verbetering af moeten zien. Moet dat dan betekenen dat wij vier jaar moeten wachten op de volgende mogelijkheid? Mijn fractie is van mening van niet en wij stellen voor via een herschikking van middelen in het Programma Infrastructuur en de tot de mogelijkheid behorende subsidie de aanpak van de kruising nog te realiseren in de komende raadsperiode. Hier omtrent hebben wij een motie opgesteld, die luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 21 februari 1994, overwegende dat: de route Egelantierstraat/Coopmansstraat en de Kanaalweg samen de twee belangrijkste fietsver- bindingen vanuit Camminghaburen naar de binnen stad vormen; - van deze verbindingen zeer veel gebruik wordt gemaakt ook vanuit Heechterp en Schieringen; er op de route* Egelantierstraat/Coopmansstraat een zeer gevaarlijke verkeerssituatie voor het langzaam verkeer bestaat op de kruising met de Archipelweg; het gezien de belangrijkheid van de verbinding zeer wenselijk is dat deze gevaarlijke situatie wordt opgeheven; de raad deze zienswijze deelt; besluit ten aanzien van het Programma Infrastructuur 1994 een alternatieve prioriteitsstelling vast te stellen, waarbij werkzaamheden in het kader van de herinrichting en het verkeersluw maken van de wijken Aldlan en Bilgaard meer in de tijd wordt gespreid en het veiliger maken van kruising Egelantierstraat/Coopmansstraat/Archipelweg nog in de planperiode 1994-1997 kan worden gereali seerd; - het college op te dragen het project voor subsi die aan te melden; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is door mijzelf en de heer Schreuder ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagin gen.) De heer Tiaaeraans (weth.Voorzitter, de heer Greving is begonnen met zijn zorg uit te spreken over de mogelijk te gemakkelijke aanwending van het instrument rioolrecht als het gaat om de vernieuwing van de rioleringen. Hij bepleit in ieder geval een zeer nadrukkelijke vinger aan de pols als het 50 gaat om de vraag of het nu echt nodig is dat er activiteiten op het terrein van de rioleringen gaan plaats vinden en de onmiddellijke doorvertaling naar de heffingen in het kader van de rioolrechten. Het zal duidelijk zijn dat wij niet voornemens zijn om als een automaat datgene wat is afgeschre ven te vervangen, nog los van het gegeven dat rioleringen geen afschrijvingstermijn kennen op dit moment, want wij leggen ze er in en vervolgens hopen wij maar dat ze niet te snel weer moeten worden vervangen, althans dat is de praktijk geweest tot voor kort. U weet dat wij bezig zijn met een rioolbeleidsplan, in dat kader wordt een veel betere vinger aan de pols gehouden over wat noodzakelijk is en in welke volgorde. Met andere woorden, ik kan de heer Greving toezeg gen dat er zeker niet sprake zal zijn van een automatisme of het re gemakkelijk toerekenen dan wel gebruik maken van de rioolheffing. De heer Heins heeft terecht geconstateerd - en ook anderen - dat wij de afgelopen jaren een groot aantal uitgaven hebben gedaan waar het gaat om de verbetering van onze binnenstede lijke infrastructuur, in combinatie met bezuinigingen die ook in deze sector heel nadrukkelijk aan de orde zijn geweest. Dat betekent dat wij de komende jaren slechts beperkt midde len hebben om een aantal wensen uit te voeren. Het voorbeeld dat de heer Heins noemt, is de deelname van de gemeente Leeuwarden aan de verdubbeling van de Waldwei, daar heeft de gemeente f 4 miljoen in toegezegd, hij koppelt dat aan de verdubbeling van de desbetreffende weg. Hij vergeet natuur lijk gemakshalve dat voor die f 4 miljoen bijdrage van de gemeente Leeuwarden voor f 7 miljoen in de gemeente Leeuwar den wordt geïnvesteerd in busbanen, in het aanpassen van de verkeersregelinstallaties zodanig dat het openbaar vervoer voorrang krijgt. Het bevorederen van het openbaar vervoer is naar mijn stellige inschatting een punt van aandacht als het gaat om de prioriteiten die de PAL/GL-f ractie naar voren brengt. Het geld is dus zeer wel ook in de geest van de PAL/GL-fractie besteed. Met andere woorden, het verhaal gaat niet op. Ik constateer verder dat de heer Heins terecht ook vaststelt dat wij weinig middelen de komende jaren hebben voor uitvoe ring van het Verkeers Milieuplan. Daar heeft de raad overi gens recent de stukken van gekregen en daar staan wel dege lijk voorstellen in met betrekking tot de realisatie daarvan. Vervolgens wordt gezegd dat er prioriteit moet worden ge steld, met daarbij de reconstructie van het Vliet, met overi gens een aantal argumenten die die reconstructie noodzakelijk maken die zonder meer kunnen worden onderschreven, daar behoeft geen misverstand over te bestaan. Ook het college heeft een en andermaal in het verleden aangegeven, net als 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 27