevaller van f 2,5 miljoen.) Ik snap niet wat de heer Heins daarmee bedoelt. Als de heer Heins zelf aangeeft dat hij het vermoeden heeft dat mogelijkerwijs de westelijke ontsluiting van de Frieslandhal deze periode niet gerealiseerd kan worden en rustig verschoven kan worden naar 1998, dan snap ik niet wat hij anders concludeert. Ik heb niet gezegd dat het een meevaller is, alleen op het moment dat deze ontsluiting niet te realiseren is, is die f 2,5 miljoen vrij en kun je daar dingen mee doen. Maar er kan ook ergens anders een meevaller zijn, die veel kleiner zal zijn dan die meevaller van f 2,5 miljoen, zo realistisch moeten wij zijn, maar wel tussen de f 0,5 en f 1 miljoen dat deed zich bij de Gerbrandyweg ook voor. De heer Bakker: Ik wou het ook even hebben over de mini rotonde Egelantierstraat-Archipelweg. Het is inmiddels duide lijk geworden uit de woorden van de voorgangers dat dit een belangrijk knelpunt is. Het betreft hier een kruising waarbij een lichte bocht in de Archipelweg zit, die kruising is groots van opzet, dat wordt mede veroorzaakt doordat de parallelwegen er op uitkomen, tevens laat hierdoor ook de overzichtelijkheid te wensen over en wordt er op de Archipel- weg over het algemeen te hard gereden. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden hebben wij vorig jaar van een 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 26