bel is. Dan lijkt het heel aannemelijk dat de veronderstel ling juist is dat Leeuwarden meebetaalt aan de onrendabele gebieden in de Regio Noord—Friesland. Het argument dat de FRAM gebruikt dat de verkeerde denkbeelden die geventileerd zijn een vrije keuze in de weg staan, is een non—argument Als de FRAM niet in staat is geweest de afgelopen periode deze denkbeelden teniet te doen, geeft dat te denken. Ook het argument dat er later een dekkend aanvullend systeem zal zijn in heel Friesland als het gaat om collectief ver voer, lijkt zo langzamerhand niet bewaarheid te worden als wij naar die gemeenten kijken die niet voor de FRAM kiezen. Ik zou graag van de wethouder een reactie willen hebben op dat argument. Dit is voor ons in ieder geval een overweging om een motie in te dienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 28 maart 1994, behandelt s de Wet voorzieningen gehandicapten overweegt: dat de WVG-gerechtigden net als andere groepen in onze samenleving een eigen vrije keuze hebben over de wijze waarop zij zichzelf willen vervoeren; besluit opnieuw met de FRAM te onderhandelen met als doel een mantelovereenkomst inzake collectief aanvullend vervoer af te sluiten waarbij iedere WVG gerechtigde de vrijheid heeft om te kiezen tussen het collectieve vervoerssys teem of een individuele tegemoetkoming in de reiskos ten De motie is door mijzelf ondertekend. De uitbesteding aan Thuiszorg/Kruiswerk. Ik zal hier in eerste termijn nog niet al te veel op ingaan, ik kijk al vooruit naar de bijdrage van de WD-f ractie, regeren is vooruitzien. Mevrouw Van Ulzen zal straks een motie indienen waarvan ik nu al kan zeggen dat die onze steun zal krijgen. Wij hebben altijd gepleit voor een inzet van de deskundigheid van het GAK/GMD op die plaats waar het nodig is. Wat ons betreft is het al verheugend dat in ieder geval in het nu voorliggende voorstel er afspraken liggen tussen Thuiszorg/- Kruiswerk en het GAK/GMD, maar wat ons betreft is dat nog wat te onduidelijk. Als je twee instellingen laat samenwerken op een nieuw terrein, moet je zorgen dat je de pluspunten van beide instellingen bij elkaar legt. Onze visie is dat GAK/GMD 22 een deskundigheid heeft op het gebied van indicering en dat de Stichting Thuiszorg/Kruiswerk een deskundigheid heeft op het terrein van het innen van eigen bijdragen, administratie en dergelijke. Dus je zult een hele duidelijke scheiding kunnen maken tussen werkzaamheden, waardoor de door de heer Biemans zojuist geschetste wijze die ons te wachten staat voorkomen kan worden, als je zorgt dat je de indicatie en de administratie, de dienstverlening, gaat scheiden. De eigen bijdrageregeling. Wij konden als fractie ons vinden in het allereerste voorstel dat er lag, zonder de drempel. Het voorstel dat er nu ligt, is volgens onze visie in die zin niet progressief genoeg. Ik zal er in tweede termijn nog op terug komen, omdat ik eerst benieuwd ben naar hoe andere partijen hierop zullen reageren. Wij zien geen bezwaar tegen een dergelijk progressief systeem van eigen bijdrage, alleen kunnen wij ons wel voorstellen dat van nul, want dat is de situatie van geen bijdrage, naar ineens een hele grote eigen bijdrage misschien wel een te grote stap is. Ik zal mij daar nog even over beraden met mijn fractie. Wat de evaluatie betreft hebben wij in de commissie ook al aangegeven dat wij graag zouden zien dat wij op korte ter mijn, ik denk dan aan termijnen zo voor juli van dit jaar nog, deze evaluatiecriteria vaststellen op alle onderdelen van de WVG. Het is wel belangrijk, als de contracten zijn afgerond, dat wij tijdig de juiste informatie hebben op basis waarvan wij dan als raad waarschijnlijk een veel zorgvuldiger besluit kunnen nemen dan wij nu doen. De heer Graving: Mijnheer de voorzitter, een aantal raadsle den voor mij heeft al het een en ander gezegd over het hele voorbereidingstraject tot de besluitvorming waar wij vanavond voor staan. Dat verdient zeker niet de schoonheidsprijs, eerder het tegendeel. Ik zal daar nu niet al te veel woorden meer aan besteden. Ik vind het wel jammer dat het zo gelopen is en dat wij als raad nogal fors hebben moeten bijsturen op een aantal momenten. Die momenten zijn eigenlijk te laat geweest in de besluitvorming. Het is ook een hele complexe zaak die wij moeten gaan uitvoe ren. Enerzijds is het fijn dat wij deze zaken voor onze gehandicapten in uitvoering mogen nemen, dat wij dichter bij de doelgroepen zitten. Wat dat betreft is het een hele ver standige beslissing geweest van de rijksoverheid om deze zaken naar de lagere overheden toe te brengen, alleen wij weten tegelijk dat daar nogal wat financiële korting aan vast zit. Dat brengt de uitvoering van het geheel nogal onder 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 12