I
II
gaan. Het gaat niet aan om hier een zwarte pietenspel te
spelen dat het college het eigenlijk niet belangrijk vindt.
Ik denk dat dat een volstrekte onjuist voorstelling van zaken
is.) Het college vindt andere zaken zoals bijvoorbeeld de
aanleg van het westtangent belangrijker. (De heer TijmaemanB:
De raad tot nu toe ook.) Dat moet de raad nog uitspreken. Ik
doe ook een beroep op de andere fracties om onze motie te
ondersteunen. Het enige dat het in feite inhoudt is dat je de
westtangent niet in 1997 aanlegt maar in 1998. Daardoor schep
je ruimte van zeker f 2 miljoen, die f 2 miljoen kun je
gebruiken in de komende vier jaar. Er staat in de nota ge
noemd 1994-1998, in de bijlage kan de wethouder dat lezen. In
dit geval betekent het streepje "tot" in plaats van "tot en
met". Het verschil met het voorstel van het college is niet
dat wij de westtangent willen afblazen, want dat is helemaal
onze bedoeling niet, ook wij vinden het belangrijk dat de
westelijke rondweg op een_gegeven moment ontlast wordt van
het autoverkeer, want de druk is daar veel te groot, maar
alleen om het één jaartje uit te stellen. Door dat jaar krijg
je meer ruimte met name om die vermaledijde reconstructie van
het Vliet uit te voeren, het stiefkindje van Leeuwarden. Ik
refereer hier wel aan een nota die alle raadsleden ook hebben
ontvangen en waar het heel duidelijk en helder in staat waar
vier buurten al jarenlang voor pleiten en wat maar niet van
de grond komt. Voor die reconstructie wil ik nogmaals een
lans breken en de raad vragen om uit te spreken dat het wel
voor 1998 dient plaats te vinden. Ik denk dat dat voor de
leefbaarheid van de oostelijke schil van bijzonder grote
betekenis is.
De PAL/GL-fractie spreekt met deze motie een keuze uit, wij
kiezen er voor om het Vliet een hogere prioriteit toe te
kennen dan de westtangent. De CDA-fractie wil graag dat er
meer dingen gedaan worden, maar geeft niet aan wat dan een
lagere prioriteit kan krijgen en gokt er een beetje op dat er
wat financiële ruimte komt in de komende jaren. Ik vind dat
geen politieke stellingname, ik vind dat eigenlijk een beetje
optimistisch ramen.
De heer Bakker: Mijnheer de voorzitter, ik wil graag een
reactie geven op hetgeen de heer Timmermans heeft gezegd.
Hij zegt dat er toezeggingen zijn gedaan aan de wijken Aldlan
en Bilgaard. Dat zal ongetwijfeld zo zijn, er zijn evenzozeer
toezeggingen gedaan aan de wijk Camminghaburen. In een recent
interview in de wijkkrant hebben alle fracties aangegeven dat
die minirotonde nog deze planperiode gerealiseerd zou worden.
Ik begrijp nu dat de desbetreffende fracties daarop terugko
men. Dat vind ik jammer. (De heer HeinB: De heer Bakker sprak
54
over alle fracties, onze fractie was daar niet bij. Wij
hadden niet een rotonde voorgesteldwij hadden een wat
eenvoudiger oplossing voorgesteld.) Het mag van mij ook wel
een wat eenvoudiger oplossing zijn, er zal in ieder geval wat
aan de verkeersveiligheid op de desbetreffende kruising
moeten gebeuren.
Ik constateer verder dat de minirotondes op de Julianalaan en
de Gerbrandyweg een even hoge urgentie hadden. Ik vind het
een beetje flauw om nu de wijk Camminghaburen en daaraan
hangende ook Heechterp en Schieringen een verkeersvoorziening
te onthouden die denk ik binnen Leeuwarden een van de hoogste
ongevalcij fers kent, nadat alle andere knelpunten inmiddels
zijn opgelost.
Ik kan mij verder in de wijken Aldlan en Bilgaard niet goed
voorstellen als ik daar door rijd, dat daar verkeerssituaties
zijn van een dusdanige urgentie als de minirotonde die ik nu
op het oog heb. Daarom pleit ik er voor dat hoe dan ook door
het college bevorderd wordt dat die minirotonde op korte
termijn alsnog gerealiseerd wordt. De kosten zijn ongeveer
f 7 a f 8 ton, zo heb ik van de dienst begrepen, daar staat
de helft subsidie tegenover, dat betekent dat er dus dekking
voor f 3 a f 4 ton gevonden moet worden. Wij stellen voor om
de plannen voor de wijken Aldlan en Bilgaard te spreiden,
maar je kunt natuurlijk ook proberen in het nieuw beleid voor
volgend jaar structurele middelen op te nemen door het dan te
kapitaliseren. Er zijn ongetwijfeld nog andere mogelijkheden,
maar ik hoop wel dat de raad het met mij eens is dat het een
van de hoogste urgentiepunten van de stad is.
Ik wil mijn motie handhaven en hetgeen ik net heb gezegd
meegeven aan de raad.
De heer Terpstra: Mijnheer de voorzitter, ik wil beginnen met
het optimistisch ramen. Het verbaast mij dat door de PAL/GL-
fractie te horen zeggen, want als er van optimistisch ramen
sprake is, dan is het bij hen, zij gaan er namelijk vanuit
dat er zonder meer in 1998 geld is voor de westelijke ont
sluiting en dat moeten wij nog zien. De heer Heins zegt: 1997
is geen probleem, dan komt het wel in 1998. Als dat zo reëel
ligt dan kan hij net zo goed nu zeggen, wat maakt dat jaar
dan uit. Wij hebben een andere prioriteit dan hen en ik denk
dat dat mag, hij zou net zo goed kunnen zeggen het Vliet in
1998 te doen. Dat is het verschil waarover wij praten, wat
pakken wij in 1997 aan? Bij ons gaat de voorkeur uit naar de
westelijke ontsluiting van het FEC-terrein en dat heeft heel
duidelijk te maken met de verkeersveiligheid, alleen dan niet
aan de oostkant van de stad maar aan de westkant van de stad.
Dus niet wij ramen optimistisch, dat doet de PAL/GL-fractie
Wat heb ik namelijk gezegd: op het moment dat om wat voor
55