In de commissievergadering hebben wij al duidelijk gemaakt dat wij grote moeite hebben met de in onze ogen gekunstelde opzet. Eigenlijk vinden wij de Thuiszorg/Kruiswerk construc tie een vreemde eend in de bijt en de meerwaarde is ons onduidelijk. Wij zijn daar gelukkig niet de enige in. Wij vormen onze mening mede naar aanleiding van de op- en aanmer king gemaakt tijdens de hoorzittingen. Er was niemand die voor deze optie koos. Alleen de heer C. de Jong zei als oude rot in het vak, doe het maar een beetje half om half. Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat hij vrij lang CDA- raadslid is geweest. Het college heeft met de voorgestelde constructie vast een hele mooie en een hele diepe gedachte die natuurlijk het beste met de mensen voor heeft. Maar zij is zo mooi en zo diep dat ik haar niet kan volgen. Ik begrijp alleen dat het duur is, te duur. Het begrip "één loket" is geïntroduceerd door de wethouder, die naar aanleiding van een opmerking hierover mijnerzijds in de commissie toegaf dat dat eigenlijk een theoretische was en dat is natuurlijk zo. Hij sprak ook over de toekomstige doelgroep die al in de zorg zou zitten. Maar ook dat is zeer betrekkelijk. Zodra er zoiets als een verstrekking aan te pas komt, dan is het niet het Kruiswerk of de Thuiszorg die ingeschakeld wordt, maar is het nog steeds volgens goed gebruik de huisarts. Hij heeft daar namelijk voor doorgeleerd en hij heeft ook doorgeleerd om eventueel te verwijzen. Die verwijzing vindt dan meestal plaats naar wat ik dan nu zal noemen de GGV. Die hebben de expertise. De zakelijke plaatselijke leveranciers in deze stad hebben een groot professioneel gehalte, daar zijn wij het inmiddels allemaal over eens, evenals over het feit dat de gemeente niet kan meehelpen aan het bewerkstelligen van een monopoliepositie van leveranciers. GAK/GMD heeft een duidelijke offerte gemaakt. Men weet waar men aan toe is. Insiders zeggen dat de kosten aanmerkelijk lager liggen dan wanneer men het Kruiswerk erbij haalt. Wij spreken dan over een verschil van f 2 tot f 4 ton. Dat geldt zou bijvoorbeeld uitstekend besteed kunnen worden aan het individuele vervoer, als wij het toch willen uitgeven. De gehele uitbesteding, behalve datgene waar de gemeente aansprakelijk voor is, zou aan het GAK/GMD voor één jaar gegund moeten worden, dat heeft onze grote voorkeur. Ik zal u ook zeggen waarom: aanwezige expertise, het is wat de beoogde doelgroep werkelijk massaal duidelijk gemaakt heeft te willen en de prijs. Na een jaar moet er toch Europees aanbesteed worden en dan is er om in politieke termen te spreken een nieuwe situatie waarin eventueel Kruiswerk weer mee kan dingen. Maar helaas men kan in dit leven nu eenmaal niet alles hebben 32 en het leven bestaat vaak uit heel veel water bij de wijn doen, ook dat beseffen wij. Ons voorstel daarom is het vol gende, wij zullen daar een motie over indienen. Sluit de mantelovereenkomst over de hulpmiddelenverstrekking aan gehandicapten af bij het GAK/GMD, regel met de Thuiszorg de informatie, de intake, de inningbijdrage, realiseer de gelde lijke voorzieningen. De gemeente blijft dan aansprakelijk voor de beslissing, de beroepsaansprakelijkheid en de be leidsvoorbereiding. De GGD toetst de kwaliteitsbewaking. U heeft tevens het één-loket van de Thuiszorg, de eventuele claim bent u kwijt, er is geen belangenverstrengeling, u komt voor een groter gedeelte dan tot nu toe tegemoet aan de wensen van belanghebbenden en niet in het minst het is over zichtelijk, het is beter betaalbaar. Met de regeling eigen bijdrage zijn wij evenmin gelukkig, mijnheer Kroes. Behalve in die zin dat er dan na één jaar een evaluatie gaat plaatsvinden. Ik heb trouwens begrepen na twee jaar, al was dat onzes inziens alleen al om te kijken hoe de perceptiekosten zich verhouden tot de inkomsten. Wij vinden zes schijven rijkelijk veel en wij vinden bovendien dat er een plafond in moet worden aangebracht. Desnoods valt er te praten over een kortere periode, maar ik wil eerst wachten op de reactie van de wethouder. Ik moet zeggen dat ik het heel jammer vind dat wij vanavond nog spullen op onze tafel vinden die wij eigenlijk amper in onze besluitvorming kunnen meenemen. Ik zal nog de motie voorlezen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 28 maart 1994, overwegende dat het GAK/GMD de expertise heeft voor een goede en efficiënte uitvoering van de werkzaamheden verbonden aan de WVG; in aanmerking nemende dat: onderbrenging van de werkzaamheden inzake het verstrek ken van hulpmiddelen aan gehandicapten bij het GAK/GMD tegemoet komt aan de wensen van belanghebbenden; het GAK/GMD deze werkzaamheden goedkoper kan uitvoeren dan de Stichting Kruiswerk Noord-Friesland; besluit in afwijking van het collegevoorstel genoemd in het concept-raadsvoorstel onder II.1 b en c: 1. in plaats van met de Stichting Kruiswerk Noord- Friesland met het GAK/GMD een mantelovereenkomst inzake de verstrekking van hulpmiddelen aan te gaan; 2. met de Stichting Thuiszorg Noord en Midden Fries- 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 17