reden dan ook een project niet doorgaat, of op een moment dat er om wat voor redenen dan ook een investering nodig is voor bepaalde infrastructurele werken, heb je geld beschikbaar en op dat moment ga je bekijken hoe of je dat geld gaat inzet ten. Dat kan betekenen voor infrastructurele maatregelen, dat kan betekenen voor het dekken van financiële tekorten, het kan ook zijn dat wij op dat moment de prioriteit leggen bij onderhoud. Wij gaan nu helemaal niet aangeven dat het moet, wij zeggen alleen dat het een hoge prioriteit moet hebben en op het moment dat het geld er is, zal dat heel duidelijk in de afweging meegenomen moeten worden. In onze visie is het op dit moment zo, dat, bij de infrastructurele werken die er liggen, als er ruimte komt, een hele hoge prioriteit wat ons betreft gegeven wordt aan de minirotonde. Dus wij hebben wat dat betreft op dit moment dan ook geen behoefte aan de motie, dat zal u duidelijk zijn, omdat wij de prioriteit thans anders leggen. Datzelfde geldt ook voor de motie van de D66-fractie hoe vreemd het ook moge klinken. Beide moties zijn ons sympa thiek, want ik denk dat daar grote problemen zijn en het zou mooi zijn als wij daar f 3 miljoen voor hadden, want dan konden wij ze oplossen, maar de realiteit is dat wij dat geld niet hebben. Een keuze voor de Egelantierstraat ten koste van verkeersluwe maatregelen Aldlan en Bilgaard gaat ons te ver, daar zijn wij niet voor. Wij vinden ook daar de maatregelen bitter nodig. Mevrouw Van Ulzen: Er spelen zich hier twee zeer ironische zaken af. De twee partijen die elkaar verwijten dat zij optimistisch ramen, terwijl zij in het verleden niet anders hebben gedaan, dat is heel merkwaardig. Het andere ironische ligt bij zowel de D66- al de WD-frac- tie. (De heer HeinB: Mevrouw Van Ulzen heeft vaker gezegd dat de CDA-fractie optimistische raamt, alles wat zij nu zegt heeft zij vroeger ook al een keer gezegd, misschien hoeft zij het dan nu niet meer te zeggen.) Het ironische is bovendien dat zowel de D66- als de WD-fractie in het verleden getracht hebben het aantal minirotondes te verminderen. Mijn fractie wil de motie van de D66-fractie graag steunen, want wij zijn het namelijk met hen eens dat daar een zeer gevaarlijk punt is, er wonen mensen die amper de overkant kunnen bereiken. Ik heb telefoontjes hierover gehad van mensen. (De heer Beins: Die hebben ook met een minirotonde problemenDie hebben ook met een minirotonde problemen, maar die hebben nog meer problemen met het feit dat er helemaal niets gebeurt. Wij hebben ook liever verkeerslichten, maar ook wij weten dat verkeerslichten gewoon te duur zijn. 56 Vervolgens denk ik dat de wijze waarop de wethouder reageert over de inhoudelijke afspraken en dat wij de verkeersveilig heid in de waagschaal leggen van Bilgaard en Aldlan niet terecht is. Daar zijn al enige maatregelen genomen. Kortom, wij wensen de motie van de D66-fractie te steunen, wij vinden het een uitstekende alternatieve oplossing en voor het geld kan het uit. De heer Ten Hoeve: Een aantal leden van mijn fractie heeft er behoefte aan om even te praten over het voorstel dat de heer Heins heeft gedaan. Dit is een element dat in de commissie niet is ingebracht en in die zin in onze fractie dus ook niet besproken. De Voorzitter: De schorsing wordt verleend. De Voorzitter schorst om 22.35 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 22.45 uur de vergadering. De heer Ten Hoeve: Voorzitter, ik wil graag even reageren op de moties die ingediend zijn. Ik begin met het Vliet. De heer Heins begon met de woorden: wij willen de reconstruc tie van de westelijke rondweg niet afblazen. Wij hebben de stukken gekregen, de projecten gezien, wij hebben een afwe ging gemaakt en de argumenten getoetst. Wij kunnen er niet aan ontkomen, kijkend naar de westelijke rondweg, het gebied waar - de heer Timmermans heeft er al op gedoeld toen hij het Verkeersmilieuplan aanhaalde - het naar lijkt dat in 1997 echt de zaak gaat stagneren waardoor èn het stationsgebied èn Schenkenschans èn het hele gebied rond de Frieslandhal niet meer op een goede manier bereikbaar zullen zijn. Daarbij bedenkend wat wij allemaal opgezet hebben bij de ontwikkeling van de Frieslandhal, zou het een hele verkeerde zaak zijn wanneer nu niet verder gegaan zou worden met de ontwikkeling van dit gebied. Wij kiezen dus als eerste prioriteit voor de westelijke rondweg. Dat neemt niet weg dat het Vliet alle aandacht moet blijven houden. Waar wij in de commissie als fractie ook steeds de aandacht voor hebben gevraagd, zal ik nogmaals vragen om toch dat beeldplan, om ontwikkelingen die nu al op het Vliet spelen, toch ter hand te nemen. Maar wij kunnen er niet aan ontkomen, gezien de ontwikkelingen in het westen van de stad, om daar nu eerst voor te kiezen. Dus wij 57

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 30