gevuld is. Er is afgesproken dat in de Commissie Middelen elke keer gemeld zal worden wanneer er een onttrekking zal plaatsvinden. Er is gemeld dat van de f 1 miljoen Onvoorzien die gereserveerd is bij de bouw van het Stadskantoor er f 360.000,aan onttrokken is. Met dit voorstel wordt er nog eens f 219.000,aan onttrokken, want dat is het voorstel dat hier inherent aan is. Dus zit er wat dat betreft nog voldoende dekking in. Nu is hier annex mee punt 5, het voor stel tot het wijzigen van de Legesverordening. Wij kunnen ons voorstellen dat als je deze f 16.450,niet ten laste brengt van de verhoging van de leges, je dat helemaal zult moeten versleutelen en op vijf centen uitkomt wat de verhoging minder zal worden. Daarom stellen wij ook niet voor om het totaal te versleutelen over de leges, maar over de leges die gaan over zaken waar burgers voor aan het loket komen bij Burgerzaken - dan gaat het om een uittreksel van het Bevol kingsregister, stukken van de Burgerlijke Stand - om daar de leges in ieder geval weer van de verlagen, dus de f 10,die het nu is terug te brengen. Wij kunnen op dit moment niet volledig nagaan hoeveel dat terug gebracht kan worden, maar wij denken dat het zeker terug gebracht kan worden. Wij zien dat voorstel dan ook graag tegemoet van het college. De heer Greving: Voorzitter, wat de heer Brinks aangevoerd heeft ten aanzien van de zitelementen, had ik zelf ook naar voren willen brengen. Ik denk dat die zodanig onderdeel uitmaken van het gekozen balieconcept - dat overigens wel uit het bouwkrediet betaald kon worden - dat je moet concluderen dat ook die zitelementen daarbij horen. Maar dezelfde redene ring kun je ook naar voren brengen als het gaat om de hele batterij van kassa's, die zou je ook min of meer in de lijn kunnen zien van het gekozen balieconcept. Dan zou het pro bleem helemaal gemakkelijk zijn en zou agendapunt 5 gewoon kunnen verdwijnen als dat aangenomen zou worden. Ik heb daar niet een motie over voorbereid, maar ik wil wel zeggen dat ik het nogal wat vind als je acht kassa's aanschaft en acht mensen verantwoordelijk maakt voor de administratieve afhan deling daarvan. Dat kan met zich meebrengen dat er een extra medewerker moet komen alleen al om die organisatie van die kassa's bij te houden. Dan wordt het een hele dure investe ring, tenzij wij dat weer afkopen met een banenpooler die ons ongeveer f 2.000,kost, dat is dan een mogelijkheid. Mijn vraag is waarom wij niet gewoon die centrale kas handha ven. Er is gevraagd of dat wel klantvriendelijk is. Maar aan de andere kant is het zo dat heel veel handelingen die wij op dit moment aan de balie verrichten niet kunnen plaatsvinden in één zitting, in de letterlijke betekenis van het woord, men moet toch weer terugkomen om de bescheiden op te halen of 8 wat dan ook. Ik wil dan ook aan het college vragen waarom er niet over gedacht is om de afgifte en de afrekening van dit soort zaken te gaan onderbrengen bij onze inpandige buurman, c.q. het postkantoor dat straks geopend gaat worden. Dat zou ons wellicht een aanzienlijke lastenverzwaring via de leges kunnen besparen. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, ik kan mij in grote lijnen aansluiten bij datgene wat de heer Greving gezegd heeft. U begint uw aanbiedingsbrief met te zeggen dat u tijdens de bouw onderzoek hebt gedaan. Het lijkt mij eigen lijk logischer om dat voor de bouw te doen, zodat je weet waar je uiteindelijk uitkomt. Bovendien zegt u dat u in den lande vele mogelijkheden hebt bekeken. Ik denk ook dat dat voor die tijd had moeten gebeuren en dat deze kredietaanvra gen dan niet zouden zijn gekomen. Mijn bedoeling was om met een motie te komen om beide bedra gen die hier genoemd worden ook ten laste te brengen van de post Onvoorzien, maar naar aanleiding van de vragen van de heer Greving wacht ik eerst even de antwoorden af van de portefeuillehouder De heer De Jong: Voorzitter, als er één zaak is die bepaald niet een schoonheidsprijs verdient, dan is dat de dekking van de voorzieningen die getroffen moesten worden voor de afde ling Burgerzaken in het Stadskantoor. Ik heb overigens niet de behoefte om heel erg veel achterom te kijken naar wat er allemaal mis gegaan is. Laten wij met elkaar vaststellen dat er nu een voorstel op tafel ligt dat wat de D66-fractie betreft aanzienlijk beter is dan wat er eerst was. Er wordt nu voor een veel geringer deel dekking gezocht bij een verho ging van de legestarieven. In dat opzicht reageer ik onmid dellijk in mijn eerste termijn op de motie die door de heer Brinks is ingediend. Wij kunnen daarmee instemmen. Ik kom daar wellicht in tweede termijn nog op terug. Eén lid van mijn fractie zal overigens tegen het voorstel zoals dat nu voorligt stemmen, zijn afweging is dat je klant vriendelijkheid bij Burgerzaken niet kunt afdoen met een klantonvriendelijke legesverhoging. Het zal u duidelijk zijn dat dit stemgedrag ook tot uiting zal komen bij het volgende agendapunt De Voorzitter: Dan wil ik graag de door u aangevoerde punten als volgt beantwoorden. De opstelling van de heer Brinks is heel helder, hij heeft 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 6