gemaakt zal moeten worden voor een aanbieder die nog nieuw is op dit gebied. De wethouder heeft voor mij nog geen voldoende argumenten aan kunnen dragen om die keuze te rechtvaardigen. Met de aanpassing van de uitvoering door niet een contract aan te gaan voor drie jaar maar voor één jaar, wordt het risico voor een aanbieder van dit type zorg, als het slechts voor één jaar in eerste instantie wordt opgezet, alleen maar nog veel groter. De hele constructie zoals die nu voorligt, waarbij een ge deelte van de zaken met name ten aanzien van de medische advisering nu zouden worden ondergebracht bij het GAK/GMD, gaat in zijn totaliteit nogal wat extra kosten met zich meebrengen. 25% voor wat betreft de advisering plus dan nog een eenmalig bedrag en voor de uitvoering van het verstrekken van voorzieningen een verhoging van 5% van het geheel. Als wij dat in zijn totaliteit optellen, dan komen wij tot bedra gen die honderdduizenden guldens in het hele verhaal met zich mee kunnen brengen. Die prijs is mij teveel voor een derge lijke samenwerking. Ik kom dan ook tot de conclusie dat het verstandiger is om terug te keren naar de oorspronkelijke offertes en de zaken die daarin naar voren zijn gebracht. Dat betekent dat wij voor de periode van één jaar gebruik zouden kunnen maken van de diensten van GAK/GMD en vervolgens het andere voorstel van het college in uitvoering brengen en een plan van eisen gaan opstellen en vervolgens voor dat deel van de zorg een Europe se aanbesteding organiseren. Daarmee zijn de risico's voor Kruiswerk/Thuiszorg een stuk kleiner. Ik begrijp niet hoe een organisatie op dit moment rolstoelen kan gaan aanschaffen en verhuren, terwijl er slechts een contract zou liggen voor een periode van één jaar. Ik weet niet hoe zij dat kunnen finan cieren, of de collectieve middelen daarvoor geschikt zijn, ik neem aan van niet. Hoe het dan wel gefinancierd zou kunnen worden, is mij ook volledig onduidelijk. Om het debacle Kruiswerk/Thuiszorg in de toekomst te voorkomen lijkt het mij verstandiger dat wij kiezen voor het GAK/GMD-verhaaldat hoeft geen extra kosten met zich mee te brengen naar mijn overtuiging. Ik heb daar ook een motie over, die luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 28 maart 1994, behandelende de invoering van de Wet voorzieningen ge handicapten onderdeel rolstoelvoorziening en woningaan passing; kennis genomen hebbende van de onderliggende stukken voor uitvoering door Kruiswerk/Thuiszorg of GAK/GMD; overwegende dat beide partijen een passende offerte hebben uitgebracht dat in de oorspronkelijke offertes geen duidelijk financieel verschil aanwezig was voor een van beide aanbieders; dat nader overleg tussen beide partijen tot een gezamenlijke uitvoering, die overigens leidt tot aanzienlijke kostenverhoging ten opzichte van de oorspronkelijke aanbiedingen, te weten meer dan 25% in de advisering en 5% in aanbieding van rolstoelverhuur; - dat het verstandig is onder die omstandigheden te kiezen voor een van beide aanbieders; voorts overwegende: dat GAK/GMD met de aanwezige kennis en ervaring de meest aangewezen partij is voor de uitvoering voor een korte periode van een jaar; dat daarmee tegemoet gekomen kan worden aan de wens van een groot deel van de gehandicapten; besluit - de uitvoering van de WVG voor dit onderdeel onder te brengen bij GAK/GMD voor de periode van 1 april 1994 tot 31 maart 1995 op basis van de in de offerte aangeboden diensten; een plan van eisen op te stellen en over te gaan tot openbare aanbesteding volgens Europese richt lijnen voor de uitvoering voor de periode na 1 april 1995; en gaat over tot de orde van de dag." Dan wil ik nu iets zeggen over het geheel van de eigen bij dragen. Het college heeft afgelopen vrijdag of zaterdag de plannen nog weer aangepast. Het plafond is er nu uit verdwenen, dat betreur ik. Ik denk ook dat het plan op dit moment onvoldoen de is doorgelicht op de fiscale consequenties voor betrokke nen. Ik had ook graag gezien dat er een betere relatie was gelegd tussen wat wij algemeen aanvaardbaar vinden aan kosten voor gezondheidszorg en de maximering van die kosten in de gezondheidszorg. Ik wil wat dat betreft verwijzen naar het maximum plafond van 5% van het bruto-inkomen als het gaat bijvoorbeeld om de IZA en IZR ziektekostenvoorzieningen. Ik denk dat wij daarmee verder komen dan wat nu voorligt. Aan de andere kant is het zo dat er ook op dit punt een evaluatie zal gaan plaatsvinden. Ik denk dat ook die fiscale conse quenties voor de belanghebbenden nog eens goed bekeken moeten gaan worden. Wat mij tegen de borst stuit bij de huidige voorstelling van zaken, zeker zoals die er lag, was dat kennelijk de WAO-problematiek en het gat dat ontstaat als iemand niet langer aan het arbeidsproces kan deelnemen, 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 14