te proberen met de FRAM tot een beter resultaat te komen. Mijn vraag is wat het resultaat van die inspanning is geweest de afgelopen dagen. De eigen bijdrage. Daarvan hebben wij gezegd, in lijn met wat het standpunt van de D66-fractie in de Tweede Kamer is geweest, dat er in ieder geval ook voor de mensen met een hoger inkomen een maximum aan die eigen bijdrage moet zitten. In het voorstel, zoals dat in de commissie op tafel lag de laatste keer, was dat maximum gesteld op f 10.000,daarvan heb ik direct gezegd dat dat wat mijn fractie betreft te hoog is. Het nieuwe voorstel, zoals dat het weekend is voorgelegd, is wel een verbetering voor de grote categorie van mensen met een modaal inkomen of een inkomen tot f 70.000,daarna is het toch weer een open eind, waar het plafond ligt is niet duidelijk. Nu is de vraag of wij daarmee niet met een academische dis cussie bezig gaan, maar toch is het misschien goed om daar een plafond in aan te brengen. Een tweede punt is dat de regeling, zoals die nu wordt voorgelegd, een wat bureaucrati sche regeling lijkt. Het is een regeling met zes schijven, waarbij wij ons afvragen of de uitvoeringskosten niet oneven redig hoog zullen zijn. Als wij op dit moment vlak voor de besluitvorming kijken naar hoe het geheel gelopen is, dan moeten wij constateren dat welk besluit wij ook nemen wij niet tot een optimaal besluit kunnen komen. Dat betekent dus dat de evaluatie van de uit voering in de komende twee jaar van heel groot belang zal zijn. Dat betekent ook dat het van heel groot belang zal zijn om alle opmerkingen die bij de uitvoering van de WVG gemaakt worden door de betrokkenen heel goed te beluisteren, heel goed te inventariseren en ook daadwerkelijk naar oplossingen te gaan zoeken. Aan de ene kant is de knelpuntenpot al een mogelijkheid om daar waar het echt uit de hand lijkt te lopen bij te sturen, aan de andere kant betekent het ook dat wij bij die evaluatie wat mij betreft en wat mijn fractie betreft weer een open situatie hebben. Het zou dus best kunnen dat wij na die twee jaar een ander uitvoeringstraject gaan kie zen. Dat geldt voor aan de ene kant de uitvoeringsorganisa tie, dat geldt aan de andere kant ook voor het vervoerssys teem, want ook daar denken wij dat wij niet tot een optimaal besluit komen. De heer Kroes: Voorzitter, de invoering van de WVG is niet stilletjes verlopen en de afsluiting zal misschien ook niet stilletjes verlopen, gezien de belangstelling vanuit het publiek. Er is al het nodige over gezegd. Ik probeer mij te 20 beperken tot hoofdlijnen, want daartoe zijn wij als raadsle den opgedragen. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er in de laatste weken zowel ambtelijk als bestuurlijk veel in het werk is gesteld om het voorstel aan te passen aan de kritiek die er leefde. Dat krijgt een van mijn complimenten. Er is een inhaalslag gemaakt en die heeft er in ieder geval voor ge zorgd dat de scherpe kanten van het oorspronkelijke voorstel zijn verdwenen. Over de aanloop die genomen moest worden om te komen tot de nota die nu ter besluitvorming voor ligt, is onze fractie niet te spreken. Na de inmenging van de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken bij de totstandkoming van de nieuwe welzijnsinstellig, is het ook bij de WVG nodig geweest in te grijpen door een extra commissievergadering. In de betrekke lijke korte tijd van mijn raadslidmaatschap is dit toch redelijk veel. Mijn conclusie is dan ook dat de communicatie tussen het college en de raad en ook de commissies de laatste tijd veel te wensen over laat. Bij de voorbereiding op de invoering van de WVG is het college veel te ver gegaan en buiten haar bevoegdheden getreden. Daar waar nog geen advies ligt van de commissie kan het college niet op eigen houtje vooruit lopen op het raadsbesluit dat nog genomen moet wor den. Toch heeft zij dat gedaan, met als gevolg dat derden geanticipeerd hebben op toezeggingen van het college, toezeg gingen die niet gedaan kunnen zijn op basis van een raadsbe sluit, want dat lag er nog niet. Hoe denkt het college scha declaims van derden te dekken als wij als raad vanavond niet akkoord gaan? Onze fractie is van mening dat het college opnieuw de raad voor het blok zet, want wat gebeurt er als wij vanavond geen besluit nemen? Wij keuren deze gang van zaken daarom ten zeerste af, wij zijn van mening dat deze vorm van onbehoor lijk bestuur niet had mogen plaatsvinden. De procedure is wat ons betreft niet goed te praten. Er zijn geen enkele verzach tende omstandigheden te bedenken waaronder een dergelijke gang van zaken wel had mogen plaatsvinden. Kortom, de proce dure krijgt een onvoldoende. Het vervoer. In de laatste commissievergadering over deze zaak van vorige week hebben wij de wethouder een aantal overwegingen meegege ven. Wij zijn van mening dat iedere WVG-gerechtigde een vrije keuze moet hebben over de wijze waarop hij/zij zich wil vervoeren. Het voorstel van het college gaat wat ons betreft daarin niet ver genoeg. Uit het onderzoek, uitgevoerd door het projectbureau Aanvullend Openbaar Vervoer, blijkt dat een dergelijk systeem voor Friesland alleen in Leeuwarden renda- 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 11