het niet over de inhoudelijke kant van de aanschaffingen en
de investeringen, hij pleit gewoon voor een andere verdeling
en kostentoedeling. Dat is een verschil van mening dat straks
wel tot uiting zal komen in hoeverre dat wel of niet een
meerderheid in de raad heeft. Argumenten pro of contra zijn
er amper voor te geven, het is een kwestie van wat vind je
behorend tot rechtstreeks Burgerzaken of wat vind je van
algemene nutte voortvloeiend uit het balieconcept en dus
toebehorend bij de principiële gedachte dat het dan ook niet
zodanig gefinancierd zou moeten worden, kortom dat ook dat
uit de post Onvoorzien zou moeten komen. Wat dat betreft wil
ik niet graag de commissiediscussie overdoen.
De heer Greving heeft wederom gevraagd, hij heeft dat ook in
de commissie gedaan, waarom niet één centrale kas en waarom
deze kasregisters. Er is gekozen voor een klantvriendelijk
balieconceptdaarbij hoort meer dan één kasregister, omdat
anders het klantvriendelijke concept niet kan worden waarge
maakt. Waarom dat niet wordt ondergebracht, is dat informatie
heeft geleerd dat wanneer je dat bij de PTT zou onderbrengen
- onze nieuwe buurman - er dan nog veel ingewikkelder inves
teringen zouden moeten plaatsvinden. Dan krijgen wij systemen
als buizenpost en een toename van klantonvriendelijkheid,
namelijk van het centraal "kastje" naar de PTT-buurman
"sturen" en dat lijkt ons zeer ongewenst. Om die reden zouden
wij dat zeer zeker willen afwijzen en willen blijven denken
en doen in de lijn van het gekozen klantenconcept.
Daarmee denk ik ook de opmerking gemaakt door de heer De Beer
te hebben beantwoord. Het college kan geen nieuwe argumenten
vinden om af te wijken van het gekozen klantbehandelingscon-
cept en zou daarom erg graag de aan te schaffen kasregisters
tot een uitvoering van het concept willen maken.
De heer De Jong maakt melding van een minderheidsstandpunt in
zijn fractie. Daar hoef ik als zodanig niet op te reageren.
Hij vindt het een beter voorstel dan voorheen en zegt dat er
bij de voorbereiding wel een paar fouten zijn gemaakt. Naar
mijn eigen taxatie is en blijft dat een kwestie van dat wij
verschillend, puur om praktische redenen, kunnen blijven
denken wat nu typisch hoort bij Burgerzaken en wat nu behoort
zou hebben bij een centrale manier van kijken naar een goede
besteksvoorbereiding van het Stadskantoor-concept. Tussendoor
speelt ook nog steeds het argument van de verscherpte eisen
van Binnenlandse Zaken. Hoe u die factoren weegt, is aan u,
maar het zijn de elementen die een rol spelen in deze discus
sie, daar valt ook weinig aan toe of af te dingen.
Iedere pragmatische mix van elementen kan leiden tot een
bepaalde opstelling en dat kan leiden tot een bepaald stemge-
10
drag. Het college heeft daar geen enkele moeite mee.
Blijft dat nu aan de orde is het door de heer Brinks gedane
voorstel om in ieder geval wat betreft dit besluit - hij
brengt dat ook terecht in bij dit agendapunt - het voorstel
om een krediet te voteren van f 85.000,te verlagen met het
in zijn ogen oneigen gedeelte van f 16.500,
De heer De Beer: Ik heb begrepen dat het weinig zin heeft om
een motie in te dienen, maar uit mijn woorden zult u begrij
pen dat wij de motie van de PAL/GL-fractie zullen ondersteu
nen.
De heer Greving: Na uw toelichting stem ik in met de aanschaf
van de kassa's. De vraag is alleen nog hoe het financieel
ondergebracht moet worden.
Ik zal instemmen met de motie van de PAL/GL-fractie voor wat
betreft de zitelementenWat het andere betreft zie ik in dat
het op een gegeven moment aangeschaft moet gaan worden en zal
ik meegaan met het voorstel van het college.
Mevrouw De Haan: Uit het feit dat wij in eerste instantie het
woord niet gevoerd hebben, mag u afleiden dat wij akkoord
gaan met het collegevoorstel. Wij zijn van mening dat het
college in hoge mate tegemoet gekomen is aan de kritiek die
er was vanuit de commissie, kritiek die wij ook als PvdA-
fractie hadden op de financiering van het vorige voorstel.
Dat is ook de reden waarom wij niet met de motie van de
PAL/GL-fractie zullen meestemmen.
Ik ga ervan uit dat het college ook een inschatting heeft
gemaakt van de post Onvoorzien, wat er nog in zit, maar ook
waar wij redelijkerwijs nog in de naaste toekomst een beroep
op zouden moeten doen op de post Onvoorzien. Ik zou van het
college nog wel willen horen of dat inderdaad het geval is.
De heer Krol: Voorzitter, ook de CDA-fractie gaat akkoord met
dit voorstel. Er is nogal wat gewijzigd ten opzichte van het
oorspronkelijke voorstel. Wij vinden het terecht dat er ruim
f 2 ton ten laste wordt gebracht van de post Onvoorzien bouw
Stadskantoor, een mogelijkheid die wij ook in de commissie
naar voren hebben gebracht. Wij vinden het eveneens te verde
digen dat de rest wordt meegenomen in de verhoging van de
leges, zoals in agendapunt 5 wordt voorgesteld in verband met
het uitgangspunt kostendekkende tarieven. Dan kun je nog
twisten over of het vooraf bekend zou moeten zijn geweest, ik
11