te proberen met de FRAM tot een beter resultaat te komen.
Mijn vraag is wat het resultaat van die inspanning is geweest
de afgelopen dagen.
De eigen bijdrage.
Daarvan hebben wij gezegd, in lijn met wat het standpunt van
de D66-fractie in de Tweede Kamer is geweest, dat er in ieder
geval ook voor de mensen met een hoger inkomen een maximum
aan die eigen bijdrage moet zitten. In het voorstel, zoals
dat in de commissie op tafel lag de laatste keer, was dat
maximum gesteld op f 10.000,daarvan heb ik direct gezegd
dat dat wat mijn fractie betreft te hoog is. Het nieuwe
voorstel, zoals dat het weekend is voorgelegd, is wel een
verbetering voor de grote categorie van mensen met een modaal
inkomen of een inkomen tot f 70.000,daarna is het toch
weer een open eind, waar het plafond ligt is niet duidelijk.
Nu is de vraag of wij daarmee niet met een academische dis
cussie bezig gaan, maar toch is het misschien goed om daar
een plafond in aan te brengen. Een tweede punt is dat de
regeling, zoals die nu wordt voorgelegd, een wat bureaucrati
sche regeling lijkt. Het is een regeling met zes schijven,
waarbij wij ons afvragen of de uitvoeringskosten niet oneven
redig hoog zullen zijn.
Als wij op dit moment vlak voor de besluitvorming kijken naar
hoe het geheel gelopen is, dan moeten wij constateren dat
welk besluit wij ook nemen wij niet tot een optimaal besluit
kunnen komen. Dat betekent dus dat de evaluatie van de uit
voering in de komende twee jaar van heel groot belang zal
zijn. Dat betekent ook dat het van heel groot belang zal zijn
om alle opmerkingen die bij de uitvoering van de WVG gemaakt
worden door de betrokkenen heel goed te beluisteren, heel
goed te inventariseren en ook daadwerkelijk naar oplossingen
te gaan zoeken. Aan de ene kant is de knelpuntenpot al een
mogelijkheid om daar waar het echt uit de hand lijkt te lopen
bij te sturen, aan de andere kant betekent het ook dat wij
bij die evaluatie wat mij betreft en wat mijn fractie betreft
weer een open situatie hebben. Het zou dus best kunnen dat
wij na die twee jaar een ander uitvoeringstraject gaan kie
zen. Dat geldt voor aan de ene kant de uitvoeringsorganisa
tie, dat geldt aan de andere kant ook voor het vervoerssys
teem, want ook daar denken wij dat wij niet tot een optimaal
besluit komen.
De heer Kroes: Voorzitter, de invoering van de WVG is niet
stilletjes verlopen en de afsluiting zal misschien ook niet
stilletjes verlopen, gezien de belangstelling vanuit het
publiek. Er is al het nodige over gezegd. Ik probeer mij te
20
beperken tot hoofdlijnen, want daartoe zijn wij als raadsle
den opgedragen.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er in de laatste
weken zowel ambtelijk als bestuurlijk veel in het werk is
gesteld om het voorstel aan te passen aan de kritiek die er
leefde. Dat krijgt een van mijn complimenten. Er is een
inhaalslag gemaakt en die heeft er in ieder geval voor ge
zorgd dat de scherpe kanten van het oorspronkelijke voorstel
zijn verdwenen.
Over de aanloop die genomen moest worden om te komen tot de
nota die nu ter besluitvorming voor ligt, is onze fractie
niet te spreken. Na de inmenging van de Commissie Onderwijs
en Samenlevingszaken bij de totstandkoming van de nieuwe
welzijnsinstellig, is het ook bij de WVG nodig geweest in te
grijpen door een extra commissievergadering. In de betrekke
lijke korte tijd van mijn raadslidmaatschap is dit toch
redelijk veel. Mijn conclusie is dan ook dat de communicatie
tussen het college en de raad en ook de commissies de laatste
tijd veel te wensen over laat. Bij de voorbereiding op de
invoering van de WVG is het college veel te ver gegaan en
buiten haar bevoegdheden getreden. Daar waar nog geen advies
ligt van de commissie kan het college niet op eigen houtje
vooruit lopen op het raadsbesluit dat nog genomen moet wor
den. Toch heeft zij dat gedaan, met als gevolg dat derden
geanticipeerd hebben op toezeggingen van het college, toezeg
gingen die niet gedaan kunnen zijn op basis van een raadsbe
sluit, want dat lag er nog niet. Hoe denkt het college scha
declaims van derden te dekken als wij als raad vanavond niet
akkoord gaan?
Onze fractie is van mening dat het college opnieuw de raad
voor het blok zet, want wat gebeurt er als wij vanavond geen
besluit nemen? Wij keuren deze gang van zaken daarom ten
zeerste af, wij zijn van mening dat deze vorm van onbehoor
lijk bestuur niet had mogen plaatsvinden. De procedure is wat
ons betreft niet goed te praten. Er zijn geen enkele verzach
tende omstandigheden te bedenken waaronder een dergelijke
gang van zaken wel had mogen plaatsvinden. Kortom, de proce
dure krijgt een onvoldoende.
Het vervoer.
In de laatste commissievergadering over deze zaak van vorige
week hebben wij de wethouder een aantal overwegingen meegege
ven. Wij zijn van mening dat iedere WVG-gerechtigde een vrije
keuze moet hebben over de wijze waarop hij/zij zich wil
vervoeren. Het voorstel van het college gaat wat ons betreft
daarin niet ver genoeg. Uit het onderzoek, uitgevoerd door
het projectbureau Aanvullend Openbaar Vervoer, blijkt dat een
dergelijk systeem voor Friesland alleen in Leeuwarden renda-
21