reden dan ook een project niet doorgaat, of op een moment dat
er om wat voor redenen dan ook een investering nodig is voor
bepaalde infrastructurele werken, heb je geld beschikbaar en
op dat moment ga je bekijken hoe of je dat geld gaat inzet
ten. Dat kan betekenen voor infrastructurele maatregelen, dat
kan betekenen voor het dekken van financiële tekorten, het
kan ook zijn dat wij op dat moment de prioriteit leggen bij
onderhoud. Wij gaan nu helemaal niet aangeven dat het moet,
wij zeggen alleen dat het een hoge prioriteit moet hebben en
op het moment dat het geld er is, zal dat heel duidelijk in
de afweging meegenomen moeten worden. In onze visie is het op
dit moment zo, dat, bij de infrastructurele werken die er
liggen, als er ruimte komt, een hele hoge prioriteit wat ons
betreft gegeven wordt aan de minirotonde. Dus wij hebben wat
dat betreft op dit moment dan ook geen behoefte aan de motie,
dat zal u duidelijk zijn, omdat wij de prioriteit thans
anders leggen.
Datzelfde geldt ook voor de motie van de D66-fractie hoe
vreemd het ook moge klinken. Beide moties zijn ons sympa
thiek, want ik denk dat daar grote problemen zijn en het zou
mooi zijn als wij daar f 3 miljoen voor hadden, want dan
konden wij ze oplossen, maar de realiteit is dat wij dat geld
niet hebben.
Een keuze voor de Egelantierstraat ten koste van verkeersluwe
maatregelen Aldlan en Bilgaard gaat ons te ver, daar zijn wij
niet voor. Wij vinden ook daar de maatregelen bitter nodig.
Mevrouw Van Ulzen: Er spelen zich hier twee zeer ironische
zaken af. De twee partijen die elkaar verwijten dat zij
optimistisch ramen, terwijl zij in het verleden niet anders
hebben gedaan, dat is heel merkwaardig.
Het andere ironische ligt bij zowel de D66- al de WD-frac-
tie. (De heer HeinB: Mevrouw Van Ulzen heeft vaker gezegd dat
de CDA-fractie optimistische raamt, alles wat zij nu zegt
heeft zij vroeger ook al een keer gezegd, misschien hoeft zij
het dan nu niet meer te zeggen.) Het ironische is bovendien
dat zowel de D66- als de WD-fractie in het verleden getracht
hebben het aantal minirotondes te verminderen. Mijn fractie
wil de motie van de D66-fractie graag steunen, want wij zijn
het namelijk met hen eens dat daar een zeer gevaarlijk punt
is, er wonen mensen die amper de overkant kunnen bereiken. Ik
heb telefoontjes hierover gehad van mensen. (De heer Beins:
Die hebben ook met een minirotonde problemenDie hebben ook
met een minirotonde problemen, maar die hebben nog meer
problemen met het feit dat er helemaal niets gebeurt. Wij
hebben ook liever verkeerslichten, maar ook wij weten dat
verkeerslichten gewoon te duur zijn.
56
Vervolgens denk ik dat de wijze waarop de wethouder reageert
over de inhoudelijke afspraken en dat wij de verkeersveilig
heid in de waagschaal leggen van Bilgaard en Aldlan niet
terecht is. Daar zijn al enige maatregelen genomen.
Kortom, wij wensen de motie van de D66-fractie te steunen,
wij vinden het een uitstekende alternatieve oplossing en voor
het geld kan het uit.
De heer Ten Hoeve: Een aantal leden van mijn fractie heeft er
behoefte aan om even te praten over het voorstel dat de heer
Heins heeft gedaan. Dit is een element dat in de commissie
niet is ingebracht en in die zin in onze fractie dus ook niet
besproken.
De Voorzitter: De schorsing wordt verleend.
De Voorzitter schorst om 22.35 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent om 22.45 uur de vergadering.
De heer Ten Hoeve: Voorzitter, ik wil graag even reageren op
de moties die ingediend zijn.
Ik begin met het Vliet.
De heer Heins begon met de woorden: wij willen de reconstruc
tie van de westelijke rondweg niet afblazen. Wij hebben de
stukken gekregen, de projecten gezien, wij hebben een afwe
ging gemaakt en de argumenten getoetst. Wij kunnen er niet
aan ontkomen, kijkend naar de westelijke rondweg, het gebied
waar - de heer Timmermans heeft er al op gedoeld toen hij het
Verkeersmilieuplan aanhaalde - het naar lijkt dat in 1997
echt de zaak gaat stagneren waardoor èn het stationsgebied èn
Schenkenschans èn het hele gebied rond de Frieslandhal niet
meer op een goede manier bereikbaar zullen zijn. Daarbij
bedenkend wat wij allemaal opgezet hebben bij de ontwikkeling
van de Frieslandhal, zou het een hele verkeerde zaak zijn
wanneer nu niet verder gegaan zou worden met de ontwikkeling
van dit gebied. Wij kiezen dus als eerste prioriteit voor de
westelijke rondweg. Dat neemt niet weg dat het Vliet alle
aandacht moet blijven houden. Waar wij in de commissie als
fractie ook steeds de aandacht voor hebben gevraagd, zal ik
nogmaals vragen om toch dat beeldplan, om ontwikkelingen die
nu al op het Vliet spelen, toch ter hand te nemen. Maar wij
kunnen er niet aan ontkomen, gezien de ontwikkelingen in het
westen van de stad, om daar nu eerst voor te kiezen. Dus wij
57