I II gaan. Het gaat niet aan om hier een zwarte pietenspel te spelen dat het college het eigenlijk niet belangrijk vindt. Ik denk dat dat een volstrekte onjuist voorstelling van zaken is.) Het college vindt andere zaken zoals bijvoorbeeld de aanleg van het westtangent belangrijker. (De heer TijmaemanB: De raad tot nu toe ook.) Dat moet de raad nog uitspreken. Ik doe ook een beroep op de andere fracties om onze motie te ondersteunen. Het enige dat het in feite inhoudt is dat je de westtangent niet in 1997 aanlegt maar in 1998. Daardoor schep je ruimte van zeker f 2 miljoen, die f 2 miljoen kun je gebruiken in de komende vier jaar. Er staat in de nota ge noemd 1994-1998, in de bijlage kan de wethouder dat lezen. In dit geval betekent het streepje "tot" in plaats van "tot en met". Het verschil met het voorstel van het college is niet dat wij de westtangent willen afblazen, want dat is helemaal onze bedoeling niet, ook wij vinden het belangrijk dat de westelijke rondweg op een_gegeven moment ontlast wordt van het autoverkeer, want de druk is daar veel te groot, maar alleen om het één jaartje uit te stellen. Door dat jaar krijg je meer ruimte met name om die vermaledijde reconstructie van het Vliet uit te voeren, het stiefkindje van Leeuwarden. Ik refereer hier wel aan een nota die alle raadsleden ook hebben ontvangen en waar het heel duidelijk en helder in staat waar vier buurten al jarenlang voor pleiten en wat maar niet van de grond komt. Voor die reconstructie wil ik nogmaals een lans breken en de raad vragen om uit te spreken dat het wel voor 1998 dient plaats te vinden. Ik denk dat dat voor de leefbaarheid van de oostelijke schil van bijzonder grote betekenis is. De PAL/GL-fractie spreekt met deze motie een keuze uit, wij kiezen er voor om het Vliet een hogere prioriteit toe te kennen dan de westtangent. De CDA-fractie wil graag dat er meer dingen gedaan worden, maar geeft niet aan wat dan een lagere prioriteit kan krijgen en gokt er een beetje op dat er wat financiële ruimte komt in de komende jaren. Ik vind dat geen politieke stellingname, ik vind dat eigenlijk een beetje optimistisch ramen. De heer Bakker: Mijnheer de voorzitter, ik wil graag een reactie geven op hetgeen de heer Timmermans heeft gezegd. Hij zegt dat er toezeggingen zijn gedaan aan de wijken Aldlan en Bilgaard. Dat zal ongetwijfeld zo zijn, er zijn evenzozeer toezeggingen gedaan aan de wijk Camminghaburen. In een recent interview in de wijkkrant hebben alle fracties aangegeven dat die minirotonde nog deze planperiode gerealiseerd zou worden. Ik begrijp nu dat de desbetreffende fracties daarop terugko men. Dat vind ik jammer. (De heer HeinB: De heer Bakker sprak 54 over alle fracties, onze fractie was daar niet bij. Wij hadden niet een rotonde voorgesteldwij hadden een wat eenvoudiger oplossing voorgesteld.) Het mag van mij ook wel een wat eenvoudiger oplossing zijn, er zal in ieder geval wat aan de verkeersveiligheid op de desbetreffende kruising moeten gebeuren. Ik constateer verder dat de minirotondes op de Julianalaan en de Gerbrandyweg een even hoge urgentie hadden. Ik vind het een beetje flauw om nu de wijk Camminghaburen en daaraan hangende ook Heechterp en Schieringen een verkeersvoorziening te onthouden die denk ik binnen Leeuwarden een van de hoogste ongevalcij fers kent, nadat alle andere knelpunten inmiddels zijn opgelost. Ik kan mij verder in de wijken Aldlan en Bilgaard niet goed voorstellen als ik daar door rijd, dat daar verkeerssituaties zijn van een dusdanige urgentie als de minirotonde die ik nu op het oog heb. Daarom pleit ik er voor dat hoe dan ook door het college bevorderd wordt dat die minirotonde op korte termijn alsnog gerealiseerd wordt. De kosten zijn ongeveer f 7 a f 8 ton, zo heb ik van de dienst begrepen, daar staat de helft subsidie tegenover, dat betekent dat er dus dekking voor f 3 a f 4 ton gevonden moet worden. Wij stellen voor om de plannen voor de wijken Aldlan en Bilgaard te spreiden, maar je kunt natuurlijk ook proberen in het nieuw beleid voor volgend jaar structurele middelen op te nemen door het dan te kapitaliseren. Er zijn ongetwijfeld nog andere mogelijkheden, maar ik hoop wel dat de raad het met mij eens is dat het een van de hoogste urgentiepunten van de stad is. Ik wil mijn motie handhaven en hetgeen ik net heb gezegd meegeven aan de raad. De heer Terpstra: Mijnheer de voorzitter, ik wil beginnen met het optimistisch ramen. Het verbaast mij dat door de PAL/GL- fractie te horen zeggen, want als er van optimistisch ramen sprake is, dan is het bij hen, zij gaan er namelijk vanuit dat er zonder meer in 1998 geld is voor de westelijke ont sluiting en dat moeten wij nog zien. De heer Heins zegt: 1997 is geen probleem, dan komt het wel in 1998. Als dat zo reëel ligt dan kan hij net zo goed nu zeggen, wat maakt dat jaar dan uit. Wij hebben een andere prioriteit dan hen en ik denk dat dat mag, hij zou net zo goed kunnen zeggen het Vliet in 1998 te doen. Dat is het verschil waarover wij praten, wat pakken wij in 1997 aan? Bij ons gaat de voorkeur uit naar de westelijke ontsluiting van het FEC-terrein en dat heeft heel duidelijk te maken met de verkeersveiligheid, alleen dan niet aan de oostkant van de stad maar aan de westkant van de stad. Dus niet wij ramen optimistisch, dat doet de PAL/GL-fractie Wat heb ik namelijk gezegd: op het moment dat om wat voor 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 29