I I, I 1 realiteitsgehalte hebben, dan is de ruimte dankzij de lage rente - u heeft het verhaal kunnen lezen - in onze beschikba re budgetten voldoende groot om naar mijn inschatting ook een dergelijk project zo snel mogelijk te honoreren. Wij hebben daar allemaal belang bij, mede gelet op het feit dat in 1995 die mogelijkheden wel eens niet meer aanwezig zouden kunnen zijn. De heer Terpstra: Dat betekent ook dat de wethouder bij Patrimonium kenbaar maakt dat het gewenst is dat zij zo snel mogelijk met planvorming gaan komen? Op dit moment ligt die rente laag, maar over een half jaar kan die wel veel hoger liggen. 1 De heer Timmermans (weth.Voorzitter, de zelfstandige corporaties zijn zich daarvan zeer bewust. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 21 (bijlage nr. 35). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. imsj Punt 22 (bijlage nr. 34) De Voorzitter: Aan de orde is Aanvulling 1994 Meerjarenplan Bedrij fsomgevingsbeleid De heer Oreving: Mijnheer de voorzitter, de aangedragen projecten zoals grootschalige industriële ontwikkeling met het MTC en de ontwikkeling met de Frieslandhal, de Werpster- hoek en de Hemrik juicht mijn fractie van harte toe. Al deze ontwikkelingen moeten bijdragen tot het creëren van een geschikt vestigingsklimaat voor nieuwe bedrijvigheid, noodza kelijk om de werkloosheid terug te dringen en nieuwe banen te scheppen. De verbreding van de nutri-business met andere 62 bedrijvigheid is ook noodzakelijk om het knooppuntprofiel te versterken. Dat is een prima ontwikkeling, onze basis moet niet te smal zijn, heb ik al eerder opgemerkt. Wel heb ik er zorg over dat de gemeente wellicht op korte termijn ook zelf middelen beschikbaar zal moeten hebben om bij te dragen in de co-financiering als er vanuit Brussel 5B-subsidies naar Leeuwarden zullen kunnen komen. Ook gemeenten zullen dan een bijdrage moeten geven om de ontwikkelingen verder vorm te geven. De zorg die er nu bij mij is, is of wij daar op dit moment voldoende middelen voor beschikbaar hebben. Ik hoef daar op dit moment geen antwoord van de wethouder of het college op te hebben, maar ik wil het college wel vragen om op korte termijn in de Commissie Economische en Sociale Zaken haar zienswijze naar voren te brengen over hoe het staat met de financiële middelen van gemeente op dit punt. De heer Kroes: Ik heb in de raadsadviescommissie al aangege ven dat wij op zich blij zijn met de aanvulling op het Meer jarenplan Bedrijfsomgevingsbeleid en met name de herverkave ling van het bedrijventerrein de Hemrik spreekt ons zeer aan. Onze fractie heeft al eerder gepleit voor een andere aanpak van de Hemrik om dit bedrijventerrein toch vol te krijgen met vestigingen. U herinnert zich allemaal nog wel de discussie rond Airport Leeuwarden. Overigens zal de herverkaveling ervoor zorgen dat er meer bedrijven zich willen vestigen op de Hemrik, hierdoor zal het renteverlies dat de gemeente heeft door de 80 ha die nu nog leeg zijn op niet al te lange termijn van de begroting kunnen verdwijnen, dat zou natuur lijk zeer welkom zijn. Ten aanzien van het Frieslandhalcomplex heb ik wethouder Heere gevraagd of er ook gedacht is aan een speciale voorzie ning voor busverkeer van het NS-station naar het FEC. Hij heeft belooft dit aan zijn college Timmermans door te geven. Ik ben benieuwd of het college daar inmiddels een standpunt over heeft ingenomen. Onze fractie zou graag zien dat een dergelijke voorziening, te denken aan een busbaan, gereali seerd kan worden. Op die manier is het ook mogelijk daar straks een NS-dagtocht aan te verbinden. Onze fractie heeft in de commissievergadering een voorbehoud gemaakt voor het onderdeel Werpsterhoek-zichtlokatieVolgens onze fractie zijn de andere genoemde aandachtsvelden, dan heb ik het over de spoorzöne, MTC, Hemrik en het FEC voldoende en zou de eventuele ontwikkeling van een totaal nieuw project als de Werpsterhoek teveel van het goede zijn. Volgens onze fractie neemt de gemeente daardoor teveel hooi op z'n vork. Daarbij zijn wij van mening dat de spoorzöne ook kenmerken 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 33