I
I,
I
1
realiteitsgehalte hebben, dan is de ruimte dankzij de lage
rente - u heeft het verhaal kunnen lezen - in onze beschikba
re budgetten voldoende groot om naar mijn inschatting ook een
dergelijk project zo snel mogelijk te honoreren. Wij hebben
daar allemaal belang bij, mede gelet op het feit dat in 1995
die mogelijkheden wel eens niet meer aanwezig zouden kunnen
zijn.
De heer Terpstra: Dat betekent ook dat de wethouder bij
Patrimonium kenbaar maakt dat het gewenst is dat zij zo snel
mogelijk met planvorming gaan komen? Op dit moment ligt die
rente laag, maar over een half jaar kan die wel veel hoger
liggen.
1
De heer Timmermans (weth.Voorzitter, de zelfstandige
corporaties zijn zich daarvan zeer bewust.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 21 (bijlage nr. 35).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
imsj
Punt 22 (bijlage nr. 34)
De Voorzitter: Aan de orde is Aanvulling 1994 Meerjarenplan
Bedrij fsomgevingsbeleid
De heer Oreving: Mijnheer de voorzitter, de aangedragen
projecten zoals grootschalige industriële ontwikkeling met
het MTC en de ontwikkeling met de Frieslandhal, de Werpster-
hoek en de Hemrik juicht mijn fractie van harte toe. Al deze
ontwikkelingen moeten bijdragen tot het creëren van een
geschikt vestigingsklimaat voor nieuwe bedrijvigheid, noodza
kelijk om de werkloosheid terug te dringen en nieuwe banen te
scheppen. De verbreding van de nutri-business met andere
62
bedrijvigheid is ook noodzakelijk om het knooppuntprofiel te
versterken. Dat is een prima ontwikkeling, onze basis moet
niet te smal zijn, heb ik al eerder opgemerkt. Wel heb ik er
zorg over dat de gemeente wellicht op korte termijn ook zelf
middelen beschikbaar zal moeten hebben om bij te dragen in de
co-financiering als er vanuit Brussel 5B-subsidies naar
Leeuwarden zullen kunnen komen. Ook gemeenten zullen dan een
bijdrage moeten geven om de ontwikkelingen verder vorm te
geven. De zorg die er nu bij mij is, is of wij daar op dit
moment voldoende middelen voor beschikbaar hebben. Ik hoef
daar op dit moment geen antwoord van de wethouder of het
college op te hebben, maar ik wil het college wel vragen om
op korte termijn in de Commissie Economische en Sociale Zaken
haar zienswijze naar voren te brengen over hoe het staat met
de financiële middelen van gemeente op dit punt.
De heer Kroes: Ik heb in de raadsadviescommissie al aangege
ven dat wij op zich blij zijn met de aanvulling op het Meer
jarenplan Bedrijfsomgevingsbeleid en met name de herverkave
ling van het bedrijventerrein de Hemrik spreekt ons zeer aan.
Onze fractie heeft al eerder gepleit voor een andere aanpak
van de Hemrik om dit bedrijventerrein toch vol te krijgen met
vestigingen. U herinnert zich allemaal nog wel de discussie
rond Airport Leeuwarden. Overigens zal de herverkaveling
ervoor zorgen dat er meer bedrijven zich willen vestigen op
de Hemrik, hierdoor zal het renteverlies dat de gemeente
heeft door de 80 ha die nu nog leeg zijn op niet al te lange
termijn van de begroting kunnen verdwijnen, dat zou natuur
lijk zeer welkom zijn.
Ten aanzien van het Frieslandhalcomplex heb ik wethouder
Heere gevraagd of er ook gedacht is aan een speciale voorzie
ning voor busverkeer van het NS-station naar het FEC. Hij
heeft belooft dit aan zijn college Timmermans door te geven.
Ik ben benieuwd of het college daar inmiddels een standpunt
over heeft ingenomen. Onze fractie zou graag zien dat een
dergelijke voorziening, te denken aan een busbaan, gereali
seerd kan worden. Op die manier is het ook mogelijk daar
straks een NS-dagtocht aan te verbinden.
Onze fractie heeft in de commissievergadering een voorbehoud
gemaakt voor het onderdeel Werpsterhoek-zichtlokatieVolgens
onze fractie zijn de andere genoemde aandachtsvelden, dan heb
ik het over de spoorzöne, MTC, Hemrik en het FEC voldoende en
zou de eventuele ontwikkeling van een totaal nieuw project
als de Werpsterhoek teveel van het goede zijn. Volgens onze
fractie neemt de gemeente daardoor teveel hooi op z'n vork.
Daarbij zijn wij van mening dat de spoorzöne ook kenmerken
63