alle andere fracties hier, dat die reconstructie van het Vliet uit een groot aantal overwegingen gewenst is, ware het niet dat wij hebben moeten kiezen en de keuze is helaas niet kunnen uitvallen ten gunste van het Vliet. Hij formuleert vervolgens dat de aanleg van de westelijke ontsluitingsweg een prioriteitsstelling is die het college nu een hogere waarde wil geven dan het Vliet. Daarbij vergeet hij naar mijn gevoel wat al te gemakkelijk dat het niet een prioriteitsstelling is geweest op basis van een enkel motief, want de belangrijkste motivering daaruit komt namelijk uit het door hem zo aangeprezen Milieubeleidsplan. Daarin staat geformuleerd dat bij de argumenten niet alleen de bereikbaar heid essentieel is, er is ook altijd nog een verschil tussen een keuze daar waar de bereikbaarheid van de stad in algemene zin aan de orde is ten opzichte van een wel bereikbare maar onveilige situatie, maar de bereikbaarheid is in het geding voor dat deel van de stad. Bovendien is er ook het Verkeers- milieuplan zelf, dan heb ik het over aspecten van verkeersla waai en ook stankoverlast, dat leidt tot de conclusie dat het zeer gewenst is om in 1997 te starten met de aanleg van de westelijke ontsluitingsweg. Met andere woorden, het ligt iets genuanceerder dan de heer Heins in zijn betoog naar voren heeft gebracht. Ik denk dan ook dat de noodzaak van het bereikbaar blijven dwingt tot de keuze zoals die door het college is gedaan. De heer Heins heeft daar vervolgens een motie aan gewijd waarvan het duidelijk zal zijn dat die niet door het college wordt overgenomen. Er is één probleempje bij, ik weet niet of dat de bedoeling is want dan zou de motie wellicht wel over genomen kunnen worden, hij spreekt over het meerjarenprogram ma 1994-1998 en daarbij brengt hij via een kleine sluipweg 1998 naar voren. Het programma zoals dat hier ligt geldt voor 1994-1997. (De heer Heina: Zo staat het wel in de nota.) Dan moeten wij daar eens naar kijken. Dat laat onverlet dat het college nu duidelijk kiest voor de prioriteit zoals die is aangegeven voor de westelijke rondweg en in de loop van 1995- 1996 zullen wij opnieuw moeten kijken of de dan beschikbare middelen in 1998 zullen moeten worden aangewend voor danwel minirotondes danwel de reconstructie van het Vliet. De heer Terpstra heeft aangegeven of wij niet kunnen proberen de plannen met betrekking tot de minirotonde Egelantier- straat/Archipelweg af te ronden, dan hebben wij iets op de plank liggen. Als er dan een meevaller is in de orde van f 6 a f 7 ton dan zou dit onmiddellijk kunnen worden aangepakt. Hij vergeet dat het weliswaar vrij snel kan, maar dat een dergelijk plan voorbereiden toch iets meer kost dan alleen maar wat tekeningen maken, er staat niet voor niets f 85.000,voor gereserveerd. Die f 85.000,hebben wij nu 52 niet en dus kunnen wij het nu ook niet naar voren halen. Dat laat overigens onverlet dat als er een meevaller zou zijn - de discussie moet nog gevoerd worden of je dan op dat moment ook kan worden ingezet in dit kader - en iedereen zou vinden dat het moet dan denk ik dat wij, gelet op het feit dat het op zichzelf niet zo'n ingewikkeld beleidsmatig stuk is, altijd in staat zijn binnen twee drie maanden het hele ver haal besteksklaar te hebben. Het ontbreken van concrete middelen om het te doen, doet mij antwoorden dat wij geen kans zien om nu het plan op de plank klaar te krijgen. De heer Bakker spreekt over diezelfde minirotonde. Wij hebben daar inderdaad na ampele overwegingen met elkaar vrij recent nog van afgezien. Ik zou voor een groot gedeelte hetzelfde antwoord als aan de heer Heins naar voren kunnen brengen. In de motie van de D66-fractie wordt een alternatief voorstel gedaan, namelijk het spreiden van de verkeersluwe maatregelen in de wijken Aldlan en Bilgaard. Nog afgezien van dat de grootte van het bedrag waar het hier om gaat niet zal leiden tot spreiding maar afzien van, ik vind dat toch een punt van zorg, is het nog altijd zo dat wij als gemeenteraad weliswaar niet formeel maar inhoudelijk natuurlijk wel degelijk afspra ken hebben gemaakt met deze wijken die in het kader van de Nota Verkeersluwe Gebieden om een aantal redenen aan het eind van het uitvoeringstraject zijn geplaatst. Zij zitten al jarenlang te wachten tot uiteindelijk in die wijken iets gebeurt, nu gaat de D66-fractie op grond van verkeersveilig heid, want daar heb je het over als je over de reconstructie van het kruispunt Archipelweg spreekt, andere verkeersveilig heid in andere wijken in de waagschaal zetten. Dat is niet de keuze van het college, wij wijzen deze motie af. De heer Heins: Nog even dit naar de wethouder toe. Busbanen waren wij altijd voor, verdubbeling van autosnelwe gen zijn wij tegen. Dat is de visie van Groen Links en ook de visie van PAL/GL. Wat de reconstructie van het Vliet betreft zegt het college dat het belangrijk is, de raad heeft in het verleden een paar keer uitgesproken dat het eigenlijk wat naar voren moet, het college komt elke keer met voorstellen om dit weer naar achteren te schuiven. Het is duidelijk dat het college daar toch een lagere prioriteit aan toekent dan aan een heleboel andere zaken. (De heer TimaemeuiB: Ik maak bezwaar tegen deze redenatieHet is op een lijst gezet en geaccordeerd en vervolgens is het college ook in opdracht van de raad aan het bezuinigen geslagen. De raad heeft daar vervolgens zelf iedere keer weer over besloten of het wel of niet door moest 53

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 28