spanning. Even ingaande op de verschillende facetten waarmee wij te maken hebben. In de eerste plaats de vervoersvoorziening. Er ligt nu een voorstel van het college om de uitvoering te laten doen door een collectief contract met de FRAM te gaan sluiten, wat inhoudt dat het collectieve vervoer geregeld zal gaan worden. Daartegen zijn nogal wat bezwaren naar voren gekomen, omdat er nogal wat gehandicapten zijn die op dit moment over eigen vervoersvoorzieningen beschikken. Die zouden in het oorspron kelijke voorstel ineens gedwongen worden om deel te gaan nemen aan het collectieve vervoerssysteem. Daar is nogal wat kritiek op geweest en gelukkig heeft het college de plannen in aanzienlijke mate bijgesteld, alleen ben ik van mening dat wij daarin nog niet ver genoeg zijn gegaan. Ik heb een motie, die voor een deel overeenkomt met wat de heer Kroes naar voren heeft gebracht, alleen de overwegingen zijn daarin ook opgenomen. Ik wil die motie daarom nu toch maar naar voren brengen "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 28 maart 1994, behandelende de invoering van de Wet voorzieningen ge handicapten onderdeel vervoersvoorzieningen; overwegende dat gehandicapten die aangewezen zijn op ver voersvoorzieningen reeds in aanzienlijke mate beperkt zijn in hun mobiliteit; dat een collectief vervoerssysteem voor een groot deel van de gehandicapten een uitbreiding bete kent van de actieradius voor zover zij niet be schikken over eigen vervoersmogelijkheden; - dat voor diegenen met eigen vervoersmogelijkheden een collectief vervoerssysteem een aanzienlijke beperking inhoudt van de actieradius, indien het collectieve vervoerssysteem gedwongen wordt opge legd voorts overwegende: dat rechtsongelijkheid binnen de groep van gehan dicapten aangewezen op een vervoersvoorziening moet worden voorkomen; besluit in te stemmen met de opzet van een collectief vervoerssysteem door invoering van het FRAM-con- cept iedere gehandicapte de keuzevrijheid te geven gebruik te gaan maken van het collectieve ver voerssysteem dan wel voor een individuele tege- 24 moetkoming in de kosten van het eigen vervoer op basis van de bedragen genoemd in het voorstel van burgemeester en wethouders; en gaat over tot de orde van de dag Dat is wat wij kunnen besluiten en dat is ook het besluit dat wij als raad aan de FRAM kunnen voorleggen. Als de FRAM daar niet mee zou instemmen, ontstaat een nieuwe situatie en zullen wij vooralsnog door kunnen gaan met individuele ver goedingen en vervolgens tegelijk, zoals dat ook met het andere gedeelte gebeurt, een aanbesteding volgens Europese richtlijnen kunnen gaan organiseren om dan te zien welke aanbieder het beste een collectief vervoerssysteem in de markt kan zetten. Ik wil op dit moment daar meteen de vraag aan koppelen, waarom of het college op dit moment wel kiest voor het andere uitvoeringsgedeelte, voor een aanbesteding volgens Europese richtlijnen als het gaat om de andere voorzieningen en dat niet doet als het gaat om het vervoerssysteem. Ik denk dat wij daar ook niet uit kunnen onder de Europese regelgeving. Dan is het, hoewel het contract teruggebracht is van drie naar twee jaar, toch nog een te lang contract denk ik, onder meer omdat het aangevochten wordt, om dan zonder risico's daarmee door te gaan. Mijn vraag aan het college is om het aan de FRAM voor te leggen middels deze motie en deze besluitvorming. Wil de FRAM het niet op die manier uitvoeren, dan volgt er gewoon een openbare aanbesteding en kunnen wij het de rest van dit jaar met individuele tegemoetkomingen gaan doen. Dan over de rolstoelvoorziening en dat soort zaken, de mono poliepositie die zou kunnen ontstaan als wij de uitvoering van het verstrekken van voorzieningen zouden onderbrengen zoals in het oorspronkelijk concept. Daar hebben anderen ook over gesproken. Ik vind het prima als er een thuiszorgwinkel in Leeuwarden komt, ik denk dat het een aanvulling is op het bestaande pakket, maar het kan niet zo zijn dat de gemeente andere aanbieders van de zorg daarmee op nul gaat zetten. Ik hoop ook dat in de toekomst een goede samenwerking mogelijk zal kunnen zijn, ook als een thuiszorgwinkel hier van de grond gaat komen. Dan toch over de beide aanbiedingen die er liggen van oor spronkelijke offertes zowel van het GAK/GMD als van Kruis werk/Thuiszorg. De conclusie uit het rapport, dat daar over is verschenen, is dat beide aanbieders als het gaat om de financiële consequenties elkaar uiteindelijk niet zoveel zullen maken, zeker niet als gekozen wordt voor het gedeelte van hoogwaardige intake. De vraag blijft dan waarom de keuze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 13