land uitsluitend een mantelovereenkomst aan te gaan inzake advisering en dienstverlening; en gaat over tot de orde van de dag." Namens de WD-fractie heb ik ondertekend. De heer Janssen (weth.Voorzitter, mevrouw Van Ulzen is geëindigd met te zeggen van; ik vind het heel vervelend dat ik hier ter plekke een aantal stukken op mijn stoel aantref waarbij ik nauwelijks te tijd heb om te kijken wat er in staat. Ik denk dat dit illustratief is voor de manier waarop wij de laatste maanden/weken gevaren zijn met elkaar. Wij hebben een procedure gevolgd waar door alle sprekers op is ingegaan en waarvan de een zei dat die niet helemaal de schoonheidsprijs verdiende en de ander sprak over onbehoor lijk bestuur. Op zich kun je uitgebreid met elkaar discussi eren over hoe je precies die procedure moet kwalificeren. Ik denk dat het hier nu niet de plek is om dit te doen. Ik denk wel dat het goed is om aan te geven binnen welke randvoor waarde de gemeente Leeuwarden, maar ook de andere gemeenten, heeft moeten opereren om tot een voorstel te komen zoals dat er nu ligt. Door verschillende sprekers is al gememoreerd dat het gaat om een forse bezuiniging als wij het over de WVG hebben, een bezuiniging waar in 1992 zich de eerste voortekenen van aftekenden, waarbij toen ook door de gemeente Leeuwarden geprotesteerd is, maar waarvan je heel duidelijk merkt dat pas op het moment dat de concrete uitvoeringsmaatregelen bekend worden gemaakt ook de mensen die het daadwerkelijk treft in het geweer komen en zeggen; dit is te gek, dit kan zo niet. De commotie is daar de afgelopen maanden ook heel nadrukkelijk op gericht en het is lastig om in die omstandig heid te moeten functioneren, maar het is niet anders. Wij zijn bezig als gemeente om een forse bezuiniging, ons door het rijk opgelegd, uit te voeren. Bezuinigen doet pijn, dat betekent dat groepen het slachtoffer worden van rijksbezuini gingen en de groep waar wij het hier over hebben, de gehandi capten, is natuurlijk een groep die zo'n bezuiniging ook moeilijk kan dragen en waar de effecten van zo'n bezuiniging extra door tikken. Op de tweede plaats moesten wij in korte tijd, zeker als je ziet naar de periode die wij nodig hebben om op een zorgvul dige manier zaken op een rij te zetten, een stukje beleid met elkaar vaststellen. Daar zaten een aantal keuzemogelijkheden in, maar wij moesten ook zorgen dat de uitvoering van dat beleid op tijd gereed zou zijn. 1 april is de datum waarop 34 ieder WVG gerechtigde kan aankloppen bij het Stadhuis en zeggen; ik heb van mijn bedrijfsvereniging gehoord dat ik daar niet langer hoef te komen en nu kom ik bij de gemeente en hoe is dat nu voor mij geregeld. Zowel beleid vaststellen als de uitvoering regelen, moest allemaal in korte tijd. Vandaar ook dat wij gekozen hebben voor een procedure waarbij wij het gezegd, laten wij eerst - dat was in december vorig jaar - een aantal hoofdkeuzes voorleggen, zowel aan organisaties van de doelgroep als aan de raadsadviescommissies en laten wij eens kijken hoe er gedacht wordt over de manier waarop wij denken, want daar hebben wij het nog steeds over, om die bezuinigingen in te vullen. In de discussie bleek dat er natuurlijk een heleboel opmerkingen te maken waren bij de hoofdkeuzes die wij voor legden, namelijk in de zin van hoe werkt dat precies uit. Ons probleem was dat wij dat op dat moment nog niet zo goed konden aangeven, omdat wij zeiden: pas als wij weten dat er draagvlak is voor een collectief vervoerssysteem bijvoor beeld, pas dan kunnen wij verder gaan met het uitwerken ervan, met te kijken wat dat precies betekent en hoe dat dan uitpakt. De lijn die wij daarin gevolgd hebben was bedoeld om van hoofdlijnen naar concrete uitwerkingen te komen. Voorzitter, ik weet dat ik zo voldoende gezegd heb over de lijn die wij daarbij gevolgd hebben. Mevrouw Van Ulzen heeft aangegeven dat het met name ook voor de ambtelijke organisatie hard werken was. Dat is de laatste maanden ook heel duidelijk geweest. Wij hebben steeds meer mensen moeten inzetten om alle problemen die zich voordeden zo goed mogelijk te attaqueren en zo goed en verantwoord mogelijk als kon oplossingen te vinden bij punten van kritiek die wij gehoord hebben op voorstellen die wij hebben gedaan en om te kijken of wij daar in de uiteindelijke uitwerking nog aan tegemoet konden komen. Ik ga de sprekers langs en probeer het procedureverhaal verder maar over te slaan. Het collectief vervoerssysteem. Alle sprekers zijn hier op ingegaan. Zij hebben gezegd: op zich is de wijziging, namelijk een keuzemogelijkheid voor de bestaande gevallen, een goede, maar wij zouden het aardiger vinden als die keuzemogelijkheid ook voor de nieuwe groep geldt. Mevrouw Van Ulzen heeft gezegd dat zij het principieel vindt dat de gehandicapte de keuzevrijheid heeft of hij wel of niet kiest voor collectief dan wel individueel vervoer. Mijn antwoord is simpel, ik ben het daar helemaal mee eens. Als het zou kunnen zou het prachtig zijn, alleen dan kom ik weer op dat vervelende argument dat wij hier een bezuiniging van het rijk aan het doorvoeren zijn. Dus moeten wij kijken met welke maatregelen wij de beperkste pijn kunnen doorvoe- 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 18