bel is. Dan lijkt het heel aannemelijk dat de veronderstel
ling juist is dat Leeuwarden meebetaalt aan de onrendabele
gebieden in de Regio Noord—Friesland. Het argument dat de
FRAM gebruikt dat de verkeerde denkbeelden die geventileerd
zijn een vrije keuze in de weg staan, is een non—argument
Als de FRAM niet in staat is geweest de afgelopen periode
deze denkbeelden teniet te doen, geeft dat te denken.
Ook het argument dat er later een dekkend aanvullend systeem
zal zijn in heel Friesland als het gaat om collectief ver
voer, lijkt zo langzamerhand niet bewaarheid te worden als
wij naar die gemeenten kijken die niet voor de FRAM kiezen.
Ik zou graag van de wethouder een reactie willen hebben op
dat argument.
Dit is voor ons in ieder geval een overweging om een motie in
te dienen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 28 maart 1994,
behandelt s
de Wet voorzieningen gehandicapten
overweegt:
dat de WVG-gerechtigden net als andere groepen in onze
samenleving een eigen vrije keuze hebben over de wijze
waarop zij zichzelf willen vervoeren;
besluit
opnieuw met de FRAM te onderhandelen met als doel een
mantelovereenkomst inzake collectief aanvullend vervoer
af te sluiten waarbij iedere WVG gerechtigde de vrijheid
heeft om te kiezen tussen het collectieve vervoerssys
teem of een individuele tegemoetkoming in de reiskos
ten
De motie is door mijzelf ondertekend.
De uitbesteding aan Thuiszorg/Kruiswerk.
Ik zal hier in eerste termijn nog niet al te veel op ingaan,
ik kijk al vooruit naar de bijdrage van de WD-f ractie,
regeren is vooruitzien. Mevrouw Van Ulzen zal straks een
motie indienen waarvan ik nu al kan zeggen dat die onze steun
zal krijgen.
Wij hebben altijd gepleit voor een inzet van de deskundigheid
van het GAK/GMD op die plaats waar het nodig is. Wat ons
betreft is het al verheugend dat in ieder geval in het nu
voorliggende voorstel er afspraken liggen tussen Thuiszorg/-
Kruiswerk en het GAK/GMD, maar wat ons betreft is dat nog wat
te onduidelijk. Als je twee instellingen laat samenwerken op
een nieuw terrein, moet je zorgen dat je de pluspunten van
beide instellingen bij elkaar legt. Onze visie is dat GAK/GMD
22
een deskundigheid heeft op het gebied van indicering en dat
de Stichting Thuiszorg/Kruiswerk een deskundigheid heeft op
het terrein van het innen van eigen bijdragen, administratie
en dergelijke. Dus je zult een hele duidelijke scheiding
kunnen maken tussen werkzaamheden, waardoor de door de heer
Biemans zojuist geschetste wijze die ons te wachten staat
voorkomen kan worden, als je zorgt dat je de indicatie en de
administratie, de dienstverlening, gaat scheiden.
De eigen bijdrageregeling.
Wij konden als fractie ons vinden in het allereerste voorstel
dat er lag, zonder de drempel. Het voorstel dat er nu ligt,
is volgens onze visie in die zin niet progressief genoeg. Ik
zal er in tweede termijn nog op terug komen, omdat ik eerst
benieuwd ben naar hoe andere partijen hierop zullen reageren.
Wij zien geen bezwaar tegen een dergelijk progressief systeem
van eigen bijdrage, alleen kunnen wij ons wel voorstellen dat
van nul, want dat is de situatie van geen bijdrage, naar
ineens een hele grote eigen bijdrage misschien wel een te
grote stap is. Ik zal mij daar nog even over beraden met mijn
fractie.
Wat de evaluatie betreft hebben wij in de commissie ook al
aangegeven dat wij graag zouden zien dat wij op korte ter
mijn, ik denk dan aan termijnen zo voor juli van dit jaar
nog, deze evaluatiecriteria vaststellen op alle onderdelen
van de WVG. Het is wel belangrijk, als de contracten zijn
afgerond, dat wij tijdig de juiste informatie hebben op basis
waarvan wij dan als raad waarschijnlijk een veel zorgvuldiger
besluit kunnen nemen dan wij nu doen.
De heer Graving: Mijnheer de voorzitter, een aantal raadsle
den voor mij heeft al het een en ander gezegd over het hele
voorbereidingstraject tot de besluitvorming waar wij vanavond
voor staan. Dat verdient zeker niet de schoonheidsprijs,
eerder het tegendeel. Ik zal daar nu niet al te veel woorden
meer aan besteden. Ik vind het wel jammer dat het zo gelopen
is en dat wij als raad nogal fors hebben moeten bijsturen op
een aantal momenten. Die momenten zijn eigenlijk te laat
geweest in de besluitvorming.
Het is ook een hele complexe zaak die wij moeten gaan uitvoe
ren. Enerzijds is het fijn dat wij deze zaken voor onze
gehandicapten in uitvoering mogen nemen, dat wij dichter bij
de doelgroepen zitten. Wat dat betreft is het een hele ver
standige beslissing geweest van de rijksoverheid om deze
zaken naar de lagere overheden toe te brengen, alleen wij
weten tegelijk dat daar nogal wat financiële korting aan vast
zit. Dat brengt de uitvoering van het geheel nogal onder
23